Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

bgadk og ande

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
213 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • H Offline
    H Offline
    Hyst
    wrote on sidst redigeret af
    #114

    30% ? hvor kommer dette tal fra?

    1 Reply Last reply
    0
    • 0 Offline
      0 Offline
      007
      wrote on sidst redigeret af
      #115

      HYST, ja det er rigtigt, der burde også have stået depression (1929).

      1 Reply Last reply
      0
      • H Offline
        H Offline
        Hyst
        wrote on sidst redigeret af
        #116

        Mystisk, jeg svarede ellers Solsen på hans 30% gas fra USA af russisk gas.

        Rækkefølgen i tråde går lidt galt.

        Men hvis du får ret er der jo blot én vej frem "Stauning eller kaos"

        Spørgsmålet er så hvem vi skal sætte ind i stedet for Stauning.

        1 Reply Last reply
        0
        • 0 Offline
          0 Offline
          007
          wrote on sidst redigeret af
          #117

          India Will Drop the Dollar to Trade with Russia, Replacing SWIFT.
          https://www.independentsentinel.com/india-will-drop-the-dollar-to-trade-with-russia-replacing-swift/

          1 Reply Last reply
          1
          • bgadkB Offline
            bgadkB Offline
            bgadk
            wrote on sidst redigeret af
            #118

            Det får Rusland ikke særlig meget ud af. Indien køber meget mere af Rusland end Rusland køber i Indien. Det vil sige at Indien ender med en negativ Rubel saldo, eller Rusland med en positiv Rupi saldo. Og hvad kan de så bruge den til?

            Enten må Indien købe færre våben eller mindre olie fra Rusland, eller også må Rusland købe mere fra Indien for at regnestykket går op.
            Jeg tror ikke Rusland er interesseret i at få en kæmpe beholdning af indiske rupi stående i Indien. Så et eller andet er ikke holdbart i den konstruktion. I det øjeblik at Rusland forsøger at veksle Rupi's om til andre valutaer, så ender de inde i den samme blokade som hidtil. Det vil sige at de ikke kan få Euros eller USD fra Rupi's uden at de bliver beslaglagt.
            Alternativt så kan Rusland forsøge at betale med Rupis når de køber noget andre steder i verden.... men i sidste ende så løber de indiske banker en alt for stor risiko ved at håndtere Ruslands indkøb rundt i verden via Rupis, til at de vil ønske at medvirke, da de kan risikere at miste adgang til USD og EUR.

            Man ender i virkeligheden tilbage i noget som minder om det gamle vare bytte system som det var under Sovietunionens tid. Jeg kan huske en gang hvor Sovietunionen gerne ville købe et skib af et dansk skibsværft, men kun kunne betale i jernbaneskinner.....

            1 Reply Last reply
            1
            • bgadkB Offline
              bgadkB Offline
              bgadk
              wrote on sidst redigeret af
              #119

              Så galt kommer det slet ikke til at gå.

              Rusland står for 40% af EU's gas forbrug, hvilket præcis er det som forbrugerne bruger.

              Så selv hvis man slet ikke kan få mere gas andre steder fra, og Rusland lukker helt, så kan man holde industrien kørende helt uden problemer, ved i stedet at lukke for forbrugerne.
              De har så indtil næste vinter til at skifte deres opvarmning.
              Hvis man i stedet droppede at bruge gas til at generere elektricitet (og istedet bruge kul), så kunne forbrugerne få halv ration i forhold til i dag. Og hvis USA og Qatar kan sende 10%-15% af Europas gasforbrug som LNG, så er det lige før man kan holde forbrugerne skadesløse ved kun at droppe gas forbruget til elektricitets generering.

              Det ser ikke så skidt ud endda.

              Access Denied

              favicon

              (www.weforum.org)

              Der er dog større regionale forskelle internt i Europa, som betyder at sydeuropa stort set ikke bliver påvirket af stop af russisk gas, hvorimod Tyskland og østeuropa bliver hårdere ramt. Men igen så er løsningen nok bare at sige til forbrugerne at gassen er lukket.

              1 Reply Last reply
              1
              • SolsenS Offline
                SolsenS Offline
                Solsen
                wrote on sidst redigeret af
                #120

                Gassen kommer stadig selv om ingen betaler i rubler.

                Mon der endelig er nogen der har sagt til putin, at det er slut med selvdestruktive dekreter.

                Hvis gassen stoppes så er kontrakterne misligeholdt og der kommer ikke mere gas til bl.a. EU. Det er vel muligt at de har fattet det ?

                Man kan håbe !

                1 Reply Last reply
                0
                • SolsenS Offline
                  SolsenS Offline
                  Solsen
                  wrote on sidst redigeret af
                  #121

                  Ser at betaling fro gas først sker medio denne måned. Så lad os se.

                  Vi klarer også en lukning.

                  Personligt er jeg på vej væk fra gasfyr og har bestilt alternativ opvarmning.

                  Mange industrier, der i dag bruger gas, kan også omstilles relativt hurtigt.

                  Mon ikke man kunne skalere varmepumpeindustrien til at producere mange flere varmepumper. Lige nu begynder leveringstiderne at blive et problem.

                  1 Reply Last reply
                  0
                  • 0 Offline
                    0 Offline
                    007
                    wrote on sidst redigeret af
                    #122

                    Lige nu?

                    Jeg ventede 3mdr. på en 3 polet hybridinverter.

                    1 Reply Last reply
                    0
                    • D Offline
                      D Offline
                      Daytrader_DK
                      wrote on sidst redigeret af
                      #123

                      Hvor skal den ekstra strøm så komme fra til de nye varmepumper og fremstillingen af dem? (Der må være mange millioner af europæere der skal have dem, i stedet for deres gas fyr)

                      • Man bliver nok nød til at betragte det som energi i en helhed (kul, gas og olie inkl.).
                        Fjerner man energi et sted, skal der noget nyt til for at erstatte det.
                      1 Reply Last reply
                      0
                      • SolsenS Offline
                        SolsenS Offline
                        Solsen
                        wrote on sidst redigeret af
                        #124

                        Varmepumper er jo geniale, idet de med et input på 1 kwh strøm danner varme svarende til hvad 5 kwh elvarme kan producere.

                        Samtidig bruges mest varme i blæsevejr og samtidig lave temperaturer, hvor vindenergiproduktionen er højst.

                        Så en generelt en ganske god.

                        Det er ikke alle huse, der er egnede til varmepumper.

                        1 Reply Last reply
                        2
                        • D Offline
                          D Offline
                          Daytrader_DK
                          wrote on sidst redigeret af
                          #125

                          Ja, men det er ikke pointen. Det er jo ikke bare at alle skifter til en anden opvarmningsform eller et anden type energi, så er problemet løst.
                          Hvis der skal bruges mere strøm fordi man bruger mindre gas, skal denne strøm jo produceres. Det kan være via vindmøller, solceller, olie, gas, kul etc.
                          Men en energiform skal erstattes af en anden.
                          At du får f.eks. 30-40 millioner (løst skud) europæere over at bruge strøm til opvarmning i stedet for gas. Ja, så mangler der strøm produktion i stedet for gas.
                          Så det løser ikke rigtigt problemet, medmindre du kan få en tilsvarende mængde energi et andet sted fra.
                          Og ja, det gør man så ikke på 14 dage.
                          Så er der gas lagre og olie lagre og en bedre årstid i sigte, men der skal ske rigtig meget + at markedspriserne på AL energi stiger til himlen i mellem tiden.

                          Så der skal handles rationelt og ikke med følelser, hvis man vil løse problemet.

                          1 Reply Last reply
                          1
                          • SolsenS Offline
                            SolsenS Offline
                            Solsen
                            wrote on sidst redigeret af
                            #126

                            Pointen var jo netop, at man får 4 kwh "gratis" i dit regnestykke samtidig med at forbruget, når det er størst, sker når vindmøllerne gør strømmen billig.

                            Men jeg er godt klar over, at varmepumper ikke løser alle problemerne.

                            1 Reply Last reply
                            1
                            • D Offline
                              D Offline
                              Daytrader_DK
                              wrote on sidst redigeret af
                              #127

                              Besparelsen var hvis du opvarmede med EL radiatorer (hvilket ganske få gør), ikke hvis du opvarmede med gas eller anden energi form, som altid har været langt billigere end at opvarme med EL radiatorer.
                              Men det er et større regnestykke.
                              Husk også at varmepumper er subsidierede (ved forbrug over 4000 kWh).
                              Rent lavpraktisk løser det ingen problemer på den korte bane. Bare tænk på al den energi (og råvarer) der skal til for at producere de mange varmepumper.

                              1 Reply Last reply
                              0
                              • SolsenS Offline
                                SolsenS Offline
                                Solsen
                                wrote on sidst redigeret af
                                #128

                                Nu startede vi med at skulle finde alternativer til gas grundet en evt. knap forsyningssituation.

                                Men lad det ligge nu det er weekend 🙂

                                1 Reply Last reply
                                0
                                • D Offline
                                  D Offline
                                  Daytrader_DK
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #129

                                  Jeg kommenterede blot på hele dit indlæg, også: "Vi klarer også en lukning."
                                  Og i den forbindelse at du nu havde investeret i en varmepumpe.
                                  Så med andre ord mener jeg ikke at det på kort sigt er et alternativ til "gassen" eller den manglende mængde energi (Russisk gas/olie/kul).

                                  Men ja, lad det ligge 🙂

                                  Hvis man skal tænke på hvordan man selv vil kunne klare det, hvis det bliver en rigtig energi krise, skal man nok ud i at kombinere f.eks. en varmepumpe med solceller/vindmølle.

                                  1 Reply Last reply
                                  0
                                  • 0 Offline
                                    0 Offline
                                    007
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #130

                                    Jeps, varmepumpe, solceller, hybrid inverter + et Lifepo4 batteri, der kan "tankes" op om natten.

                                    1 Reply Last reply
                                    1
                                    • bgadkB Offline
                                      bgadkB Offline
                                      bgadk
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #131

                                      007, så slemt bliver det slet ikke selv hvis man stopper øjeblikkeligt med al russisk gas, olie og kul.
                                      En nedgang i Tysklands BNP i forhold til estimaterne før krigens start på et sted mellem 1% og 3% af BNP, er vurderingen.

                                      https://www.econtribute.de/RePEc/ajk/ajkpbs/ECONtribute_PB_028_2022.pdf

                                      Da Tysklands BNP blev vurderet til at STIGE med 4,1% i 2022, så er det nok snarere en mindre vækst eller et nul resultat som kommer ud af at lukke for energiimporten fra Rusland.

                                      Just a moment...

                                      favicon

                                      (www.oecd.org)

                                      Forudsat at man reagerer hensigtmæssigt finanspolitisk og monetært.

                                      1 Reply Last reply
                                      2
                                      • H Offline
                                        H Offline
                                        Hyst
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #132

                                        Nu afventer vi alle hvad russerne formår i øst og syd, og om ukrainerne kan påføre dem de samme tab som i nord.
                                        Ukrainerne har ikke kunne holde russerne ude i syd indtil nu, men får også frigjort resurser i nord.

                                        Det vil nok være afgørende for hvilket senarie der kommer til at være fremover:

                                        Attention Required! | Cloudflare

                                        favicon

                                        (www.fpri.org)

                                        En ganske forfærdelig krig - hvor russernes formåen er lagt i deres artilleri og flyvåben om total ødelæggelse - ikke meget anderledes end under anden verdenskrig.

                                        Ukraine kan ikke vinde - blot påføre store tab.
                                        Og alt dette kunne have været undgået - men de er andre jo ikke enige i.

                                        1 Reply Last reply
                                        3
                                        • exitnuE Offline
                                          exitnuE Offline
                                          exitnu
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #133

                                          Et godt sted at holde sig opdateret på daglig basis er på sitet "The Institute for the Study of War".

                                          Russian Offensive Campaign Assessment, April 12:

                                          Link Preview Image
                                          Russian Offensive Campaign Assessment, April 12, 2022

                                          Russia continued offensive operations in eastern Ukraine on a limited basis as it worked to reconstitute forces withdrawn from the Battle of Kyiv and to establish necessary logistical bases for increased offensive operations in the Donbas area. Russian forces withdrawn from the Kyiv region have not yet been reintroduced into Ukraine to fight. The Russian military has continued to conduct small-scale limited offensive operations on the Izyum and Severodonetsk axes and has not yet gone over to a better-resourced or broader offensive campaign. The Battle of Mariupol continues even as Ukrainian officials accuse Russia of using chemical weapons on Mariupol’s defenders.

                                          favicon

                                          Institute for the Study of War (understandingwar.org)

                                          JA, en ganske forfærdelig krig, men Rusland kommer til at tabe på sigt da Vesten gradvis vil dreje op på de små og store håndtag.

                                          1 Reply Last reply
                                          3

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger