Alm. Brand og Codan
-
Det er jeg enig i. Tror der er mange der bare saelger deres tegningsretter. For mange investoerer, inkl mig selv har det vaeret haard kost at se aktien blive rundbaberet paa den maade. Det er ikke noget der giver lyst til at investere et endnu stoerre beloeb i virksomheden Alm Brand skal nok satse paa at faa nogle nye investorer hvis de ikke vil risikere at garantbankerne kommer til at sidde med et stort antal aktier.
-
Jeg tror heller ikke på de to forudsætninger. Der kommer hverken 600 mio i synergier og Codans CR for 2020 på 89 er udelukkende på grund af den mindre samfundsaktivitet under Covid nedlukningen
Hvis CR skal holdes nede, så skal Codans kunder overbevises om, at de skal drives som AlmB's egne kunder. Og det vil nok føre til en del kundeflugt.Jeg vil mene som et løst estimat at halvdelen af købsprisen er overpris, og dermed penge ud af vinduet.
Nogle ting ved at drive forsikringsselskab koster det samme uanset om det er et stort eller lille selskab, så nogen stordriftsfordele vil der være, hvis kunderne integreres 100% i AlmBrand og Codan mærket forsvinder.
Men mange kunder vil gå til de andre selskaber, og 600 mio. er nok lige lovligt ambitiøst mål. -
Først er der panik i aktien pga. "rygter" om opkøb og dernæst bekræftelse om opkøb og yderligere aktiefald. Da så aktien er kollapset, da køber insidere op. Insidere ved alt om hvad der foregår af forhandling. Handler fonden ikke på insiderviden? Alt for let måde at tjene penge på. Er det lovligt det de har gang i?
-
Jeg er enig at det ser meget maerkeligt ud med faldet op til offentliggoerelsen af overtagelsen. Synes ogsaa det er mistaenkelig at danmarks foerende finansanalytiker Per Groenborg fra SEB ca en uge foer overtagelse aendrer sin holdning fra koeb til hold og reducerer kursmaalet dramatisk med over 15%. Vil haabe finanstilsynet kikker paa handlerne omkring overtagelsen, men forventer ikke de goer det.
-
Altid dejligt at indersiderne køber aktier i Deres selskaber.
Vi andre kan så bare følge trop.
Dette opkøb af Codan, er for de langsigtede.
Kort sigt kan alt ske, tror vi ser det samme mønster som i Bavarian.
Jeg tegner fuldt ud, og falder Alm.Brand under emissionen, købes fler. -
Markedet reagerede på denne afgørende afsløring fra IB: https://www.proinvestor.com/r.php?u=https%3A%2F%2Fib.dk%2Falm-brand-goer-klar-til-milliardopkoeb-af-codan%2F
Historien var kendt fredag.
SEB sænkede først sin anbefaling mandag.
Der er ikke noget at komme efter for tilsynet. -
Selvfølgelig tror ledelsen og fonden, at det er en god ide at købe Codan. Naturligvis, ellers havde de jo ikke skrevet under på aftalen.
På samme måde som at ledelsen var overbevist om at det var en god ide at åbne en bank.
At det var en god ide at købe Saxo Privatbank.
At det også var en god ide at sælge banken til Sydbank.Det er meget svært at vokse organisk på et modent forsikringsmarked som det danske. Og hvis man satser på vækst, så er det typisk de dårlige kunder man får ind i butikken. Dem som laver skader eller dem som kun kommer ind hvis prisen er så lav at ens CR bliver dårlig.
Og der er ikke mange spillere på det danske marked som AlmBrand kan opkøbe. Så det er nu hvis AlmBrand skal vokse og blive større i Danmark.
Vækst er godt og vækst er sjovt hvis man er leder. Der sker noget (nyt). Det er svært at være tilfreds med at være leder for Danmarks bedst drevne (mest profitable) forsikringsselskab dag efter dag, hvis ikke der sker noget nyt.
Så noget nyt må der ske. Og nu var chancen der - den chance som kun kommer en gang i 50 år, og så er det bare om at slå til. Skide være med prisen - aktionærerne betaler. -
God humor og godt skrevet bgadk

-
Per Hansens kommentar til handlen.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind