North Media - stærk start på 2021 fortsætter i Q2
-
Du kan jo se, hvordan det skal gøres ved at kigge på dagens handelslog

Jeg undrer mig faktisk over at der ikke er tricket nogen S/L's.
-
Jeg tror ikke, at jeg kan forklare det bedre, men hvis du kan akkumulere flere aktier billigere ved at skubbe kursen ned med meget få aktier, så vil der helt automatisk dukke nye sælgere op løbende.
-
Jeg kan se at bolig.dk (lejebolig) også sælger data til ejendomsinvestorer og analyseafdelinger, baseret på de data de genererer fra formidling af lejeboliger mellem lejere og udljere. Dog har de ikke specielt meget vækst i 2020, idet deres bruttoavance falder fra 13 mio. kr. til 8 mio. kr. Dermed er Boligportal meget meget større med bruttoavance på 55 mio. kr. i 2020 og driftsresultat på 28 mio. kr.
Ville det på nogen måde være et fornuftigt køb for Boligportal at købe Bolig.dk?
-
Jeg vil godt dele dit spørgsmål op i tre ting.
-
Det er nok ret usandsynligt at konkurrencestyrelsen vil give tilladelse til den merger.
-
Jeg kan jo kun tale for mig selv og de få udlejningsejendomme jeg har. De gange hvor jeg som udlejer har brugt lejebolig.dk, så har det i alle tilfælde været med et urimelig ringe resultat til følge. Ubrugeligt - og spild af min tid. Jeg bruger ikke andre end boligportal.dk i dag. Ganske enkelt fordi jeg har et langt bedre overblik over ansøgere og i øvrigt er kvaliteten på ansøgerne markant bedre.
-
De markedsdata som lejebolig.dk har er på postnummer - bevares det kan man som udgangspunkt måske bruge, men i de større byer, kan man jo ikke bruge det til ret meget.
Så svaret på dit spørgsmål er nok, at så længe Boligportal tager markedsandele, så kan det ikke betale sig at "sluge" andre. Så er det bedre bare at udkonkurrere dem.
North Media bør dog snart handle på opkøb. Det virker efterhånden påfaldende at man sidder på pengene uden at aktivere dem når man har så mange af dem.
Måske er det fordi, at NM har malet sig op i et hjørne ved at sige til markedet, at finder man ikke en virksomhed med ensartede nøgletal som ligner NM's, så handler man ikke. Der er ikke ret mange virksomheder der er så lavt værdiansat som NM (eller deres datterselskaber) - slet ikke i det digitale univers.
Så spørgsmålet er nok lidt, om de har sat sig selv på en umulig opgave?
Det er ret vigtigt, at de får italesat opgaven anderledes. Jeg siger ikke de skal gå ud og finde en virksomhed med et enormt cashburn, men at finde en digital virksomhed med et afkast på 20-30% om året vil koste rigtig rigtig mange penge.NM's strategiske investeringer er jo også i større digitale virksomheder hvor vækst står øverst på ønskelisten (og som man er rigtig dygtig til at lave stockpicks i) - hvorfor man ikke overfører den viden i sine strategiske opkøb af virksomheder er for mig helt ubegribeligt.
Et andet punkt på den negative bane er, at jeg synes det er lidt af en sløj forhandlingstaktik at gå ud i markedet med et budget på hvad man vil købe for - særligt når man i dén grad ikke viser handlekraft.
-
-
Kunne man forestille sig, at lanceringen af den nye platform ville medføre at væksten i Sverige vil være hurtigere end ellers. Jeg tænker at man som udlejer får mange synergier inde på en platform, og hvis den nye platform kan tiltrække mange udljere vil lejerne måske hurtigere følge med?
-
Boligportal er i forvejen helt klare ledere i markedsandele i Danmark.
At det også vil skabe en højere vækst i Sverige er jeg ikke i tvivl om.
-
Har svært ved at se vækst i Sverige. Det vil være rigtigt dyrt og de er meget små allerede. Portaler har en netværkseffekt. Tænk på hvad det ville koste at lave et nyt youtube og få folk derover.
I Dk står de stærkt og er enig med Niels om at det er bedre at lade de andre portaler dø en langsom død istedet for at opkøbe dem
Mener dog at casen lever på hvor lang tid de kan holde liv i FK. De andre ben er ikke klar endnu til at tage over som jeg ser det
-
Der er jeg meget uenig. Jeg tror at Boligportal har internationalt potentiale, og med den nye platform har de mulighed for nye indtægtsstrømme hvor der er et væsentligt marked i DK og i andre lande. Reklameaviser kommer ikke at forsvinde med det samme og derudover er NM i gang med at udvikle FK med internationale samarbejder om pakning.
-
Enig.
I Sverige er det Hemnet, som er markedsleder.
Bovision benytter ikke ret mange idag.
Sök bostad på Sveriges första bostadsportal | Bovision.se
Välkommen till Sveriges första bostadsportal, hitta ditt drömboende hos oss! ✓ Kostnadsfritt ✓ Villor ✓ Bostadsrätter ✓ Hyreskontrakt ✓ Utland
(bovision.se)
Sandsynligvis er det svært at konkurrere med Hemnet (eller for Hemnet at konkurrere i Danmark).
-
Prøv at logge på en svensk google og søg efter find bostadsret
Boligportal.se dukker ikke engang op på side 1!!! Derfor vurderer jeg den som stort set værdiløs og tiden er en fjende for alle andre end markedslederen når det kommer til portaler
-
jeg kan huske til en præsentation, at Bostadsportal stod for kun 1/8 del af omsætningen i Boligportal for 2020. Det vil siga, at der er tale om 7-8 mio i omsætning for 2020. Jeg synes at det må være på sin plads, at Boligportal kan forklare, hvad strategien er for at få større markedsandele det svenske marked

-
Hemnet er det ikke en portal som kun sælger lejligheder/huse. De formidler ikke lejeboliger vel?
-
Dem som havde mulighed for at deltage i aktieinfo's aktionærmøde i dag må godt lige give et heads up. Jeg kunne desværre ikke i dag.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind