Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Vaccine (Covid-19 osv.)

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
61 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • A Offline
    A Offline
    AJE
    wrote on sidst redigeret af

Indrømmer at det er svært at argumentere imod det du skriver, men som det ser ud lige nu, takker jeg personligt nok nej til den type vaccine som JJ og AstraZeneca bygger på...

1 Reply Last reply
    1
    • C Offline
      C Offline
      CashFlowGuy

JJ vaccinen har en bivirkningsprevalens omtrent i samme niveau som Ipren 😄

1 Reply Last reply
      4
      • P Offline
        P Offline
        PMPirate2

Personligt er jeg lidt skeptisk omkring de bivirkninger der rapporteres fra både forsøg og egentlige vaccinationer af befolkningen.

Da vi her i landet satte AstraZeneca-vaccinen på hold (for senere helt at stoppe med at give denne vaccine), var forsvaret fra AstraZeneca, at der for dem der havde fået vaccinen var færre blodpropper end for befolkningen generelt. Jeg checkkede tallene, og de havde ret. Deres vaccine så ud til at være et middel mod blodpropper. Men var det korrekt, eller skyldes tallene manglende vilje til at indberette eventuelle bivirkninger, for at undgå at folk blev bekymrede for at blive vaccineret?

I dag - et stykke tid efter, at der er kommet øget opmærksomhed på risikoen for blodpropper med AstraZeneca-vaccinen - ser tallene anderledes ud. Nu er der en øget risiko for blodpropper efter vaccination med AstraZeneca-vaccinen.

Selv vil jeg vente mindst 1-2 år med at blive vaccineret, og lade andre om at være forsøgsdyr for vacciner der er udviklet på usædvanlig kort tid, ikke er undersøgt for langtids-bivirkninger, og kun er godkendt til nødbrug. Men jeg er ikke i risikogruppen, og følger generelt myndighedernes anbefalinger.

En af mine venner er for nyligt begyndt at lytte mere til mig: Jeg havde fortalt hende, at jeg ville vente med at blive vaccineret, og hvorfor. Hun valgte alligevel at blive vaccineret, og fik en tid til vaccination med AstraZeneca-vaccinen. Men omkring 10 minutter før hun skulle have første stik fik hun besked om, at det var aflyst. Hun har fortalt mig at hun blev chokeret og nu selv vil vente med at blive vaccineret.

1 Reply Last reply
        3
        • A Offline
          A Offline
          AJE

Sjovt nok, er jeg ikke den eneste der er skeptisk...

Link Preview Image
          Johnson & Johnson-vaccinen skrottes

Vaccineplan udskydes op til fire uger og vil få konsekvenser for særligt 25-39-årige. Der er til gengæld politisk flertal for frivillig model.

favicon

nyheder.tv2.dk (nyheder.tv2.dk)

Men du ved måske noget vi andre ikke gør...?

Men synes i øvrigt at ideen med frivillig vaccination med JJ eller AstraZeneca er en god ide.

1 Reply Last reply
          2
          • C Offline
            C Offline
            CashFlowGuy

Min pointe er blot den, at vi simpelthen er nødt til at tage proportionerne med.

Hvis man er imod at få JJ vaccinen, fordi der er risiko for alvorlige bivirkninger i omegnen af 50 til 1.000.000, så er man simpelthen nødt til også at være bange for Iprener, Ibuprofen, Panodil, MFR-vaccine til børnene, bistik, jordnødder etc, og man må da i den grad være arg modstander af p-piller til damerne, der har langt langt højere incidens af alvorlige bivirkninger end JJ-vaccinen.

Jeg synes blot, at proportionerne mangler i debatten, og jo flere der går uvaccinerede hen, jo længere tid tager det at få kontrol over pandemien, og jo flere muligheder vil covid-19 have for at mutere til en variant, der smitter som den britiske, men dræber 10% som SARS-1 gjorde i 2003.

1 Reply Last reply
            4
            • bgadkB Offline
              bgadkB Offline
              bgadk

Hej AJE,
              ja, jeg bor langt hovedparten af året i Mexico. Hustruen er fra landet, så det er derfor vi er her det meste af året.

Mexico, på linje med andre organiserede lande, registrerer bivirkningerne.

De kaldes ESAVI (Eventos Supuestamente Atribuibles a la Vacunación o Inmunización).
              På dansk: Hændelser som Antages at være Forårsaget af Vaccination eller Immunisering.

Hændelserne deles op i alvorlige og knap så alvorlige bivirkninger. Alvorlige defineres som bivirkninger som kræver hospitalsindlæggelse.
              Knap så alvorlige bivirkninger, kan være hovedpine, ondt ved vaccinations stedet, feber dagen efter osv.
              Alle alvorlige bivirkninger bliver undersøgt af en lægekomite, som undersøger patientens sundhedshistorie, samt laboratorie prøver, scanninger m.m. Så det er altså langt fra sikkert at alle ESAVI's rent faktisk skyldes vaccinerne. Det finder man først ud af når lægepanelet har gjort sit arbejde.

For at fange akutte bivirkninger, så skal man vente 30 minutter ved vaccinationsstedet efter vaccinering, og hvert vaccinationssted har en læge samt en ventende ambulance, som kan køre alvorligere tilfælde direkte på hospitalet.

Jeg har taget et screendump fra fredagens konference, hvor de akkumulerede ESAVI's kommunikeres, specificeres per vaccine.

Det giver følgende antal alvorlige indrapporterede bivirkninger per million vaccinerede i Mexico:

Pfizer/BioNTech 19
              AstraZeneca 20
              SinoVac 14
              Sputnik V 7
              Cansino 10

Hvor man i Danmark regner med at VVIT forekommer 1 per 40000 vaccinerede, så regner Mexico med 1 ud af 4 millioner. Hvorvidt det så betyder at Mexico har fundet et tilfælde af VVIT, eller at det får tallet andet steds fra, det ved jeg ikke.

Langt de fleste ovenstående alvorlige bivirkninger, består af allergisk chok.

93272_ESAVI_20210430_Conf.jpg

1 Reply Last reply
              6
              • bgadkB Offline
                bgadkB Offline
                bgadk

Metodologisk note: Da der ikke angives hvor mange af hver vaccine som er benyttet, men kun et samlet tal vaccinationer, så må man estimere dette tal per vaccine på anden vis.
                Da der angives hvor mange af hver vaccine som Mexico har modtaget, så kan man tage det totale tal vaccinationer (16985391) og dividere det med det totale antal modtagne vacciner (23983385). Det giver anvendelses procenten (71%).
                Denne procent bør benyttes per vaccine for at få et korrekt overslag over hvor hyppigt alvorlige bivirkninger forekommer, i og med at vacciner som stadig ligger på lager, næppe kan nå at havde givet bivirkninger endnu.

Så formlen er: ABmill = B/(MC*AnProcent)*1000000
                ABmill = Alvorlige bivirkninger per million.
                B = Total antal bivirkninger for en vaccine.
                MC = Antal modtagne vacciner af en type
                AnProcent = Den generelle anvendelses procent på tværs af alle vacciner.

Det medfører selvfølgelig den fejlkilde, at nogle vacciner kan være mere opmagasinerede end andre. Men det er der intet der tyder på er tilfældet, da vaccinerne er kommet jævnt til landet, og opmagasineringen kun skyldes transport, og i nogle tilfælde emballage af vacciner som er modtaget engros.
                Det bør ikke give en større fejlkilde, men for god ordens skyld bør jeg nævne det.

1 Reply Last reply
                5
                • bgadkB Offline
                  bgadkB Offline
                  bgadk

Samlet set, så synes jeg ikke at der er noget som indikerer, at man bør undgå en specifik vaccine ud fra et sikkerheds synspunkt. Ja, der er risici, men det er der også ved at blive syg med Covid19.

Man kan sige at den risiko nu ikke er så stor i Danmark, men hvis man ikke bliver vaccineret, så får man sygdommen før eller siden.
                  Og hvis man allerede har haft den, så får man den sandsynligvis igen på et tidspunkt, hvis man ikke vaccineres.

Så derfor er der ingen god grund til ikke at blive vaccineret. Vil man undgå den meget sjældne VVIT, så skal man selvfølgelig undgå AZN, J&J og sikkert også Sputnik V. Men mRNA vaccinerne har altså også alvorlige bivirkninger - hovedsageligt allergisk chok, som også kan være dødbringende hvis det ikke behandles hurtigt og korrekt.

1 Reply Last reply
                  6
                  • A Offline
                    A Offline
                    AJE

bgadk, tak for en super gennemgang af vaccine situationen i Mexico. Det lader til at der er ret godt styr på rapporteringerne.

Min skepsis over den ene vaccine frem for den anden, er nok primært begrundet i min holdning til "unødig" brug af lægemidler generelt.
                    I denne situation, er jeg godt klar over at få en vaccine, ikke er unødig anvendelse af lægemidler.

Men er der noget jeg er nervøs for at få, er det blodpropper. Har i familien desværre oplevet dette flere gange med en uheldig udgang. Er godt klar over at antallet af tilfælde ved brug af vaccinen, er ekstremt sjældne. Men det er svært for mig at ignorere.

1 Reply Last reply
                    3
                    • H Offline
                      H Offline
                      Hyst

Jeg har fået fat i at du er mest tilhænger af de nye typer vacciner mRNA mf.

Men, jeg hørte om en dansk læge et sted i Afrika som mener det "gammeldags" vacciner har nogle gavnlige virkninger ud over det de er designet for, men kunne ikke lige finde noget videnskabeligt over dette, kun denne alm. artikel. WHO ville dog ikke forholde sig til hendes påstand, sikkert fordi der ikke vindes egentlig evidens endnu.

Link Preview Image
                      Gamle vacciner beskytter måske mod et væld af uventede sygdomme

Dansk forskning viser, at koppevaccinen og BCG-vaccinen mod tuberkulose er associeret med en helt uventet beskyttelse mod en lang række sygdomme. Der er meget ved immunforsvaret, vi ikke forstår, siger forsker.

favicon

Videnskab.dk (videnskab.dk)

Er det ikke noget man må tage i regning fremover, hvis der er noget om snakken.

1 Reply Last reply
                      2
                      • bgadkB Offline
                        bgadkB Offline
                        bgadk

Jeg kan se billedet fra med oversigten ove ESAVI's fra konferencen forsvandt:
                        (Damen i billedet oversætter forklaringen til tegnsprog).

93291_ESAVI_20210430_Conf.jpg

1 Reply Last reply
                        2
                        • bgadkB Offline
                          bgadkB Offline
                          bgadk

Intet billede... prøver igen

93292_ESAVI_20210430_Conf.jpg

1 Reply Last reply
                          1
                          • bgadkB Offline
                            bgadkB Offline
                            bgadk

Helge, billedet kom fint på i går, men forsvandt her i dag. Og nu kan jeg slet ikke vedhæfte billeder.... Får du din teknikker til at se på det?

1 Reply Last reply
                            1
                            • bgadkB Offline
                              bgadkB Offline
                              bgadk

AJE, det er da langt bedre at tage et lægemiddel som gør at du undgår at blive syg, end først at blive syg og så skulle tage en hel masse lægemidler for at blive rask.
                              Læg dertil det kollektive aspekt, nemlig at du ikke kun beskytter dig selv. Du beskytter også alle de mennesker du kommer i kontakt med.

Selvom der er en historie om blodpropper i din familie, så er der ingen grund til nervøsitet. Der er ikke fundet nogen som helst sammenhæng mellem dem som får VVIT og en historik med blodpropper i familien.

VVIT er ikke en "normal" blodprop. Det er en massiv allergisk reaktion, hvor immunsystemet angriber kroppens egne blodplader.
                              Rigtig skidt, men altså ikke nogen sammenhæng med almindelig tendens til blodpropper.

1 Reply Last reply
                              4
                              • A Offline
                                A Offline
                                AJE

Lige præcis, billedet var der her i morges, underligt hvor det er blevet af...

1 Reply Last reply
                                1
                                • bgadkB Offline
                                  bgadkB Offline
                                  bgadk

Ikke på selve opdagelsen. Men på de fedt molekyler som mRNA skal indkapsles i. Og i de protein sekvenser som skal være tilstede i det kunstige mRNA for at undgå at immunsystemet eliminerer det indsprøjtede mRNA.

1 Reply Last reply
                                  1
                                  • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                                    Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                                    Helge_LarsenPI-redaktør

Ralph arbejder på livet løs sammen med en extern ekspert. Det hele må tages i små bidder og dele skal kodes helt forfra. Har desværre ikke en tidshorisont på hvornår problemet er løst.

1 Reply Last reply
                                    1
                                    • bgadkB Offline
                                      bgadkB Offline
                                      bgadk

Tak for tilbagemeldingen.

1 Reply Last reply
                                      0
                                      • bgadkB Offline
                                        bgadkB Offline
                                        bgadk

Helge, i øvrigt hvis du vil undgå at debatten spørger efter TAG's efter hvert eneste indlæg, så kan din teknikker fjerne følgende tekst i /lib/js/main-221.js

if(tagsvalue=="") {
                                        if (!confirm("Du har ikke skrevet nogen tags. Er du sikker på at du vil afsende dette indlæg uden aktietags?")) {
                                        return;
                                        }

Det er linje 1650-1652 i filen (uden tekst wrap).

1 Reply Last reply
                                        2
                                        • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                                          Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                                          Helge_LarsenPI-redaktør

Tusind tak bgadk. Det er sort snak for mig. Jeg sender videre til Ralph. 🙂

1 Reply Last reply
                                          2

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger