Regnskab fra NorthMedia torsdag
-
Enig i din sidde pointe - vil også mene, at NM ville have lavet meddelelse vedr. et så stort tab på aktier. Forhåbentlig er den tidligere udmelding om et urealisteret aktietab på 72 mio kr. fortsat UREALISERET -og derved som du er inde på også genvundet.
De mange konsolideringer af lokale ugeaviser fremskyndet af og grundet coronakrisen kan dog godt betyde, at NM's FK Distribution må nedjustere resultatet tilsvarende på den front.
Endelig er COOPs m.fl.a. mere end blot fremme og i færd med at ville ændre markedsføringen fra reklameaviser til mere online, dette vil ramme FK Distribution også.
Men FK Distribution har et stærkt fundament, så mon ikke, der også i årene frem vil være en sund forretning i FK Distribution og derved NM.
TMSF
-
Jeg er helt enig i din pointe om, at COOP og Salling Group har været ude at rasle lidt med sablen. Sidste år var der også lidt tale om, at man skulle lovgive sig ud af "alle de reklamer", fordi man troede det var en lav frugt at plukke på miljøkontoen, men det viste sig faktisk, at reklamerne ikke var en miljøbelastning fordi 90% af dem blev genanvendt.
Når man ser på hvem der tilmelder sig Nej Tak ordningerne så er den blevet total flad de sidste 4 år. Derfor er jeg også kommet til den konstatering, at der går længe, før digitaliseringen får medvind. Men selvfølgelig skal NM være omstillingsparate - Det kan der ikke være to meninger om!
Hvad det kommer til at betyde for FK Distribution bliver spændende at følge de kommende år. Min forventning er, at de i stigende grad vil opkøbe online-baserede selskaber. Der er flere oplagte kandidater.Må jeg i øvrigt lige indskyde, at Bekey må have fået mange flere ordrer end hvad man forventede. Det virker indlysende, at alle dem som bringer mad ud har adgang til opgangene i byerne.
Bekey leverer helt sikkert ikke overskud, men jeg tror bestemt, at de har øget væksten langt mere end de først havde planlagt. Eller, det håber jeg (fordi det virker indlysende). -
COOP har jo mere end blot raslet med sablen, da de allerede har skåret ned på sider i flere af deres tryksager og har lagt flere udgivelser sammen (dagligbrugsen, lokalbrugsen m.fl). Så selv om det - set med mine briller - lidt for smarte grønne argument i hvert fald for en stund blev sparket til hjørne, så peger alt dog på færre tryksager fra de store detailkæder m.fl.a. i fremtiden.
Men der bør også være lidt at give af. FK Distribution må også de kommende år være 'guldkalven', der bringer indtægter til NM og derved os aktionærer.
Jokere:
- Lead Supply
- Muligt opsplitning/frasalg af hele NM
- LIX Technologies
- Aktiebeholdningen på antaget 390 mio kr. tunes yderligere
- Aktieudbytte tunes yderligere
- Salg af ejendomme, lav belåning og værdisætning
Store værdier og lille gæld i selskabet. Lille koncern med et spændende potentiale og spændende at følge.
TMSF
-
Det bliver en god dag

Jeg har tabt kæben over hvor mange penge den virksomhed bare skovler ind!
-
Nogle virksomheder har sagt, at de godt vil have 2. kvartal med før de begynder at udbetale udbytte. Det må jeg sige er et fornuftigt - dog lidt konservativt - udgangspunkt.
North Media har så længe jeg har været aktionær været meget konservative med deres udmeldinger og holdt opjusteringer hen til sidste øjeblik, så jeg er ikke overrasket. Jeg er faktisk overrasket over, at de nu har forventninger til 2020, hvilket i min verden tilskrives, at det må gå pokkers godt.Jeg har indregnet udbytte i 2020 for North Media efter dagens udmelding.
Jeg noterer mig samtidigt, at min opgørelse for værdipapirer er ret præcis. Ikke fordi jeg skal sidde og klappe mig på skulderen - for jeg deler jo gerne ud af oplysningen her på forum

-
Vildt flot! Et 2020 som 2019, der var North Medias bedste år nogensinde, kan vi vist ikke tillade os sat være skuffede over.
Skuffende er kun dagens lille stigning på 4-5 %, der er fortsat langt op til kurs 63 som var kursenlige inden coronakrisen.
Et udbytte skal nok komme i år, det kan jeg ikke forestille mig andet. Om det så bliver på de annoncerede 4 kr. per aktie, tja?! Tænker det måske meldes ud i forbindelse med halvårsregnskabet i august, eller når North Media bedre ved, hvordan nye kundeaftaler for 2021 i FK Distribution falder ud. Her tænker jeg på de større detailkæder.
Overraskende flotte udmeldinger også i online-divisionen. Det er godt.
Og det er aktiebeholdningen også - tabet i 1. kvartal er vundet tilbage, og lidt til i april!Kuriøst, at NM's beholdning af f.eks. Genmab-aktier udgør 4-5 % af North Medias markedsværdi og for Amazons vedkommende er det næsten 8 %.
North Media skal videre nordpå ...
TMSF
-
Man skal ikke begynde at regne på hvad værdien burde være ud fra hvad de har i deres kapitalberedskab - for det tager kursen overhovedet ikke højde for. Slet ikke på nuværende tidspunkt. Jeg har i et tidligere indlæg skrevet, at regner man kapitalberedskabet ud af regnskabet, så har de pt. en P/E omkring 2-3 stykker. Det er jo helt helt galt med en virksomhed der genererer et fornuftigt kontinuerligt overskud uden nævneværdig konkurrence i de forretningsgrene de bevæger sig i og som under normale omstændigheder udbetaler et rimeligt udbytte.
Når det kommer til NM, så er jeg blevet vant til, at det gælder om at sælge lidt på toppen, og så ellers læne sig tilbage når den har dykket og købe op.
I øvrigt er det igen JYB der er på banen med samme modus som da Olav W. Hansen sidst solgte ud. Det holder nok også kursen lidt nede med sådan en post der ryger i markedet. Jeg vil antage han har omkring 2-3% tilbage. Det er naturligvis lidt et gæt.
-
Efter fredagens luk i US er værdien på aktiebeholdningen i NM ca. 413 mio. kr.
I forhold til beholdningen ligner det unægteligt, at NM har solgt positionen i Vestas, men jeg forventer, at de har købt en anden position, så mit regnestykke er ikke længere præcist. Er der ikke købt en anden position, så er værdien under likvide midler, så det har ikke den store betydning i forhold til kapitalberedskabet.
Skal jeg kritisere NM for noget, så er det at man ikke kommer med børsmeddelelser når man køber/sælger positioner, og det kommer jeg til at stille et spørgsmål til bestyrelsen vedrørende på en kommende generalforsamling. Et salg af Vestas-positionen går rimelig langt tilbage, og der er realiseret en ret stor gevinst, og på den baggrund BØR man som noteret selskab komme med en fondsbørsmeddelelse. Det er vel egentlig også i selskabets interesse, at man kan meddele markedet, at man har en realiseret gevinst på 10-12 mio. kr.
-
Kan se, at North Media også har solgt ud af PayPal - den er ellers steget godt her i maj.
Men NM har gjort det godt og flot med deres aktieportefølje!
Enig i, at en større åbenhed/aktualitet vedr. deres værdipapirer ville gavne. Især fordi vi taler så stor summer.
TMSF
-
Efter fredagens luk i US, så er NM's værdipapirbeholdning nu oppe på en værdi der siger ca. 431 mio. kr.
Det er 4 mio. kr. fra da den omkring 15. februar 2020 var i ATH på ca. 435 mio. kr.
På det tidspunkt lå kursen omkring 60 med en storaktionær der solgte ud og holdt kursen på 60.Deres kerneforretning er klart forbedret efter de har solgt aviserne fra som var lidt af en klods om benet, og Bekey ser ud til at være langt foran deres prognoser og giver formodentlig allerede overskud i 2020.
FK Distribution bliver ved med at reducere omkostninger, så afkastet bliver højere.Nu hvor de mørke skyer ligesom er trukket fra, og man kan konstatere, at Covid-19 ikke rigtig har haft den store betydning for North Media, så bør markedet værdiansætte selskabet til en fair value.
Jeg vil gerne starte ud med den fair kurs jeg havde før Covid-19. Kurs 80 med den nuværende værdi af deres værdipapirbeholdning.
-
Ja, super flot comeback i aktieporteføljen hos North Media. Genmab og Amazons stigninger hjælper ekstra på det samlede regnestykket. 431 mio. kr. i puljen er mange mange penge.
Spændende om/hvornår NM er nødt til at finde et par nye - billigere - aktier, hvor der kan forventes stigninger i?
Den overvejende del af aktiernes sammensætning har længe været som nu, så det er jo ulogisk at forvente samme stigningstakter i al fremtid. Så måske NM allerede er på udgik efter nogle 'billige' papirer?
NM har de seneste 2 år, har været rigtig gode til at rykke på aktier, der har kastet lidt ekstra af sig.Er personligt meget spændt på udviklingen - og indtjeningen - i Lead Supply (50 % ejerskab). Måske udrulningen i flere europæiske lande koster, men mon ikke, der ruller lidt baglæns også.
Som tidligere nævnt er NM spændende at følge, da her sker en stor transformation af selskabet. Dog må NM godt gøre omtaler af de nye aktiviteter mere informative og gerne ned øget frekvens - det i sig selv vil gøre NM endnu mere interessant for os nuværende aktionærer, men måske vil den del også være med til at udbrede kendskabet til en af fondsbørsens oversete aktier.
TMSF
-
Stifteren af North Media, Richard Bunck, er i Finans i dag. Hans eget selskab, der også er hovedaktionær i North Media med over 50 %, er nu god for 650 mio. kr. Flot gået.
Læs artiklen her:
https://finans.dk/erhverv/ECE12163764/80aarig-erhvervsmand-er-nu-god-for-650-millioner/?ctxref=forsideTMSF
-
Tak for linket.
NM's værdipapirbeholdning er dags dato i ATH, og den bliver yderligere forbedret når US åbner.
Jeg tvivler på den holder ret længe i den nuværende kurs og jeg tror også det bliver en kort periode den bliver handlet i 50'erne.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind