Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Novo/Corona

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
42 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • W Offline
    W Offline
    Weee
    wrote on sidst redigeret af

bgadk Du har hele tiden de positive briller på - håber af hele mit hjerte du får ret:) De tal du henviser til er fra 29 feb og jeg vil vove at påstå at situationen har udviklet sig dramatisk siden d 29. Specielt i Italien. https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-03-12-noedraab-fra-italiensk-laege-det-er-som-et-jordskaelv-hver-dag
    Hvis alle bliver smittet på et tidspunk og dødeligheden for mennesker 70+ er ca 15% vil det i dk svare til 150000 stk. Jeg kender ikke tallene på hvor mange af dem der har sukkersyge. Hvis det så (gæt) er 8% for de 60 til 70 årige - hvad så? Og hvis man så bruger % terne på verdensplan - puha.

1 Reply Last reply
    1
    • W Offline
      W Offline
      Weee

Der er jeg ikke enig - når US lukker ned bliver det for alvor grimt. Men over til noget positivt:) Har set på div debatsider at du er nervøs for Novos insulin salg til trods for at de er på vej med en ugentlig udgave der er ligeså god/bedre end lantus. Mads K mener selv at det kan blive til en 3 dobbelt blockbuster:) God vind med dine investeringer!

1 Reply Last reply
      2
      • bgadkB Offline
        bgadkB Offline
        bgadk

Du kan ikke regne det ud på den måde. Langt de fleste smittede bliver ikke opdaget. De er enten ikke syge nok til at de går til lægen, eller de bliver ikke testet fordi lægen ikke har udstyret.
        Kun de mest syge bliver testet på hospitalet.
        I lande som sydkorea hvor man tester rigtig meget opdager man flere og får derved en lavere ratio mellem smittede og døde. Og selv det tal er for højt pga udetekterede smittede selv i Sydkorea

1 Reply Last reply
        7
        • H Offline
          H Offline
          HeyimnotCram

Så må vi håbe, at de danske læger er lige så dygtige som de kinesiske, og at den procentuelle dødlighed ikke bliver lige så høj som i Italien. Jeg ønsker de danske læger held og lykke med arbejdet.

1 Reply Last reply
          0
          • tommycarstensenT Offline
            tommycarstensenT Offline
            tommycarstensen

HeyimnotCram Hvor har du 1016 doedsfald i Italien fra? De officielle tal siger 252. Pas paa med at misinformere bevidst eller ubevidst.

1 Reply Last reply
            1
            • KongkursK Offline
              KongkursK Offline
              Kongkurs

https://covid19info.live/
              1266 døde i Italien.

1 Reply Last reply
              0
              • W Offline
                W Offline
                Weee

@ tommycarstensen Du tager alt for let på det. Tænker at det er dig der misinformere. Som sagt før bliver du nødt til at reviderer dine antagelser om farligheden af covid 19 https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

1 Reply Last reply
                0
                • W Offline
                  W Offline
                  Weee

Det er virkelig skræmmende tal. F.eks closed cases = 42% døde

1 Reply Last reply
                  0
                  • W Offline
                    W Offline
                    Weee

1441 døde i Italien:(

1 Reply Last reply
                    0
                      tommycarstensenT Offline
                      tommycarstensen

Weee Ja, vi snakkede vist forbi hinanden mht dagens doedstal og kumuleret antal doede. Jeg synes Mette Frederiksen har taget nogle gode og noedvendige tiltag af hensyn til isaer udsatte grupper. Af hensyn til folkesundheden skal der ikke tages let paa det. Jeg har familie i Norditalien og er bekymret for min tante. Men jeg synes markedet overvurderer virus fuldstaendig for udvalgte virksomheder og sektorer. For eksempel betyder det ikke forfaerdelig meget for Apple paa lang sigt, at de saelger mindre fysisk udstyr i marts og april maaned (og maaske lidt mere i maj og juni). Om 10 aar kan ingen huske, at salgstallene var lavere i Q1 i 2020. Verden gaar ikke permanent i staa. Jeg haaber ikke, at du har solgt dine aktier lige praecis paa grund af frygt for virus. Tag en dyb indaanding og syng som Italienerne 🙂

Watch: Quarantined Italians are singing their hearts out. It's beautiful.
                      https://www.vox.com/culture/2020/3/13/21179293/coronavirus-italy-covid19-music-balconies-sing

Jeg har forresten lavet min egen side, hvor jeg forsoeger at beregne, hvornaar antallet af nye tilfaelde topper i forskellige segmenter:
                      https://www.tommycarstensen.com/covid19/

Here's why the coronavirus death rate is so high in Italy

Link Preview Image
                      Here’s why the coronavirus death rate is so high in Italy

Italy has the highest number of fatalities from the coronavirus besides mainland China, with at least 827 deaths and almost 12,500 infections.

favicon

New York Post (nypost.com)

For one, the Italian population is the oldest in Europe, with about 23 percent of the inhabitants age 65 or older - and with a median age of 47.3, compared with 38.3 in the US, according to Live Science, which cited the New York Times.

Coronavirus tests in Italy also may not have been picking up many of the milder cases of the illness, Gordon said. When testing expands, milder cases are detected and the overall death rate goes down, she said.

82688_COVID19_sigmoid_Italy.png

1 Reply Last reply
                      3
                        tommycarstensenT Offline
                        tommycarstensen

Weee Det er forkert at kigge paa doedeligheden blandt closed cases, naar antallet af nye tilfaelde lige nu topper. Du kan med stoerre trovaerdighed beregne tallene for Kina, hvor tingene har toppet.

82689_COVID19_sigmoid_China.png

1 Reply Last reply
                        1
                          tommycarstensenT Offline
                          tommycarstensen

Weee Faktisk tror jeg, at det vil vise sig, at doedeligheden er lavere end 3,4%, naar det hele er overstaaet, fordi der gaar mange false negatives rundt, der har overlevet, men aldrig er blevet testet.

1 Reply Last reply
                          1
                            tommycarstensenT Offline
                            tommycarstensen

Weee Og lige et tredje argument mht den grelle situation i Italien, som jeg tidligere har naevnt. De blev fanget paa sengen og formaaede ikke at flade kurven ud. Derfor kunne sundhedsvaesnet ikke foelge med og ikke yde den optimale pleje. Derfor er doedstallet hoejere. Noget lignende sker desvaerre i Iran. Men nok om sundhed og sygdom i denne omgang.

1 Reply Last reply
                            3
                            • KongkursK Offline
                              KongkursK Offline
                              Kongkurs

Tallene fra Italien peger på at dødeligheden i aldersgruppen 70+ ligger i størrelsesordenen 10 - 15%.
                              Kan dette overføres til DK forhold, hvor vi har over 1 mill indbyggere i dette alderssegment, så ser vi ind i et senarie med op til 100 - 150.000 døde, hvis alle i gruppen smittes, og hvis kun 10% i gruppen smittes 10 - 15.000 døde.
                              Uanset hvad, så vil selv sidstnævnte give store problemer, alene med at få begravet/kremeret så mange døde.
                              Det er på den baggrund, at man skal forstå regeringens tiltag.
                              Jeg er selv 60+ og var jeg smittet og i Norditalien, ville jeg være en af dem, der blev lagt til side, så jeg kunne dø i fred, imens lægerne koncentrerer indsatsen omkring de, som de mener der er en chance for at redde = de under 60 år.

1 Reply Last reply
                              1
                              • W Offline
                                W Offline
                                Weee

Er helt enig i at regeringen har gjort det godt og tror DK er et af de bedste steder i verden hvis man skulle blive syg. Jeg tror dødeligheden vil blive langt større end de 3.4% - måske ikke i den vestlige verden eller lande med et godt sundhedssystem. Det bliver katastrofalt højt i Afrika/Mellemøsten. At du tror det kun vil tage 3 til 4 måneder endnu er jeg slet ikke enig i. Vi har kun oplevet første bølge. Hvis virus muterer som almindelig influenza - er vi på den igen. De 14 dage vil helt sikkert blive til en måned eller mere. Der er mange lande der ikke har råd til hjælpepakker og vi vil med garanti se massefyringer på trods af disse tiltag. US kommer også til at lukke ned. Det er min overbevisning at vi vil vågne op til et helt nyt verdenssamfund når dette engang er ovre. Virus vil også klare nogle af de geopolitiske udfordringer vesten har. De unge i f.eks Iran kan måske få magten - hvis virus tager de gamle/præstestyret med sig i faldet. Er helt sikker på at dødeligheden i f.eks Iran vil være på langt over 10%.

1 Reply Last reply
                                1
                                • bgadkB Offline
                                  bgadkB Offline
                                  bgadk

Det er noget sludder. Dødeligheden er på et sted imellem 0,9 og 2% fordi langt de fleste syge ikke opdages eller testes. Selv i lande som Iran kommer man ikke højere op. Det her kommer ikke til at ændre verden udover 6 måneder. Det er en influenza og ikke en specielt dødelig en.

1 Reply Last reply
                                  1
                                  • W Offline
                                    W Offline
                                    Weee

Link Preview Image
                                    Afslørende satellitfotos: Iran graver massegrave til ofrene for coronaepidemien

Massegrave i den hellige by Qom tyder på, at Irans coronaepidemi er langt værre end hidtil antaget. Nu skal en militær udrykningsstyrke rydde gader, butikker og alle offentlige steder for at stoppe smittespredningen.

favicon

Jyllands-Posten (jyllands-posten.dk)

1 Reply Last reply
                                    0
                                      tommycarstensenT Offline
                                      tommycarstensen

Weee Jeg er enig med bgadk . Om 6 måneder er vi tilbage til normal hvad angår sundhedsvæsen. Det peger alle data på.

Jeg har ikke adgang til premium-artikler i danske medier.

Virus muterer konstant. Trevor Bedford samler sekvenserings-data fra hele verden og bestemmer derved sprednings-mønsteret:
                                      https://www.fredhutch.org/en/news/center-news/2020/03/tracking-covid-19-trevor-bedford.html

Ifølge mine beregninger, så topper det i DK i slutningen af næste uge. USA er et par uger efter Italien, og jeg har set billeder fra overfyldte lufthavne, så det bliver værre i USA, før det bliver bedre. De har ligesom Danmark ikke taget det alvorligt fra dag 1, omend jeg ikke bebrejder regeringen. Virus kom snigende fra Italien. Det er svært at opfordre danskerne til karantæne, hvis der kun er een smittet og ingen dødsfald.

New York Times havde en udmærket artikel, der prøver at visualisere "social distancing" og effekten på "flattening of the curve", men jeg kan ikke finde den.

Her min egen side, som jeg opdaterer hver dag, hvor jeg prøver at beregne midtpunkt og maksimum:
                                      https://www.tommycarstensen.com/covid19

1 Reply Last reply
                                      1
                                      • W Offline
                                        W Offline
                                        Weee

Premium artikler omhandlende Corona er gratis på JP. Så du kan sagtens læse dem:)

1 Reply Last reply
                                        1
                                        • nohopeN Offline
                                          nohopeN Offline
                                          nohope

Din grafik er så imponerende, det er jo næsten kunst 😉
                                          Hvis du har ret i at DK topper i næste uge, så er der for få smittede til at taktikken lykkes. Som jeg forstår det, så er det meningen vi skal have et laaangt forløb med mange smittede, bare ikke samtidigt. Effekten bliver så at næste runde Cov-19 møder en befolkning der er delvis naturligt vaccineret og næste runde derfor ikke bliver så heftig.

1 Reply Last reply
                                          1

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger