Novo/Corona
-
Som i sikkert ved har jeg altid været meget sikker på Novo og er det egentlig stadigvæk men nu kun med de meget lange briller på. Det der gør mig usikker på både den korte og mellem-lange bane er covid-19.
Det er godt nok kun et lille studie med 191 hårdt ramte patienter fra Wuhan - men 19% af de døde havde diabetes.
Det ser ud til at covid-19 har potentiale til at rydde godt og grundigt ud i Novos kundegrundlag. Kom gerne med input. Weee
-
Weee Jeg ville ikke vaere saa bekymret. Slet ikke paa lang sigt. Der er hundrede af millioner af diabetikere i verden; omend kun en broekdel er "kunder" hos Novo Nordisk. Saa mange slaar denne virus ikke ihjel. Hvis du ikke er helt overbevist, saa maa du lige sige til, og saa skal jeg gerne proeve at argumentere bedre for det. Jeg synes bare, at det ville vaere aergeligt, hvis du saelger dine Novo-aktier i panik som foelge af COVID19. Held og lykke

-
Weee..ældre diabetikere - især med type 1 - har ofte svære problemer med hjerte-karsygdomme og nyrer m.m. Det er forklaringen på, at de fylder så meget op i statistikken.
-
Er ikke overbevist - så dine argumenter vil jeg rigtig gerne høre.
Myndighederne verden over har konsekvent nægtet at oplyse alder på de indlagte og nu er der foruroligende nyt fra Italien hvor flere og flere ellers unge og raske personer der bliver ramt hårdt og kræver indlæggelse.
Er virus muteret eller har myndighederne løjet for ikke at skabe masse panik?
Det her er ikke godt og jeg tror desværre at du bliver nødt til at revurdere dit synspunkt med hensyn til dødelighed:(
-
Weee Jeg er helt enig med Helge. Det er ikke alle diabetikere, der er lige usunde. Jeg ville vaere mere bekymret for cancer-patienter med nedsat immun-system, hvis jeg endelig skulle bekymre mig. Der er mindre end 10k doede af COVID19 i hele Asien, hvor der bor mere end 2 milliarder mennesker. Det virker ikke rationelt at saelge sine aktier i Novo Nordisk, fordi man frygter, at der ikke er nogenlunde samme antal diabetikere i verden om 12 maaneder. Poej poej med det, uanset hvad du beslutter dig for.
-
Der er mange mennesker i alle aldre som får immun-suppressiv medicin for flere forskellige slags lidelser. Dem har jeg nogle stykker af i omgangskredsen. De er nervøse i disse dage.
-
Den muterer rimeligt meget. Tallene fra Italien viser, at dødeligheden stiger med alderen. i 70+ gruppen af smittede i Italien nærmer dødeligheden sig 15%.
Kan dette omsættes til DK, her har vi ca. 1. mill personer i 70+ gruppen.
Så kan i selv regne ud hvor galt det kan gå hvis alle smittes, og også selv om det så kun er 1/3 af den gruppe der smittes, så kan det altså give rigtig mange døde.
Dertil kommer alle der i forvejen er svækket, astma, sukkersyge, diverse autoimmune sygdomme m.fl.
Ovenstående tal er ikke fremlagt officielt endnu - men cirkulere kun i det de lægefaglige kredse - sikket for at undgå panik, men det sådan det forholder sig, og det er derfor der reageres så kraftigt fra politisk side.
Det kan godt være, at den samlede gennemsnitlige dødelighed ligger på omkring 1%, men i nogle grupper er det altså voldsomt meget mere.
En heftig influenca i DK kan tage op mod 3.000 med sig, her snakket vi teoretisk potientale for meget store antal. -
Weee, jeg har ikke læst om de 19% af de døde i Wuhan, skulle være diabetiker, men ok.
Jeg er selv eksponeret på aktier i bio og diverse amerikanske med diabetis, som har været en god investering de seneste par år.
Jeg solgte ud, da corona virussen begyndte, at florere og jeg kunne se aktierne stadig stige.... men en klog beslutning.
Det KUN dårlig reguleret diabetiker, der betegnes som værende i denne gruppe for covid19 - og dermed betegnes som kronisk syge og i farezonen!
PS jeg vil så påstå i denne tid, at kigge efter netop aktier (medicin - som er livsnødvendigt) og jeg er på vej tilbage i samme aktier, som før, men venter lidt endnu indtil galskaben har lagt sig lidt.
NB Jeg har IKKE Novo - men at det skulle tynde ud i deres kundegrundlag - NOPE, der bliver konstateret flere og flere diabetikere både 1 og 2 i verden og + deres pille!
-
Martin7100 Jeg er helt enig, og kursen er naesten tilbage paa samme niveau som 20. september, da Rybelsus
blev FDA-godkendt til T2D. Der er andre farma-virksomheder, som er faldet tilsvarende i pris og er endnu billigere, som jeg hellere vil eje, men hvis man gerne vil eje Novo Nordisk, saa er det nok ikke helt ufornuftigt at koebe en portion i morgen tidlig.Her mit seneste blog-indlaeg om Novo Nordisk efter kvartals-regnskab:
Novo Nordisk poised to fire on all new GLP1 cylinders following the fourth quarter of 2019, but shares fairly valued
https://blog.midgardfinance.com/2020/02/08/novo-nordisk-poised-to-fire-on-all-new-glp1-cylinders-following-the-fourth-quarter-but-shares-fairly-valued/ -
Myndighederne er meget transperente, og der findes præcise tal for hvor gamle dem som bliver smittet og dem som dør er. En hurtig googling kan finde det.
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/
Du behøver ikke engang søge i "The Lancet"
-
I Italien er der pt. 15113 smittede og 1016 dødsfald. (1016/15113)*100=6,7. Det tal er da højt.
-
HeyimnotCram Døds-frekvensen er højere tidligt i forløbet; det så vi i Kina. Det kan også hænge sammen med et overbelastet italiensk sundhedsvæsen og demografi.
9 charts that explain the coronavirus pandemic
https://www.vox.com/future-perfect/2020/3/12/21172040/coronavirus-covid-19-virus-chartsThe WHO Estimated COVID-19 Mortality at 3.4%. That Doesn't Tell the Whole Story
https://time.com/5798168/coronavirus-mortality-rate/ -
bgadk Du har hele tiden de positive briller på - håber af hele mit hjerte du får ret:) De tal du henviser til er fra 29 feb og jeg vil vove at påstå at situationen har udviklet sig dramatisk siden d 29. Specielt i Italien. https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-03-12-noedraab-fra-italiensk-laege-det-er-som-et-jordskaelv-hver-dag
Hvis alle bliver smittet på et tidspunk og dødeligheden for mennesker 70+ er ca 15% vil det i dk svare til 150000 stk. Jeg kender ikke tallene på hvor mange af dem der har sukkersyge. Hvis det så (gæt) er 8% for de 60 til 70 årige - hvad så? Og hvis man så bruger % terne på verdensplan - puha. -
Der er jeg ikke enig - når US lukker ned bliver det for alvor grimt. Men over til noget positivt:) Har set på div debatsider at du er nervøs for Novos insulin salg til trods for at de er på vej med en ugentlig udgave der er ligeså god/bedre end lantus. Mads K mener selv at det kan blive til en 3 dobbelt blockbuster:) God vind med dine investeringer!
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind