LAKSESEKTOREN - Festen forsætter
-
Jeg har fået følgende link fra DNB Markets
Bærekraft i aksjeanalyser - Lakseoppdrett
Er bærekraft en viktig del av vurderingen for deg når du investerer i aksjer? I så fall er du ikke alene. Stadig flere ønsker å investere i selskaper som tar bærekraft på alvor. Derfor jobber aksjeanalytikerne i DNB Markets aktivt med hvordan ESG-faktorene (miljø, sosial og selskapsstyring) best kan inkluderes i verdsettelsen av aksjer.
Sjømatanalytikerne Alexander Aukner og Tone Bjørnstad Hanstad har kommet langt i dette arbeidet. I denne videoen gir de eksempler på hvordan bærekraft kan påvirke selskapsverdien, rammeverket de bruker for å vurdere selskapene basert på ESG-faktorer og hvorfor de tror bærekraft vil få enda mer oppmerksomhet av investorene fremover.
-
Hej Helge, det er en spændende sektor med fortsat gode udsigter og tak for dine indsigtsfulde indlæg. Samtidig virker det, som der er mange selskaber involveret, specielt i Norge/på den Norsk børs. Hvordan ser du mulighederne for at en konsolideringproces påbegyndes i den kommende 1-3 årige periode?
-
Jeg har ment i mange år, at en konsolidering i sektoren burde komme blandt de børsnoterede selskaber. Foreløbig er der ikke sket så meget på den front. Om det kommer ved jeg ikke.
-
Norge har eksporteret 60.000 tons laks mere end sidste år pt:
-
Jeg er lige begyndt at læse lidt om lakseinvesteringer, og umiddelbart er jeg nok mest interesseret i Bakkafrost. Jeg har hidtil kun investeret i danske aktier og er højt vægtet i Genmab p.g.a. stor gevinst. Men.... er nok begyndt at få lidt kolde fødder, for jeg har ikke så mange år at løbe på, da jeg er 74 år, men dog stadig interesseret i at handle. Har siddet på hænderne længe
Normalt plejer jeg at smide ca. 25.000 i hver aktie, men er da villig til det dobbelte, såfremt det virker fornuftigt. Jeg føler dog ikke, jeg har 'råd' til at tabe meget i min alder. Jeg har i forvejen Chr. Hansen, DSV, Vestas og Bava, som nok er på tide at smide sammen med lidt Novo. Novozymes er også på listen. 80% af min opsparing står i aktier. Jeg har egen bolig.
pft for hælpen -
Det er jo også svært at vide med sikkerhed, men en diversificeret industri med så mange konkurrenter går ofte mod en konsolideringsfase i takt med at modenheden indfinder sig. Er du vidende om, at der evt er strukturelle ejerskabsforhold eller andet, som vanskeliggør konsolideringer imellem selskaberne?
-
-
Tak. Jeg havde faktisk læst om de 35%, men vedkommende troede, det var en fejl. Jeg handler selv gn Nordea,så hvis ikke det hurtigt ændres, må jeg nok se mig om efter en anden lakse aktie. Den var bare ret oplagt for mig. Også med et pænt udbytte. Kan jeg selv undersøge det et sted, hvorfor det sker, eller om det er en fejl, de retter.
-
Der sker hele tiden konsolideringer i opdrætsindustrien i de selskaber som ligger uden for børsen. Ligesom de børsnoterede selskaber foretager opkøb i unoterede selskaber. Jeg har ikke kendskab til om hvorvidt der er strukturelle ejerskabsforhold som vanskeligør konsolideringer mellem selskaberne på børsen. Dog er der selskaber som ejer aktieposter i hinanden.
-
Hvor er norsk opdrætsvirksomhed på vej hen?
-
Jeg handler selv gn Nordea, og plejer selv at klare alle handler. Dvs., Jeg har ikke en investeringsrådgiver som så, og betaler heller ikke herfor. Men klikker Jeg på købsknappen ud for Bakkafrost, står der aut. Norge. Er der forskel på, hvor jeg handler, og mon ikke udbytteskatten er 15% i Norge?? For. Tovery
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind