Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Portefølje til opstart

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
4 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • R Offline
    R Offline
    ruholm
    wrote on sidst redigeret af

Hej - jeg er ny i investeringsverdenen og overvejer så småt at starte op. Jeg er selvstændig og sætter årligt ca. 200.000 til side i virksomhedsordningen (dvs. skal sættes i lagerbeskattede investeringer) og ca. 200.000 i pensionsmidler. Dem ville jeg gerne investere. Efter lidt research og læsning, faldt jeg over, hvad jeg synes ligner en fornuftig portefølje i en morningstar artikel og har ladet mig inspirere svært af den i det jeg har sammensat. Mit udgangspunkt er vedhæftet - det ville være skønt med nogle konstruktive kommentarer 🙂

75824_invest.png

1 Reply Last reply
    0
    • R Offline
      R Offline
      ruholm

Fik vist vedhæftet det forkerte screenshot.

Og en enkelt tilføjelse - jeg foretrækker en nogenlunde passiv / buy-hold strategi. Målet er tidlig pension 🙂

75826_invest.png

1 Reply Last reply
      0
      • nohopeN Offline
        nohopeN Offline
        nohope

Hvor gammel er du ?

1 Reply Last reply
        0
        • R Offline
          R Offline
          ruholm

39 - nu er tidlig pension jo et vidt begreb, men min kommentar skal også læses i en lidt overordnet kontekst - som at ideen med min opsparing er at jeg kan trække mig tilbage før jeg bliver 67 (eller hvad folkepensionsgrænsen måtte være til den tid).

1 Reply Last reply
          1
          • nohopeN Offline
            nohopeN Offline
            nohope

Kyl alt hvad der hedder obligationer ud. Det er ikke aggressivt nok med en alder på 39 at have obligationer. Læg mere i DK f.eks. via NN Superfond(der er valutakursrisiko i Ishares, men de er da gode iøvrigt) og læg eventuelt noget i de andre Superfonde(S/N/SF).

Hav en plan for at udrydde al gæld.

Sørg for at have en forsikring der sikrer dig ved invaliditet minimum indtil du har et pensionsdepot/opsparing på f.eks.10.000K derefter opsiges forsikringen, da du så er selvforsikrende.1 ud af 3 ryger i helbredsproblemer inden pensionering.

Evt. ægtefælle og børn skal tænkes med ind.

Overvej evt. at lægge virksomhed i selskabsform, især interessant hvis det kan give ansvarsbegrænsning, men der er også andre fordele(og ulemper). Der er mere end selvstændig der har mistet alt på en byggesag eller lignende.

Jeg solgte ud og pensionerede mig selv den 01-07-2017.

1 Reply Last reply
            1

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
            • First post
              Last post
            0
            • Debatforum
            • Seneste
            • Populære
            • Bruger