Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Investerings forening

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
5 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • S Offline
    S Offline
    sebastiankm
    wrote on sidst redigeret af

Hej proinvestor,

Dette er mit første indlæg, men jeg er med stor glæde på sidelinjen hver dag.

Jeg skal hjælpe min mor med at finde en god investeringsforening, hvor der ca. skal investeres omkring 300.000.

Kan se at I nævner Majinvest og Fundamental invest.
    Men giver det mening at gøre det igennem hendes bank? F.eks købe for 100.000 i den ene, samt 100.000 i den anden på børsen?

Håber I kan hjælpe mig lidt på vej.

1 Reply Last reply
    0
    • P Offline
      P Offline
      PMPirate

Jeg kan/vil ikke hjælpe med konkrete råd til hvilke investeringsforeninger din mor bør investere i. Men alligevel vil jeg lige give et par gode råd:

Pas på med at følge en "bankrådgivers" råd om hvilke investeringsforeninger der skal investeres i. De råd er ikke for at din mor skal have størst muligt afkast af investeringen, men for at banken skal tjene flest muligt penge. Problemet er, at mange investeringsforeninger for at tiltrække kapital betaler henvisningsprovision til banken. Ofte op til en procent af den investerede kapital hvert år. De penge trækkes ud af investeringsforeningen som omkostninger, og ender altså med at give din mor mindre afkast af investeringen. Så det kan altså koste din mor op til 3000 kr. om året i mange år, at i een gang har lyttet til en "bankrådgiver" der brugte en halv time på "rådgivning".

Og pas generelt på med investeringsforeningernes omkostninger. Høje omkostninger er sjældent ensbetydende med høje afkast.

Det er aldrig klogt at lægge alle æg i samme kurv, og på samme måde er det ikke klogt at investere hele kapitalen i samme investeringsforening. Hvis jeg var din mor, ville jeg sprede mig ud på mindst 3-4 forskellige investeringsforeninger.

Det giver god mening at lave investeringen gennem banken, men også her skal man være opmærksom på omkostningerne, da der er meget forskel på kurtage og gebyrer de forskellige steder. Selv bruger jeg både min egen bank og Nordnet. Nordnet har ingen løbende omkostninger, og tager 0,1% (minimum 29 kr) i kurtage per handel.

1 Reply Last reply
      1
      • T Offline
        T Offline
        troelsba

Jeg har selv 75 % af mine penge i fundamental invest. Argumentet i mod dem vil være den høje omkostning. Man da den er relativt aktivt forvaltet koster dette selvfølgelig lidt. Denne omkostning ser dog ud til at blive hentet i at de er dygtige til at vælge de rigtige aktier. Investeringsforeningen har slået markedet de sidste 3 år, hvilket er bedre and mange andre.

http://fundamental.dk/wp-content/POP_140216-MichaelVoss.pdf

http://www.fundamentalinvest.dk/media(1426,1030)/Dansk_Aktieanalyse.pdf

1 Reply Last reply
        0
        • X Offline
          X Offline
          XJK

Fundamental Invest investerer udelukkende i danske papirer. Og selvom de gør det rigtigt godt, så bør du nok overveje noget geografisk spredning.

1 Reply Last reply
          0
          • LivermoreL Offline
            LivermoreL Offline
            Livermore

Michael Voss fokuserer på det, som han ved noget om: Danske aktier. Derfor har han også tid og energi til at fokusere på ALLE danske aktier, også de små og mellemstore, som ofte bliver overset af aktieanalytikerne. Sidste år havde han et afkast på 80% og i år er han oppe på 50% - så helt dårlig er hans strategi altså ikke.

1 Reply Last reply
            1
            • X Offline
              X Offline
              XJK

Jeg skrev ikke, at FI gør det dårligt eller har en dårlig strategi, og jeg har skam også selv penge placeret hos FI.

Det jeg skrev var, at Troelsba burde overveje noget geografisk spredning, da FI udelukkende investerer i Danmark.

1 Reply Last reply
              0

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
              • First post
                Last post
              0
              • Debatforum
              • Seneste
              • Populære
              • Bruger