Tenorens valg af aktier i 2015
-
Velkommen på PI og tak for en god redegørelse for din strategi. Den tiltaler mig rigtig meget. Den giver ro på, selv når det ser allermest trist ud på aktiemarkedet.
-
Tak Helge! Ideen med likviditet på sidelinjen er netop at fjerne fornemmelsen af at der er gode og dårlige dage, hvilket jo som bekendt kan koste på humøret. Således kan en gigantisk minusdag være en perfekt mulighed for at gå på udsalg i en Aktie man ikke fik købt billigt nok tidligere.
-
Så satser du altså på, at "minusdage" fremover afløses af "plusdage".

-
Det lyder under alle omstændigheder som en fornuftig strategi i markeder som over tid har det med at køre mere op end ned; samlet set flere "plusdage" end "minusdage"... dertil valg af selskaber som har bevist deres "værd" på mere end blot ét felt. Derudover vel helt i overensstemmelse med den "sund-fornuft-strategi" Tenoren har meldt ud både her i forummet og i Millionærklubben i de foreløbige medvirkender; det er godt at se når strategier bliver fulgt op i praksis og at de endda formår at give pote på helt kort sigt, selvom det selvf. er bundlinje-resultatet på den lange bane der gerne skulle batte mest...
I øvrigt herlig "bonusinfo" under beskrivelsen af Wynn Resorts; beviser at investering kan være meget andet end blot tørre tal i firkantede regneark, herunder at der bag selskaberne kan gemme sig sjove finurligheder - hvem har sagt at investering og den research man kan grave frem ikke må være god underholdning?
Ja, ja - der kan da (for nogle) sikkert også være god underholdning i udelukkende at grave "de bedste" selskaber frem gennem "objektiv" analyse af nøgletal og senere evt. blive belønnet, hvis man formåede at tolke det videre potentiale korrekt - for eget vedkommende må tingene udover det gerne gå op i en højere enhed, hvor også knapt så målbare faktorer spiller ind; markedspsykologi, hvad jeg ser af up/downside risk i en sektor, tolkning af ledelsens ageren/evner i rørte vande osv. en masse - i et samlet kaos, hvor man prøver at finde en lille smule orden/fremadrettede muligheder...
Et eller andet sted betragter jeg faktisk vellykket investering over længere tid som udøvelse af kunst, et sted hvor man kan blive belønnet hvis man gør sit forarbejde godt, at der kan være bonus at hente hvis man har "trænet" i en længere årrække, har opbygget erfaring/indsigt, inkl. eventuelle/nødvendige nederlag - i det hele taget en verden hvor der ikke findes patentløsninger på hvordan god kunst defineres før resultatet på "bundlinjen" foreligger...
For at fortsætte ud af "kunst-sporet":
Samlede på et tidspunkt på ældre amerikanske investeringsbøger (primært købt på ebay, de kunne i flere tilfælde købes billigt og ofte i forbavsende god stand, har dog ikke tjekket op derinde længe) - men nogle man bare måtte eje havde et eller andet med Art i titlen, eksempelvis "The Art of Speculation", "The Art of Wall Street Investing" etc. - så også dengang (vi taler om bøger som i flere tilfælde er mere end 100 år gamle) var der vel flere som betragtede investering som en form for kunst, eller i det mindste noget der gav udfordringer i den retning hvis man ville forsøge at udøve succesfuld investering. Når man sidder og læser imellem linjerne i disse bøger fornemmes også lidt mere passion end det der typisk skinner igennem i linjerne i nyere bøger, uden at man dog kan betegne samtlige af de ældre eksemplar som "De Vises Sten", men igen et eksempel på investeringsverdenens mange finurligheder, hvor man vel godt kan drage paralleller til kunstverdenen, inkl. det det vil sige måske selv at være udøvende kunstner på et eller andet felt - synes det skinner ret tydeligt igennem at den nødvendige passion Tenoren har i sit professionelle virke også skinner igennem i valg af investeringsstrategier osv.; altså at man måske kan opnå bedre resultater ved at være passioneret og gå forholdsvis grundigt til værks når man fastlægger sin investeringsstrategi.Egentlig burde det sige sig selv; men manglende grundighed og mangel på "ægte" passion vil jeg gætte på har kostet mange tab rundt omkring - og måske i virkeligheden sådan mange af os hovedløst kastede os ud i investeringsverdenen - et eksempel på "falsk" passion i investeringsregi kan være jagt på mest mulig profit hurtigst muligt; det vil muligvis lykkes i nogle tilfælde, men i de fleste sikkert mislykkes - ligesåvel at man som eksempelvis professionel musiker, forfatter, tømrer whatever næppe kan leve godt af at sælge "døgnfluer"... hvis ens profession skal kunne kaste mærkbart af sig over længere tid, så kræver det også noget "ægte" passion og noget grundighed.
Ovenstående afsnit er faktisk ikke en kommentar til "Nytårsraket-debatten" - der er herfra fuldt forståelse for at de kan være både fascinerende og underholdende at følge, inkl. evt. mulighed for kortsigtet stort afkast - det hænder da også at jeg selv prøver at spotte disse (man kan såmænd også ramle ind i dem om sommeren, og nogle af dem beviser sit værd over flere år, cBrain er et foreløbigt godt eksempel hvad det angår) - men de udgør ikke "hovedretten" i det jeg "jagter" på markedet hvis man skal bruge det udtryk, og det er heller ikke mit indtryk at det er der Helge har sit primære fokus; blot en lille sidebemærkning til en debat som efter min mening gik hen og blev meget ensporet/unuanceret.
Hehe, så blev dette indlæg en kende længere end planlagt, men blev inspireret af at læse et godt strategi-skriv med efterfølgende konkret opfølgning...
-
Filosofisk og perspektiverende indlæg Hr. Spekulant.
Passion og kærlighed forveksles ofte. Passion er driftstyret lidenskab og kærlighed er et åndeligt behov. Begge dele indgår i aktiehandlens psykologi. En forståelse af dette kan spare investoren for mange fejltrin.
-
Chrhall: Valutarisiko er et vigtigt emne. Valutaspekulation er jeg ikke stærk nok på. Har profiteret af en stærk $ den seneste tid. Jeg forsøger at hedge porteføljen ved at indeholde nogle aktier der performer godt på internationale markeder med blandet valuta: Wynn er stærkt eksponeret i Kina (Macao) Continental eksporterer Worldwide Mastercard agerer Worldwide Novo er Worldwide Marine Harvest er WW CVS er national USA (som jeg dog tror vil overperforme) Således er jeg ikke immun i forhold til valutarisiko, men tænker at der ligeledes er aktier der kan profitere af fx svag euro (Continental) Privat forsøger jeg at have mulighed for at låne i såvel dollar, euro og krone. Jeg vender snarest tilbage med mere info om de andre aktier. Tak, Spekulant for spændende og god læsning!
-
Du skriver at du har slået markedet i 8 ud af de sidste 10 år, hvilket naturligvis er ganske pænt. Af ren nysgerrighed; hvordan regner du ud om du slår markedet?
Hvad er dit benchmark? Hvordan forholder du dig til valuta? Ser du på risikojusteret afkast? Regner du udbytter med? Hvad med omkostninger?
Jeg spørger af ren interesse, og ikke fordi jeg på nogen måde stiller spørgsmålstegn ved dit indlæg.
-
Hej Elkhorn, jeg måler blot min portefølje mod MSCI ACWI Index* da dette index best repræsenterer vægtningen af de markeder jeg har investeret i. Jeg er som tidligere nævnt amatør og vedkender mig gerne at have haft en vis portion held med i min stockpicking. Ikke desto mindre forsøger jeg at være så grundig som mulig, jvf principperne i indledningen til denne tråd. Tilføjet et screenshot af min portefølje fra sidste år (ca 85% samme aktier som denne) målt mod Persson og Jackson på Nordnet. Jeg har desværre udelukkende screenshot af efteråret, men det er også det mest interessante, da det var der jeg løb fra benchmark.
The MSCI ACWI Index is a free float-adjusted market capitalization weighted index that is designed to measure the equity market performance of developed and emerging markets. The MSCI ACWI consists of 46 country indexes comprising 23 developed and 23 emerging market country indexes. The developed market country indexes included are: Australia, Austria, Belgium, Canada, Denmark, Finland, France, Germany, Hong Kong, Ireland, Israel, Italy, Japan, Netherlands, New Zealand, Norway, Portugal, Singapore, Spain, Sweden, Switzerland, the United Kingdom and the United States. The emerging market country indexes included are: Brazil, Chile, China, Colombia, Czech Republic, Egypt, Greece, Hungary, India, Indonesia, Korea, Malaysia, Mexico, Peru, Philippines, Poland, Qatar, Russia, South Africa, Taiwan, Thailand, Turkey and United Arab Emirates.
Kilde: http://www.msci.com/products/indexes/tools/index.html#ACWI

-
Tenoren har performet flot med sin portefølje siden 2015. Prøv at tjekke hans aktier ud.

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind