Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Stærk anbefaling af laksesektoren

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
16 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • H Offline
    H Offline
    Hans-Henrik_Nielsen
    wrote on sidst redigeret af

I aftale med Helge, kommer jeg her med min vinkel på lakseindustrien med Teknisk Analyse (jeg er ikke aktionær i nogle af de nævnte aktier).

Vedhæftet her er to aktiediagrammer, viser Bakkafrosts prisudvikling på henholdsvis uge-chart og dags-chart.

Jeg skal beklage de mange forskellige linjer, men lad mig prøve at gennemgå, hvad jeg ser ud fra disse.
    Der er vist ingen tvivl om hverken på dags- eller uge-plan at vi har at gøre men en Aktie i en optrend. Det burde være åbenlyst.

Men spørgsmålet er, hvad vi skal tro om aktien her fra. Når vi ser Helges gennemgang af de fundamentale forhold, så ser det ud til at være en sektor i god fremgang og med høje væksttal. Men det er ikke altid, at det er det eneste afgørende for prisen på aktien. Investorpsykologien spiller også ind.

Det bedste jeg ved i en Aktie er en relativ stabil optrend, uden alt for store udsving. Og når vi kigger på uge-chartet, så har vi haft et par år, hvor aktien er steget fra omkring 40 til omkring 170. Virkelig flot. Det vi har set april/maj i år er, at aktien er spurtet op i hastighed, har ramt toppen af den langsigtede kanal og er brudt op igennem denne med stor fart. I de underliggende momentum-indikatorer ser vi også, at vi ligger meget højt i et niveau, hvorfra vi normalt ser en sideværts bevægelse eller et fald tilbage.

Dette betyder ikke, at aktien ikke kan stige hurtigt. Men fortæller mig noget om, at hvis jeg sidder med flere interessante aktiekandidater, der alle viser gode takter, så vælger jeg som regel dem, der har taget et lille hvil kursmæssigt og nu er klar til flere stigninger. Det er ofte et tegn på, at de kortsigtede investorer har taget lidt gevinst, og nu kommer de mellem- og langsigtede på banen for at supplere op til porteføljen.

Så på ugeplan vil jeg sige, at aktien er relativt overkøbt. Men lad os se på dagschartet, om vi kan se flere detaljer.

Her er der igen ingen tvivl om, at vi er i en optrend. Men igen ser vi også en trend der hæver hastigheden mere og mere, hvilket ofte gør mig lidt nervøs. Den skal på et tidspunkt tage et hvil, og det er noget nært umuligt at sige hvornår. Sjovt er der en tendens til, at den starter sit hvil/korrektion netop som jeg har trykket på købsknappen

Det vi kan se med de vandrette røde linjer i dagschartet er de seneste støtte/modstandsområder. Der har tidligere været en klar tendens til at aktien brød op gennem en modstand. Steg ca. 10% for så at falde tilbage mod modstanden (nu støtten) og bruge dette niveau som afsæt. Men de sidste gange er aktien steget hurtigt væk fra disse niveauer. Så trenden er stærk, men holder den?

Den helt korte momentumindikator (stochdmi) er i overkøbt og er ved at vende nedad. Det får mig til at tro, at aktien trænger til at tage lidt luft ind. Et fald tilbage mod støtten i 160 ville ikke være utænkeligt. Men optrenden ville stadig være intakt, og jeg ville ikke blive bekymret før jeg ser et brud på ca. 145, hvor vi har både et støtteniveau og en opadgående trendlinje.

Personligt ville jeg ikke købe op i aktien lige nu, idet den er noget over-strakt både på dags- og ugeplan. Men der er godt med momentum på aktien, så jeg ville kunne overveje den efter et lille fald tilbage mod et støtteniveau.
    Når man bruger denne strategi er der altid en risiko for at aktien "løber fra en" op ad. Men det er en risiko, jeg er villig til at tage, idet jeg ellers nemt kommer til at "jagte raketter", hvor jeg så kommer ind på et alt for sent/dyrt tidspunkt.

Ovenstående er udelukkende en afspejling af min egen lidt konservative strategi. Andre lidt mere aggressive strategier kunne også bruges til at købe på opturen. Det afhænger helt af ens risikoprofil og trang til god nattesøvn

Hans-Henrik
    Markettimer.dk

70137_Bakkafrost_uge.png
    70137_Bakkafrost_dag.png

1 Reply Last reply
    3
    • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
      Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
      Helge_LarsenPI-redaktør

Tak Hans-Henrik, Jeg er for så vidt enig. Bakkafrost trænger til en puster på bakken . Bortset fra det, så er mit indlæg en anbefaling til mellemlang og lang investering - ikke til kortsigtet.

1 Reply Last reply
      1
      • H Offline
        H Offline
        Hans-Henrik_Nielsen

Efter kigget på Bakkafrost, vil jeg også lige tage et hurtigt kig på Marine Harvest, der ligner Bakkafrost en del i kursudvikling.

Her ser vi en dagsgraf over Marine Harvest, der igen viser en flot opadgående trend. Et stærkt modstandområde blev brudt omkring 89 og siden er aktien spurtet afsted.

Prisen er nu ved at være meget langt væk fra både glidende gennemsnit og støtteområde, så jeg ville personligt heller ikke her gå ind, før vi får en lille korrektion tilbage.
        Kan vi være sikker på at sådan en korrektion kommer? Nej, overhovedet ikke.

Men som jeg skrev ved Bakkafrost, så kommer den på et tidspunkt, og jeg har dårlig erfaring med at prøve at gætte præcist hvornår.
        Så når en Aktie er steget langt, støtteniveauerne er langt væk, alle indikatorer er overkøbte, så vælger jeg som regel ikke at gå ind i en Aktie.

Men er man inde i aktien på lang sigt, så betyder det ikke nødvendigvis, at man skal sælge.

Hvis jeg var langsigtet investor, så ville jeg først sælge omkring brud på den opadgående trendlinje i ca. 85 (husk at dette niveau selvfølgelig flytter sig løbende opad).

Så pt. ville jeg vente og så tiden an. Flyver den opad med mange procent her fra, så kan man selvfølgelig vælge at ærgre sig. Men jeg ved, at jeg over lang sigt har bedre resultater med at købe stærke trendaktier, der har fået et lille fall-back end jeg har med at gætte på, hvor langt en raket kan flyve.

Som ved Bakkafrost er jeg ikke selv ejer af aktien.

Hans-Henrik
        Markettimer.dk

1 Reply Last reply
        1
        • H Offline
          H Offline
          Hans-Henrik_Nielsen

Og her kom grafen til Marine Harvest

70141_Marine.png

1 Reply Last reply
          1
          • H Offline
            H Offline
            Hans-Henrik_Nielsen

Helt enig Helge. Og som jeg skriver ved Marine Harvest, så ville jeg slet ikke ryste på hånden som langsigtet investor.

HH

1 Reply Last reply
            0
              Helge_LarsenPI-redaktør

Bakkafans - Nyd lige dette link:

301 Moved Permanently

favicon

(www.flaskeposten.nu)

1 Reply Last reply
              0
                Helge_LarsenPI-redaktør

Bakkafrost præciserer strategien!

Link Preview Image
                Bakkafrost hoping to be in at 'ground floor' of new markets - Undercurrent News

Faroese producer will use a marketing strategy that has been successful in the US as it seeks to sell in to the Middle East and ChinaDUBAI, United Arab

favicon

Undercurrent News (www.undercurrentnews.com)

1 Reply Last reply
                0
                  Helge_LarsenPI-redaktør

Lakseaktier i supercyklus.

Læs Nordeas kursmål her:

Just a moment...

favicon

(www.proinvestor.com)

1 Reply Last reply
                  0
                  • M Offline
                    M Offline
                    mccarthy

Hej Helge.
                    Siden jeg fulgte dit råd omkring at investere i Bakkafrost er der +15% på kontoen. Kursen 'bakker' ned i disse dage sikkert p.g.a. realisering af profit. Aktien ser dog ud til at få momentun igen idag. Læste at Bakkefrost lander produkter i Hirsthals som russiske lastbiler henter og videretransporterer til Rusland. Ud over at det udstiller den såkaldte handelskrig mellem E.U. og Rusland lidt farceartig så har historien den vigtige pointe at russerne betaler endog meget høje meromkostninger for at få laks. Hvad jeg prøver at sige er, at trods embargo, så vil der være en stigende efterspørgsel efter fisk og især 'kvalitets' fisk som laks ( selv om de er fra farm ). Jeg tror at vi vil se kursstigninger resten af året for Bakkafrost og andre nordiske producenter. Når Chile og U.S.A. har løst problemerne med dets farme og EU og Rusland kommer til besindelse så kommer der en stabilisering og sikkert også en overproduktion af laks - den tid den sorg.

1 Reply Last reply
                    1
                      Helge_LarsenPI-redaktør

John Frederiksen øger i Marine Hervest:

MHG: Mandatory Notification of trade

08:40

Geveran Trading Co Ltd, which is indirectly
                      controlled by trusts established by John Fredriksen
                      for the benefit of his immediate family, has extended
                      TRS agreements relating to 7.000.000 shares in
                      Marine Harvest ASA. The new expiration of the TRS
                      agreements is March 3rd 2015. The exercise price
                      on the agreements is NOK 103.7184 per share. Geveran
                      Tradings affiliated ownership in Marine Harvest ASA
                      is following this transaction unchanged 117.351.603
                      shares, constituting 28.60 percent of the issued
                      share capital.

In addition Geveran Trading hold TRS agreements with
                      a net exposure to 7.000.000 shares in Marine Harvest
                      ASA

Source Url: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=366567

© OB

1 Reply Last reply
                      0
                        Helge_LarsenPI-redaktør

Mere lakseguf:
                        11:45
                        Oslo (TDN Finans): Carnegie venter at stabile utsikter og sterk kontantstrøm vil gi generøse utbytter og økte multipler i oppdrett- og sjømatsektoren fremover.

Vi tror oppdrettere vil bli utbyttekonger i Norden, skriver Carnegie-analytiker Marius Gard i en oppdatering onsdag.

Han viser til at multiplene i sektoren fortsatt er ettsifret samtidig som de ligger rundt fem prosent lavere enn det historiske snittet.

Analytikeren viser til at aksjene med høyest utbytte er Marine Harvest, Salmar, Austevoll Seafood og Lerøy Seafood Group med en Yield på 7-10 prosent, og han mener utbyttefesten begynner allerede i februar.

Carnegies fortrukne aksjer i bransjen er Marine Harvest, Lerøy Seafood Group, Austevoll Seafood og Norway Royal Salmon. Meglerhuset nedgraderer sin anbefaling på Bakkafrost til hold og gjentar hold på Grieg Seafood og Salmar.

Meglerhuset høyner sitt lakseprisanslag for 2015 og 2016 til henholdsvis 42 kroner kiloen (41,5) og 43,5 kroner (43).

ØT, [email protected]

TDN Finans, +47 22 00 11 55

1 Reply Last reply
                        0
                          Helge_LarsenPI-redaktør

Laksepriser på kr. 50 pr. kg forude:

Just a moment...

favicon

(www.proinvestor.com)

1 Reply Last reply
                          0
                            Helge_LarsenPI-redaktør

Handelsbanken er bull på laks. Banken har aktuelt kun købsanbefalinger hele vejen rundt og opjusterer kursmålene i dag:

"Handelsbanken oppjusterer kursmålet på samtlige lakseselskap de dekker. Kursmålet til Marine Harvest oppjusteres til 127 kroner (120), Bakkafrost til 205 kroner (188), Grieg Seafood til 39 kroner (37), Lerøy Seafood til 350 kroner (340), Norway Royal Salmon til 81 kroner (62) og SalMar til 157 kroner (150)".

favicon

(www.ilaks.no)

1 Reply Last reply
                            1
                            • M Offline
                              M Offline
                              mollegade

@Helge

Hvad er dit top-pick på lang sigt, Bakkefrost, Marine Harvest eller en helt tredje i Lakse-sektoren?

Tak for nogle gode indlæg!

1 Reply Last reply
                              1
                                Helge_LarsenPI-redaktør

Hej Mollegade,Svaret fremgår af tråden. Det er Bakkafrost og Marine Harvest. Bortset fra det, så er der flere andre spændende selskaber i sektoren.

Tak for dine pæne ord omkring mine indlæg. Dem blev jeg glad for at læse. 🙂

1 Reply Last reply
                                0
                                • M Offline
                                  M Offline
                                  mollegade

Ja, men det skal du vide. Jeg sætter stor pris på dine betragtninger både her, men ligeså i Millionærklubben, når du gæster den.
                                  Keep up the good Work, som de siger på de britiske øer 🙂

mht. laksesektoren, så fiskede jeg (disclaimer: ordspil) lidt efter, hvilken af de to du var mest lun på? Jeg har kigget dem begge nærmere efter i sømmene, og de har det til fælles, at de begge er steget ganske betragteligt den seneste tid, men med stigende laksepriser kan der givetvis være mere at hente i begge, tænker jeg. Derudover lagde jeg mærke til, at Marine Harvest ligger med en P/E på ca.20, mens Bakkafrost blot har en P/E på ca. 9...det gør mig jo alligevel lidt lun på vores færøske venner 🙂

1 Reply Last reply
                                  0

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                  • First post
                                    Last post
                                  0
                                  • Debatforum
                                  • Seneste
                                  • Populære
                                  • Bruger