Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

strategi og general viden om aktieverdenen

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
14 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • pete44.5P Offline
    pete44.5P Offline
    pete44.5
    wrote on sidst redigeret af

Der er saa lige et par ting:

Havde de maalt aktier verus onligationer frem til 2012, havde afkastet vaeret samme mere eller mindre, det er foerst inden for det sidste aar at aktierne har vist sig at vaere en bedre investering.

Lanngsigtet investor/buy and hold, er meget en smags sag, jeg mener man ganske ofte skal justere sin PF, men ikke handle den. Det kan saa i Danmark kun foregaa ved at tage delvis profit saa enkelt aktier ikke fylder for meget, eller hvis man stadig tror paa aktien ved fald koebe flere og saelge fra ved stigninger af samme grund som naevnt foer.

Hvad angaar Daytrading og Aktie fora, aktiefora bestaar mest af andendags helte som har taget deres positioner paa forunderlige niveauer, eller har solgt igaar hvis aktien tilfaeldigvis falder. 95 pct af det folk skriver er fri fantasi... saa laes indlaeg omkring aktier ja, men sorter meget haardt da de er praeget af en unaturlig positiv tilgang til aktien, uden hensyntagen til eventuelle negative sider(skyklap folket)

Hvad angaar Daytrading, er det bevist at 95 pct af de som kastr sig ud i dette, taber penge og bruger de leverege er det lige som at give dem en skovl saa de selv kan grave deres egen grav. Brug justering af positioner til at forsoege, at opnaa bedr resultater, men lad vaere med at loebe efter markedet skulle det stige efter du har solgt, find en anden Aktie.

short kan heller ikke anbefales til de fleste, da det kraever et lidt specielt mind-set... saa hvis man gaarmed tanker om en short i en Aktie man har i sin PF, lad vaere, luk den find noget andet eller vaer kontant et stykke tid.

1 Reply Last reply
    4
    • nohopeN Offline
      nohopeN Offline
      nohope

Jeg gik død ved side 29 - men der er meget rigtigt i det der står.

1 Reply Last reply
      0
      • pete44.5P Offline
        pete44.5P Offline
        pete44.5

Den naeste kursraket aner ingen noget om, og det interesserer mig utroligt lidt.... der re risiko forbundet med det som jeg ikke oensker at tage.... I det hele taget er danske aktier mere risiko betonede end amerikanske eller tyske for den sags skyld, da options markedet til afsikring af positioner er non existent.

Folk foretager for lidt spredning af risiko er en helt anden ting, og at koebe flere aktier indenfor samme sektor er ikke rigtig spredning men spredning i alle sektorer er mere gunstigt.... ogsaa selv om det er for mindre beloeb man saa faar investeret, hvis man holder overtid er kurtagen ligegyldig.

De fleste investerer, jo saa ogsaa kun via kontant eller aktier hvilket jeg saa heller ikke forstaar. Valuta og Obligationer boer ogsaa vaere en del af investerings pakken. Hvis man ikke selv vil handle det selv, faa andre til det.

Jeg er om princip modstander af investerings foreninger, og laegger selv hellere penge i Hedge Fonde, de er noedsaget til at tjene for
        selv at faa loen, og ikke bankfolk som bare skal have tiden til at gaa

1 Reply Last reply
        3
        • O Offline
          O Offline
          OliverDarlan

tak for linket, havde slet ikke opdaget det da jeg klikkede mig lidt rundt, her på siden. dem vil jeg helt klart kigge nærmere på 🙂

1 Reply Last reply
          0
          • E Offline
            E Offline
            ElkHorn

Jeg er helt enig. Det meste af det man kan finde i disse aktiefora er af meget lav kvalitet, og fokus er på ekstrem risikable investeringer.

For en ny og ukritisk privatinvestor kan disse fora være direkte farlige hvis du spørger mig.

1 Reply Last reply
            0
            • M Offline
              M Offline
              mccarthy

Udover de gode råd på tråden så betragt investering i aktier som at spille på ......, man taber altid. Spil aldrig for mere end du har råd til at tabe, geare aldrig din investering, betragt den første tid som lyt og lær. Jeg er en gammel mand som har været igennem de læreår som du står for og tro mig at det økonomisk kan betale sig at investere i aktier. Vær ydmyg og betragt et tab som et tab og bliv ikke ramt af det der kaldes faldende knive - man har tabt på en investering og investerer atter i samme Aktie fordi forfængelighed gør at man ikke accepterer at man har lavet en dårlig handel. Hvis du pseudo investerer gennem en periode og opgør dine tab/gevister kan du som regel danne dig et overblik omkring hvilken investertype du p.t. er og deraf danne dig en strategi. Beslut dig for om du vil være aktiv hver dag, i perioder eller blot opbygge en 'sikker' portfølje.
              Husk altid på at de fleste aktive investorer der skriver på disse sider ikke høster særlig meget, men ønsker at være 'kloge' - dette gælder mig selv.
              Staldstips p.t.

1. markedet er p.t. på det højeste niveau.
              2. kriser kommer med ca. 7 års mellemrum - seneste i 2008
              3. hvis du skal ind i en Aktie som begynder så vælg C20 og find et mulig low-entry.
              4. bliv ikke skuffet/blind fordi en Aktie stiger 2 % den ene dag og falder 2 % den næste dag. Pensionsfondene skal handle for at deres personale kan få 'fede' lønninger - benyt dette og sats mod trenden med et begrænset beløb.
              5. transaktionsomkostningerne er stadig betragtelige omend billig i forhold til gamle tider hvor jeg handlede.
              6. Lyt, men ikke tro på bankernes analyse udmeldinger. Der er ganske meget fornuft i analyserne.
              7. brug din sunde fornuft. Go' vind og håber du poster dine resultater.
              8. Hvis du er på arbejdsmarkedet, igang med uddannelse så fasthold dit arbejde og/eller uddannelse.
              1 Reply Last reply
              3
              • O Offline
                O Offline
                OliverDarlan

Tusinde tak for de gode råd, dem vil jeg huske på! Og skal nok poste nogle af mine resultater

1 Reply Last reply
                0
                • gwalG Offline
                  gwalG Offline
                  gwal

benjamin graham, the intelligent investor.
                  enhver nybegynder burde læse denne bog, inden han eller hun sætter penge i noget som helst. i denne bog findes viden om en række essentielle emner. som forskellen på investering og spekulation, og hvad du skal holde øje med når du investerer.

andre gode bøger kan være
                  john bogles the little book of common sense investing, om investering i fonde (index primært).
                  josh peters ultimate dividend playbook, om udbytte investerings strategi
                  graham & dodds security analysis

1 Reply Last reply
                  1
                  • O Offline
                    O Offline
                    OliverDarlan

Tak for input, dem vil jeg kigge efter

1 Reply Last reply
                    0
                    • P Offline
                      P Offline
                      PMPirate

En anden bog, som jeg kan anbefale er Lars Tvede: Børshandlens Psykologi.

http://www.proinvestor.com/boards/57340/Boganmeldelse-Boershandlens-Psykologi

1 Reply Last reply
                      1
                      • Henrik_Munthe-BrunH Offline
                        Henrik_Munthe-BrunH Offline
                        Henrik_Munthe-Brun

Og ligeledes Lars Tvedes Business Cycles er et must. http://www.larstvede.com/lars-on-economics

1 Reply Last reply
                        1

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                        • First post
                          Last post
                        0
                        • Debatforum
                        • Seneste
                        • Populære
                        • Bruger