Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Atlantic Petroleum

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
12 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • pete44.5P Offline
    pete44.5P Offline
    pete44.5
    wrote on sidst redigeret af

markedet er fanget long and wrong af denne Aktie, der har lige vaeret emmision paa 135, ja fra et stoette punkts henseende skulle den koebes her, men jeg skulle ikke selv nyde noget hellere gaa glip af gevinsten.

Skidt regnskab for nylig, der er en grund til den falder, og minder ogsaa om noget der bryder ned....... en anden ting hvis man koeber her er der ingen mulighed for at placere et rimeligt stop....

mulighed for flushout

1 Reply Last reply
    6
    • Carlo_SeestC Offline
      Carlo_SeestC Offline
      Carlo_Seest

Hej Bryan & pete44,5
      Tak for svarene, det kaster jo en del lys over sagen. Hvem ved hvor bunden er efter disse oplysninger.

1 Reply Last reply
      0
      • Carlo_SeestC Offline
        Carlo_SeestC Offline
        Carlo_Seest

Jeg har succes med at bruge TA på nogle af de aktier som Thorleif Jackson har anbefales.
        Og mener at en kombination af FA & TA er optimalt.

1 Reply Last reply
        1
        • HjulmandH Offline
          HjulmandH Offline
          Hjulmand

Jeg har fulgt den med jævne mellemrum i nogle år, for at finde en god indgangskurs, og jeg venter (heldigvis) stadig. Investorerne blev sat kursstigninger i udsigt ifm. noteringen af aktien i Norge, men virkeligheden er en lidt anden.
          AP har ikke kunne holde deres resultat i sorte tal, og det koster på kursen, desuden har de heller ikke kunne øge deres produktion.

http://www.business.dk/investor/analytiker-anbefaler-atlantic-petroleum-stor-stigning-i-vente

Jeg har en klar forventning om, at AP bliver en god forretning, og lige netop på denne Aktie er et rigtigt godt eksempel på, at man først skal vurdere sine aktier ud fra FA og efterfølgende bruge TA til at finde den rigtige indgangskurs. Jeg har i flere omgange prøvet at agitere for netop den model.

Jeg stille stadig min kursgraf op logaritmisk, og AP er brudt ned og danner ny lavere all-time bund. Det er ikke det samme som at den ikke kan blive en god forretning, men jeg venter til FA er tilfredsstillende og TA giver købssignal.

Med hensyn til materialet bag graferne, så bliver historiske tal korrigeret for emissioner o.l. F.eks. står B&O til at have en all-time-high kurs til at være 350. Kursen var over 700 før Lehmann, men efterfølgende har der været Emission. Således har udvidelse af aktiemængden en indflydelse på grafernes dannelse, som tager udgangspunkt i aktuelle kurser, men gør historikken sammenlignelig/målbar.

Hjulmand

1 Reply Last reply
          0
          • B Offline
            B Offline
            bikube

For mig at se, er det en rigtig lottokupon. Enten finder de olie, og den stiger eller der er kun dustere i deres pf. så falder den for hver boring.

1 Reply Last reply
            0
            • Carlo_SeestC Offline
              Carlo_SeestC Offline
              Carlo_Seest

Hej Bryan
              Har du ikke taget fejl?
              Så vidt jeg kan se er der kun 2,6 millioner aktier.
              https://www.nordnet.dk/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/nyckeltal.html?identifier=36661&marketplace=14

Det betyder dog lidt i det store regnestykke.

1 Reply Last reply
              0
              • HjulmandH Offline
                HjulmandH Offline
                Hjulmand

Du har fuldstændig ret, og det er rigtigt fint at du ikke lader mig slippe, for nogle gange får man (jeg) skrevet noget vrøvl.
                Materialet bag graferne bliver korrigeret ifm. Split og omvendt split, ellers vil graferne ikke give mening. I tilfældet B&O var det en Emission samtidig med at de sammenlagde aktieklasserne. Undskyld fejlen.

Du spørger til, hvordan TAer tager højde for aktieudvidelser, hvis man tager udgangspunkt i at aktien skal nå tidligere kursmål.
                Det er slet ikke sådan jeg bruger TA. Jeg tager alene udgangspunkt i aktiens fundamentaler, når jeg vurderer om en Aktie er interessant. Hvis man laver en graf over markedsværdien, så er den måske interessant ifm. ens FA, men den har ingen nytte ifm. TA.
                Den tekniske analyse skal bruges til at bestemme indgangstidspunktet og naturligvis også udgangstidspunktet, men det er ikke det samme som at TA skal bestemme indgangskurs og udgangskurs.(selv om nogle vil sige, at det er det samme)
                Man kan naturligvis godt sætte en SL på en given kurs, men så er det jo stadig med udgangspunkt i ens egen købskurs og ikke historikken.

Så det skal understreges, at det er en fejl, måske nok klassisk men helt klart en fejl, hvis man tror at man kan bruge historik som målsætning til fremtidige kursmål. En fejl som ingen TAer bør begå, for så bliver værktøjerne ikke brugt rigtigt, efter min mening. Skulle man så købe SAS og sidde og vente på kursen i Q1 1995?

Jeg er en af dem der påstår, at man kan handle aktier alene ved hjælp af TA. Hvis man ikke læser FA, så kan man jo ikke vide om hvorvidt der har været emissioner, men det er så stadig ikke ensbetydende med at man sigter efter tidligere tiders kurser. Hvis man handler alene på TA, så er der en række regler man skal følge, for at få det til at hænge sammen. En af dem er at stole på værktøjet og rent faktisk købe og sælge på de givne signaler, uanset kursen. Således er historik af endnu mindre betydning for handelstidspunkterne.

Jeg kan godt se hvad du mener vedr. Brøndbyaktien. Du har også ret i at selskabet har samme værdi som da den toppede i 14,28. Det er også rigtigt at værdien således ikke fremgår klart af grafen, men er det interessant ifm. TA? Jeg har kun brug for at kende udtrykket for værdien af den enkelte faktuelle Aktie når jeg bruger TA og ikke selskabsværdien, som sådan.

Udsnit af AP regnskabet:

Consolidated equity
                The total shareholders' equity amounted to DKK 597.3MM at the end of 2013 (2012: DKK 537.1). In December 2013 the Company increased the share capital with 1,050,000 new shares with a nominal Value of DKK 100 each. The cost of the capital raise was DKK 19.7MM. Atlantic Petroleum's nominal share capital at year end 2013 amounts to DKK 367.7MM consisting of 3.7MM shares each with a nominal Value of DKK 100 or multiples thereof.

Men det er nu ikke kun Emission der gør kursudviklingen.

Hjulmand

1 Reply Last reply
                1
                • HjulmandH Offline
                  HjulmandH Offline
                  Hjulmand

Naturligvis er det ikke for at nedgøre TA, dertil har vi vendt TA som emne for mange gange, til at man kan tro det. Og i lighed med FA er det sundt at forholde sig konstruktivt kritisk til analysemodeller, og måske især modeller der er for overfladiske. I denne tråd blev TA brugt til at argumentere med, og det er da helt ok at stille spørgsmålstegn ved kvaliteten. Se bare på kvaliteten af mit første svar.

Mht. AP er det blevet ca. 40 % "sværere" at nå tidligere tiders kursmål qua emissionen, og det skal man da tage hensyn til når man laver sine analyser, som du skriver i dit første indlæg. Ligeledes skal man forholde sig til, at jo ældre støttepunkter man bruger, desto mere uaktuelle er de. Med en Emission i december, er det svært at lave TA uden at bruge "gammelt" materiale, men så skal man jo bare være bevidst om det. (og det er man vel også, hvis man laver sin FA, før man begynder at planlægge indgangen).

Jeg ser ikke AP som en lottokupon. De leder ikke efter olie, de køber sig til rettigheder på kendte felter hvor der er olie, men hvor det hidtil har været for svært eller urentabelt at hente det op. Hvis man kigger på deres portfolio, så har de ret godt styr på mængden af olie på deres felter.
                  Udfordringen er nok, at ting tager lige lidt længere tid end man forventede eller håbede. Min holdning er dog også, at AP med tiden er blevet mere realistiske i deres prognoser, nu mangler de blot at få sorte tal på bunden igen. Næste felt der går i produktion bliver i 2015/16, og derefter skulle der gerne komme to mere, inden for kort tid.

Røde tal og den lidt lange udsigt til nye produktionsfelter er nok hovedårsagen til den vigende interesse, men bestemt et selskab der er værd at følge, og jeg forventer selv at få en acceptabel indgang inden næste felt går i produktion.

Hjulmand

1 Reply Last reply
                  1
                  • Carlo_SeestC Offline
                    Carlo_SeestC Offline
                    Carlo_Seest

OK, det dårlige 2013 regnskab retfærdig gøre den lave kurs dags dato.

Er der nogen der ved hvad indre værdi i AP er???

Og hvad er kurs/indre værdi pt.??

1 Reply Last reply
                    1
                    • Carlo_SeestC Offline
                      Carlo_SeestC Offline
                      Carlo_Seest

Nu har jeg kigget lidt på det, ikke min stærke side med det fundamentaler der´.

Total assets at the end of 2013 amounted to DKK 1,237.200.000,00kr
                      Antal aktier 3.700.000 stk.

1,237.200.000/3.700.000= 334,00 kr pr Aktie.

Kurs 108,00kr. / indre værdi pr Aktie 334,00kr

Kurs/indre værdi= 0,33.

Der det nogenlunde rigtigt regnet??
                      Kan det passe???

1 Reply Last reply
                      1
                      • HjulmandH Offline
                        HjulmandH Offline
                        Hjulmand

Om igen, Carlo.

K/I er 0,79.

Se vedhæftede fil.

Hjulmand

68207_Noegletal_AP.pdf

1 Reply Last reply
                        1
                        • Carlo_SeestC Offline
                          Carlo_SeestC Offline
                          Carlo_Seest

Derfor bør man også undersøge lidt fundamentalt inden man kaster sig over en Aktie selv om den ser teknisk spændende ud:

ATLANTIC PETROLEUM/NORDEA: SER RISIKO FOR KAPITALFORHØJELSE

08:52
                          Nordea er vendt 180 grader og anbefaler nu sælg af aktien i Atlantic Petroleum mod tidligere køb. Årsagen er risikoen for, at aktionærerne snart må til lommerne.

• Det lille olieselskab forventer nu at skulle investere 600-650 mio. kr. i to oliefelter for at få olieproduktionen op at køre. Det er en stor mundfuld for et selskab med en markedsværdi på 400 mio. kr. Der er nu risiko for en kapitaludvidelse, og en sådan vil i givet fald udvande de eksisterende aktionærer betydeligt, skriver Nordea i sin morgenrapport.

Får Atlantic Petroleum succes med sin efterforskning efter olie, kan det ændre billedet, vurderer Nordea, der dog ikke ser grund til at tage den chance.

/ritzau/FINANS

1 Reply Last reply
                          2

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                          • First post
                            Last post
                          0
                          • Debatforum
                          • Seneste
                          • Populære
                          • Bruger