Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Gode udbytteaktier med upside og langsigtet potentiale

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
34 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • vouskootiaV Offline
    vouskootiaV Offline
    vouskootia
    wrote on sidst redigeret af

Hvilke tal er PE2013 baseret på? (fremgår ikke lige på Bloomberg) . PE(ttm) ligger på en 5-6 stykker. og K/I ca. 0.8 som du siger - og som den historisk har ligget på i lang tid...
    De har haft et ret godt 2012 år - hvilket også er slået igennem i kursen... men man går jo efter gode selskaber og en stigende kurs er jo kun godt

Btw. et andet selskab du kunne tage et kig på - norske Aker (AKER.OL) - er norske selskaber ikke generelt gode til at udbetale udbytte?

1 Reply Last reply
    0
    • AspekulantA Offline
      AspekulantA Offline
      Aspekulant

Nogle bestemte krav til størrelsen af udbytte?

Valmont Industries (VMI) har længe været en af mine favoritter, og ud fra dit skriv tror jeg den kunne have din interesse også. De betaler udbytte hvert kvartal, og de har øget det de sidste 8 år. De er eksponerede mod flere markeder og er globale.

Fordelingen af deres segmenter i Q4-12 var:
      30% Utility Support Structures
      24% Irrigation
      27% Engineered Infrastructure Products
      10% Coatings
      .. +other.

De kom med regnskab i dag, og det ser meget fornuftigt ud:
      http://www.valmont.com/valmont/media-room/news/article/2013/02/12/valmont-announces-fourth-quarter-and-fiscal-year-2012-results

Jeg kan anbefale at læse bla 2011 rapporten for et overblik over deres forretning:
      http://az276019.vo.msecnd.net/valmontstaging/annual-report-2011.pdf

Jeg har aktier i VMI, og regner med at have det i mange år fremover. Udbyttet er ikke prangende, men foretrækker faktisk virksomheder, der investerer overskuddet i vækst, frem for at smide det hele tilbage til aktionærerne. Valmont synes jeg har fundet en fin balance her

1 Reply Last reply
      1
      • O Offline
        O Offline
        Okonomen

Hej Aspekulant. Jeg søger selskaber der betaler minimum 4-5 % i udbytteafkast og som befinder sig i stabile noncyclical brancher (konsumentmarkedet, forsikring mm.). Må indrømme jeg ikke ser VMI som udbytteaktie med et udbytteafkast omkring 0,6 % ifølge Bloomberg? Eller tager jeg fejl? Udover det ser tallene dog fine ud og god spredning af segmenter.

Ang. Aker: Interessant udbytteaktie men den handles relativ dyrt og dividenden viser en faldende trend. Brancherne er dog spændende med seafood, olie, gas og shipping.

Orkla virker for mig stadig som en rigtig spændende case, men det er jo i særdeleshed problematisk at EPS har været negativ nogle år, men alligevel har der været betalt flotte udbytter. kapitalstrukturen i selskabet ser derfor ud til at være god, men den svingende EPS er skidt - Dette må alt andet lige ændres i og med de øger fokus mod fødevaresektoren i Norden. Det burde stabilisere rentabiliteten. Den negative EPS i nogle af årene ser ud til udelukkende at skyldes nedskrivninger i værdien af Orklas aktieportefølje.

1 Reply Last reply
        0
        • vouskootiaV Offline
          vouskootiaV Offline
          vouskootia

TDC har også i flere år udbetalt større udbytte end indtjeningen (og udbyttet i den afspejler vist meget at de er ejet af en kapitalfond)

Fik du kigget på Raisio? de er tæt på de 4% krav i Yield, i konsumentmarkedet og kan handles på Nordnet. P/E er nok forholdsvis høj, men det er et selskab i vækst/opkøb (giver nok mere mening at se på PEG)

1 Reply Last reply
          0
          • O Offline
            O Offline
            Okonomen

Jeg har lige kigget på Raisio og den ser rigtig interessant ud. Den kommer på min observationsliste. Det sjovt du nævner den lidt høje PE, men ifølge Q3 rapporten 2012 var EV/EBITDA omkring 9. Dette kunne give et mere retvisende billede. Regnskabet ser sundt ud med lav gæld og der er vist også lige blevet betalt en stor luns af på gælden. udbyttet er også godt stigende. kurs/indre forholdet virker mig nu en smule dyrt omkring 1,5. Kan ikke finde deres årsrapport for 2012 selvom de skulle være udkommet ifølge deres kalender.

Undrer mig også over den hedder Raisio Plc? Er det ikke et finsk selskab, altså Oyj? Og likviditeten i aktien er ret lav er den ikke? Der ser ud til at være 2 forskellige aktier hos Nordnet der hedder Raisio

1 Reply Last reply
            0
            • KristensenK Offline
              KristensenK Offline
              Kristensen

Hej Aspekulant!

Umiddelbart vil jeg ikke kalde Valmont en udbytte Aktie idet den kun yielder 0,60%, dog er payout ratio kun 7,5%. Men når det så er sagt, så ser den ganske interessant ud.

I 2010, 2011 og 2012 havde de en omsætningsfremgang YoY på hv. 11%, 34% og 14%. EPS har været hhv. $3,57, $8,60 og $8,75. I 2011 indgik dog en engangsindtægt på $2,50 pr. Aktie, så driftsresultatet har udviklet sig yderst gunstigt.

Den handles til P/E omkring 17 og P/B på i underkanten af 3. Den forholdsvise høje P/E kan dog godt forsvares med de vækstrater virksomheden præsterer, hvilket understøttes med en PEG-ration på 0,93.

Gælden er lav og soliditeten på omkring 50%. Den likvide kassebeholdning pr. Aktie er ca. $15-16. Med lidt tålmodighed, er jeg enig i at der er et godt potentiale i aktien.

1 Reply Last reply
              0
              • O Offline
                O Offline
                Okonomen

Kristensen: Er enig i at Calmont ikke burde betragtes som udbytteaktie, men hvad er din mening omkring en P/B på ca. 3 ? Det er da også i den ret dyre ende? Og har du nogle bud på gode solide udbytteaktier som ikke handles til overpris?

En anden spændende Aktie jeg faldt over i dag var Byggmax (Sverige). Sælger discount byggematerialer og leverer ret solide resultater. udbytteafkast på 5-6 %

1 Reply Last reply
                0
                • vouskootiaV Offline
                  vouskootiaV Offline
                  vouskootia

http://etfdb.com/2012/101-high-yielding-etfs-for-every-dividend-investor/
                  hvad med lidt spredning?

1 Reply Last reply
                  0
                  • O Offline
                    O Offline
                    Okonomen

Det har jeg faktisk også kigget en del på, men må indrømme jeg er en smule skeptisk over for hele ETF-tanken. Flere økonomer (bl.a. i demetra) synes mest af alt det ligner en kæmpe boble?

1 Reply Last reply
                    0
                    • KristensenK Offline
                      KristensenK Offline
                      Kristensen

Okonomen - har du link hvor man kan læse lidt mere om den skeptis overfor ETF'ere?

1 Reply Last reply
                      0
                      • KristensenK Offline
                        KristensenK Offline
                        Kristensen

Nogle af mine favoritter er Statoil, Sampo, Nordea og Fortum.

Men jeg har fornylig købt Walmart. Den yielder godt nok kun med i omegnen 2,3%, men udbyttet er forhøjet hvert år de senste 11 år. Alligevel er payout ratio stadig kun 32%. De er markedsleder og har fortsat et rigtigt godt vækst potentiale, samtidig med at de er i en sektor der er meget konjunktur uafhængig.

http://seekingalpha.com/article/1175581-wal-mart-a-good-buy-at-today-s-price
                        *Lig især mærke til hvordan de har formået at forrente egenkapitalen!!

Link Preview Image
                        Page Not Found

favicon

Walmart Inc. (stock.walmart.com)

1 Reply Last reply
                        0
                        • O Offline
                          O Offline
                          Okonomen

Bryan: Det var lige præcis det link jeg mente, og jeg har faktisk skrevet en besked til Demetra for at høre om de vil uddybe. Jeg skal nok videregive svaret hvis det skulle komme.

Kristensen: Jeg kigger også efter forsikringsaktier, men synes generelt de handles til all time high. Af psykologiske årsager er det ikke noget jeg bryder mig om. Derfor jeg undrer mig lidt når jeg ser en Aktie som Axa på den franske børs til en ret lav pris.

1 Reply Last reply
                          0
                          • T Offline
                            T Offline
                            Tonny9

Jeg ville faktisk foreslå teleaktier, forsyningsaktier, konsumaktier, samt små solide banker, hvis du kan vente et par år med dit udbytte.

Skal jeg vælge en branche af ovennævnte, så bliver det forsyningsaktierne.

Det kunne f.eks. være:
                            Fortum (Finsk)
                            E.ON (Tysk)
                            RWE (Tysk)
                            National grid (Engelsk)
                            SSE (Engelsk)
                            EDF (Fransk)
                            GDF Suez (Fransk)
                            EDP (Portugal)

Men det handler jo også om hvad du har i din portefølge i forvejen og en god spredning på flere brancher er altid en god ting.

Nu har du så både en teleaktie og en forsyningsaktie samt en fødevareraktie.

Hmmm. Hvis du tør, så kunne det være nu man skal købe en lille slat aktier i Møns Bank eller Djurslands Bank.
                            Det er to små solide banker som p.t. handles meget billigt, men du skal nok være indstillet på, at de skal ligge og "modnes" i nogle år inden de begynder og betale udbytte igen.
                            Bemærk at de er ret ilikvide, så det er køb og behold og husk kurslimit også.
                            Jeg ville købe inden årsregnskabet den 20.02.2013 (Djurslands Bank) og den 25.02.2013. (Møns Bank)

Jeg vil helt klart heller ikke lade disse bankaktier fylde for meget i min portefølge.

En anden mulighed kunne være Flügger, men det er også en ret ilikvid Aktie.
                            Jeg forventer at de i løbet af et par år vil hæve deres udbyttebetaling væsentligt i forhold til den seneste udbetaling, der var præget af en dårlig periode for Flügger.

1 Reply Last reply
                            0
                            • TeamGarlicT Offline
                              TeamGarlicT Offline
                              TeamGarlic

Du kan måske hos set pågældende etf'er undersøge om de altid køber fysiske aktier og ikke derivater. Der har i flere år også i Europa været frygt for hvor stort derivatmarkedet er. Man frygter at et krak hos en part kan medføre domino-effekt i hele finanssektoren og hvad med de virksomheder som troede sig sikret og skal re-vurdere balancen ?
                              Det kan blive enormt men ingen kender omfanget

sent from iPhone

1 Reply Last reply
                              0
                              • F Offline
                                F Offline
                                Felix 0

Forsøger generelt at have ca. 1/3 af mine aktier i stabile udbytteaktier for at skabe en vis bund i indtjeningen. Har b.la. også Fortum og norske Seadrill. Hvad med amerikanske aktier? Her kan især reit-aktier og aktier i BDC's (Business Development Companies) anbefales. De giver ofte udbytte på over 10% p.a. Specielt vil jeg anbefale Prospect Capital Corp (PSEC) der p.t. ligger på en yield på 11,6% og betaler udbytte månedsvis. Det kan man i øvrigt vælge at lade geninvestere i nye aktier.

sent from iPhone

1 Reply Last reply
                                0
                                • O Offline
                                  O Offline
                                  Okonomen

Rigtig spændende indlæg. Jeg ejer allerede en god portion i Fortum. Jeg synes også EON er lige til højrebenet hvad angår udbytteaktier, men jeg bør ikke øge beholdningen af forsyningsaktier i min portefølje desværre selvom de er fristende med deres gode udbytter. Må nok også indrømme at jeg desværre er inde i Gazprom som også betaler fint udbytte men trendden er nedadgående og jeg burde trække mig ud af aktien hvis det ikke var for mine psykologiske kvaler mht. kurstabet på 30 % indtil videre.

Jeg er dog meget interesseret i fødevareproducenter med pæne udbytter og derfor screener jeg ofte efter dem, men har ikke fundet den rette undervurderede Aktie endnu i denne sektor. Det er måske noget du også ved lidt om?

Ang. bankerne så ville jeg overveje at sætte nogle små beløb hvis min kapital var stor nok. Dette er dog ikke tilfældet.

1 Reply Last reply
                                  0
                                  • O Offline
                                    O Offline
                                    Okonomen

Jeg har fået svar fra Demetra om uddybning af deres holdning til ETF'er:

"Du har sendt en forespørgsel om EFTere. Vi er som udgangspunkt tilhængere af EFTere, men vi er en smule skeptisk over for aktiemarkedet generelt. Så billedet er ikke et udtryk for mistillid til EFTere. Der er ligeså mange spekulanter i markedet som i 2000 og 2007. Derfor er vi lidt bange for, at det kan være likviditetsdrevet, men indtil videre ser markeder ok ud. Det er lidt aftagende styrke i aktierne, men ikke noget alarmerende."

1 Reply Last reply
                                    0
                                    • O Offline
                                      O Offline
                                      Okonomen

Felix: Meget spændende selskab, men må indrømme at deres IR er elendigt. Jeg kan slet ikke finde deres rapporter hverken interim eller annual. Har lidt svært ved at forstå deres forretningsmodel. Det er et investeringsselskab der spreder deres investeringer over alt fra fødevarer og healthcare til banker og forsyningsindustri?

Kan du evt linke mig til den seneste rapport? Udbyttet er særdeles interessant, men det er jo vildt at det er så svært at finde deres rapporter åp deres site. kan kun finde dette http://www.prospectstreet.com/file.aspx?IID=4092630&FID=15997802

Kan du forresten uddybe hvad du mener med reit-aktier?

1 Reply Last reply
                                      0
                                      • D Offline
                                        D Offline
                                        deleted-user

Rigtig god tråd man blev inspireret og klogere af.

Forsikringsselskaber har ikke så meget vækst potentiale nødvendigvis, men der er et par danske selskaber som ihvertfald ser ud til at ville sende en den del værdi ud til aktionærerne.

Tryg oppede dividenden til 26 kroner og med en kurs på 446 giver den en Yield på 5,5%. De har også annonceret aktietilbagekøb for 800 mill, så der bliver lagt noget bund. Combined ratio blev 88,3 og det fåes ikke meget bedre i tryg sammenhæng, men man skal nok ikke forvente at det kan holde i fremtiden.

TopDanmark er også interessant, specielt med Sampos interesse for dem, men den er altså steget pænt på det sidste, så billig er den ikke.

På den sikre side vil jeg også fremhæve Johnson&Johnson og GlaxoSmithKline. Mastodonter der bare kværner sig ned igennem et globaliseret marked for medicin. Big business der bare virker, patentudløb eller ej, de yielder historisk omkring 4% og det er næsten bare at putte dem i kurven. Johnson er steget en del så Yield er 3,21%

Banker er et play mod økonomisk recovery. Derfor vil jeg kun have amerikanske banker. BAC er et godt play også på recovery på det amerikanske boligmarked. På et eller tidspunkt begynder Countrywide at banke igennem tallene for BAC.

Vi skal have danske bank ind på radaren. Hvis Irland begynder at vækste så har de et play derovre. Men det er og bliver en sørgelig omgang for Dansk økonomi i mange år.

Konsum aktier. Nestle. De tjener rigtigt mange penge pt og jeg tror de hjernedøde dyre kaffekapsler nespresso virkeligt kommer til at tjene mange penge på den lange bane. Yield 3,24%

1 Reply Last reply
                                        0
                                        • vouskootiaV Offline
                                          vouskootiaV Offline
                                          vouskootia

Er lidt skeptisk overfor forsyningsaktier... ifht. et evt. politisk spil om miljø, ol.... kan deres mia. dyre kraftværker risikere at blive urentable overnight/lukkes før planlagt levetid pga. en politisk beslutning?
                                          http://www.business.dk/investor/vattenfall-vil-saelge-danske-kraftvaerker
                                          Hvordan har RWE og E.ON klaret sig ifht. Tysklands beslutning om nedlukning af a-kraft?
                                          I Brasilien har Skagenfondende også brændt sig en del på vandkraft - hvor staten har tvunget en genforhandling igennem og hvor produktionen vist er blevet stort set urentabel derefter.

1 Reply Last reply
                                          0

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger