300 mv ordre på vej 166 stk.v.100 1.8 mv
-
er fracking ved at blive mere politisk end hidtil? For nok har der været kritiske både avis artikler og tv indslag som i f.eks 60 minnuts. Men det er mig bekendt stadig fuld fart frem
-
Det ser i hvert fald ud til at man vil stamme op på reglerne / kravene til fracking.
Access to this page has been denied
px-captcha
(thehill.com)
-
For mig ser det ud som der er kommet en erkendelse/accept af de afledte effekter i.f.m. fracking og at disse kan være særdeles negative. Hvis de kortsigtede indtægter, som tilflyder en enkelt landejer, ikke kan måles i forhold til det beløb det koster samfundet efterfølgende i naturgenopretning, naboers tab af afgrøder m.m., så er der jo flere politiske stemmer i en regulering og samtidig med dette en accept af at naboer kan søge civilt søgsmål for værditabet af deres jord. Jeg gentager at det er min fornemmelse og intet andet.
-
Hej troldmand.
Tak for nogle gode oplysninger i tråden. Til undervisningsbrug har jeg lavet et regneark, som ved hjælp af weibull-parametre, effektkurver, rådighedstid og skyggevirkning fra andre møller kan estimere den årlige produktion og variationerne i denne (herunder, hvor meget op- og nedregulering der kræves for at udligne til konstant produktion).
Jeg har naturligvis inkluderet muligheden for ved hjælp af total anskaffelsespris, de årlige D&V pr. MW samt salgsprisen pr kwh el at beregne det årlige simple afkast på møllerne.
Mit problem er, at det er svært at finde gode estimater for, hvad de forskellige mølletyper koster. Og du lyder somom du nogenlunde kender markedspriserne, så jeg vil høre om du kan sige lidt mere konkret om dem. Dels selve møllens pris, men også typiske udgifter til fundamenter, nettilslutning/forstærkning osv, for landbaserede møller. Gerne priser pr MW generatoreffekt.
De 4 møller jeg har brugt som eksempler i regnearket er V90 3 MW, V112 3 MW, V126 3 MW og V164 8 MW, så det er naturligvis dem jeg er mest interesseret i priserne på.
Jeg kan forøvrigt bekræfte de fleste af de tal der har været nævnt i tråden for årlig produktion/kapacitetsfaktor fra V112 3 MW møllen under forskellige forhold. Ved de 10 m/s vind får jeg eksempelvis (hvis møllen altid er til rådighed og uden fradrag af nettab) 5248 fuldlasttimer, en kapacitetsfaktor på 60% og en årlig produktion på 5,25 GWh pr. MW generatoreffekt. Produktionen er naturligvis +-10%, samt mine sikkert dårlige øjemålsaflæsninger af Vestas effektkurver.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind