Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Bachelorprojekt om Alm.Brand A/S

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
5 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • A Offline
    A Offline
    alexanderbs
    wrote on sidst redigeret af

Hej alle.

Jeg har udarbejdet et bachelorprojekt om Alm.Brand ( en strategisk analyse )

Hvis det har jeres interesse, må i meget gerne læse opgaven, da den kan give én indsigt i Alm.Brand koncernen, men samtidig også forsikring,pension og banksektoren.

Brug den til lidt insipiration 🙂

Dette skal absoulut ikke ses som en opfordring til køb/salg af aktien

De bedste hilsner

Alexander

Opgaven kan hentes på nedenstående link:

gupl.dk | 526: Invalid SSL certificate

favicon

(gupl.dk)

1 Reply Last reply
    7
    • KristensenK Offline
      KristensenK Offline
      Kristensen

Også et tak herfra for at dele. Den vil jeg læse i løbet af julen.

Håber iøvrigt at bachelorprojektet forløb planmæssigt.

1 Reply Last reply
      0
      • HjulmandH Offline
        HjulmandH Offline
        Hjulmand

Også tak herfra. Et godt supplement til min FA.

Jeg har nu haft Alm. Brand aktier siden K1 i 2011.

Hjulmand

1 Reply Last reply
        0
        • A Offline
          A Offline
          alexanderbs

Hej Bryan.

Det bliver meget spændende at følge Alm. Brand fremover. Jeg mener stadig at koncernen har en række udfordringer i netop banken. Skadesforsikring klarer sig super godt og her i 2012 "best in class" på bl.a. combined ratio.

Når et marked bliver attraktivt lokker det som regel flere udbydere til markedet, men grundet den stramme lovgivning på området, og forholdsvis høje omkostninger for nye udbydere, så vil jeg vurdere at det er begrænset hvad vi ser af nye udbydere på markedet.

Man kan dog frygte, som jeg skrev i rapporten at skadesforsikringsselskaberne på nuværende tidspunkt er " heldige" at der ingen større vejrlige skader har været, hvorfor indtjeningen er "overnormal" Jeg mener dog at Alm. Brand har fået trimmet organisationen så tilpas, at det tydeligt vil afspejle sig i årets resultat.

Det helt store spørgsmålstegn er banken. Kan skadesforsikrings genere nok likviditet til at finansiere bankens nedskrivninger, og tab ? Jeg tror personligt at "outlooket" for 2013, vil ligne meget det vi har set her i 2012, ikke de store ændringer i BNP eller beskæftigelsen. Måske vil vi se en "lille" fremgang på boligmarkedet, men jeg tvivler på det.

Det kunne være interessant at lave en scenarie analyse, hvor der foretages en række beregninger på hvad det vil koste at beholde banken eller afhænde den. Det vil nok være forholdsvis komplekst, og bliver derfor blot et skøn som ikke er sikkert kan bruges til noget, der er alt for mange ubekendte vil jeg mene.

Jeg har haft Alm Brand siden kurs 6,75 og fulgt den stort set hver dag.

1 Reply Last reply
          0
          • A Offline
            A Offline
            alexanderbs

Jeg kender ikke noget engelske forsikringsselskaber, men det vil jeg meget gerne se nærmere på.

Har du et link, hvor jeg kan læse noget mere om dem, som du har i kikkerten ?

1 Reply Last reply
            0
            • M Offline
              M Offline
              mlama

Ingen tvivl om at AlmB har været heldige med vejrliget, men det samme har de øvrige forsikringsselskaber og alligevel har AlmB performet overlegent med ret stor Margin i forhold til alle andre. Jeg mener de opgjorde resultatet af vejrliget til 3.4 point af combined ratio, så der er altså rigtigt meget at give af når man ligger i 80,2 for Q3 og 86 overall for de første tre kvartaler. Derudover er AlmB best in class på expense ration.

På den baggrund mener jeg banken fylder for meget i valueringen. Med så overlegen en forsikringsdel har man en god buffert både i forhold til konkurrenterne og til usikkerheden omkring banken efter min mening. AlmB er blevet så lean på forsikringsdelen at der kan være basis for at gå på strandhugst hos konkurrenterne, hvis disse skulle komme med præmiestigninger (som du selv påpeger i din opgave), og af samme grund bør AlmB være mindre angste for priskrig end de øvrige.

Jeg tror det er tidspilde at lave beregninger omkring afhændelse af banken. Direktøren har meget tydeligt sagt, at den vej vil man ikke gå, og det giver heller ikke mening nu da den i forhold til tidligere performer relativt godt. I stedet kunne man lave beregninger på resultatet når vi kommer af med den dyre funding i 2014 (2013?) til 11% af 800 mio. 90 mio. mindre om året i udgifter er noget der vil kunne mærkes på driften i banken.

1 Reply Last reply
              0

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
              • First post
                Last post
              0
              • Debatforum
              • Seneste
              • Populære
              • Bruger