Vestas, ordreindgang i Q4.
-
-
-
-
Vestas afviser ny strategiplan - Nordea
07-12-2012 09:53:36KØBENHAVN, 7. dec (Reuters) - Vestas VWS.CO står ikke over for at skulle præsentere en ny strategiplan, som Børsen ellers "løfter sløret" for i dagens avis.
Det skriver Vestas-analytiker i Nordea, Patrik Setterberg, efter at have talt med Vestas selv.
- I dette interview indikerer finansdirektøren, at selskabet vil fremlægge en ny strategiplan, som mest sandsynligt vil omfatte nedskrivninger på fabrikker og udstyr (bogført værdi på omkring 1,8 mia. euro). Vi har netop talt med Vestas, og de benægter, at en ny strategiplan vil blive præsenteret til markedet, men udelukker ikke yderligere nedskrivninger, skriver Patrik Setterberg i notatet.
Ifølge Børsen vil Vestas præsentere en plan om et par uger, der tager højde for de for høje omkostninger i Vestas, store investeringer, for mange medarbejdere og en fejlplaceret produktionsplatform.
Men Vestas siger til Nordea-analytikeren, at der med den såkaldte ny strategiplan, som Børsen refererer til, er tale om den strategiplan, som Vestas allerede har offentliggjort.
Vestas-aktien handler kl. 0950 oppe 1,6 pct. i kurs 29,96, mens det toneangivende OMXC20-indeks .OMXC20 ligger 0,0 pct. højere.
Læs flere nyheder om Vestas ved at dobbeltklikke her
(Reuters Finans; [email protected]; +45 33 96 96 55)
-
I udgangspunktet er der intet positivt i en nedskrivning. Det viser man har fejlet og det giver blodrøde tal. Men ja jeg er helt enig i der bør tages et ordentligt skarald på nedskrivninger her i 2012. Nogt vi drøftede for et par mdr siden.
Det er bestemt alt andet end let at sælge deres fabrikker. De er MEGET store, specielt indrettet og flere af dem ligger steder hvor det i forvejen ikke er let at komme af med dem. Så en salgsprocess vil nok være meget lang, og så tror jeg ikke de får meget over 50% af hvad det har kostet at bygge dem.
-
nakskov hvor har du fra at de har fået et tilbud? Mig bekendt har vestas længe forsøgt at sælge den. Og jeg er relativ overbevist om at de er klar til at tage endog et MEGET lavt bud. For pt koster det blot penge af have den tomme fabrik stående
-
I. flg. Dags udtalelser i dagens Børsen så er Vestas i en transformation til at være et almindeligt firma indenfor sværindustrien. Selskabet skal bevise sit værd ved på sigt at udbetale udbytte - altså at give overskud. Selskabet skal drives på normal vis såsom ABB. Og Vestas produkt Energimaskiner skal kunne konkurrere med hvad som bydes på markedet, det være sig olie, gas, ... eller konkurrenter indenfor Vestas regi.
Vestas vil gå mod komponentisering og med de usikkerheder der ligger foran Vestas så vil han ikke state fremtiden nærmere. Sidst men ikke mindst så bemærker han at der nu skal kigges på salget, for uden et salg opnås ikke de førnævnte mål.
Så med andre ord er det vel Tilbage til Fremtiden.I mine øjne er det en stærk udmelding som jo kan måles på ved det kommende regnskab; jeg venter med glæde.
Diskussionen omkring Ditlev på broen er ikke endelig overstået, men fra lak og maling, over klimaflip og så til at lede et ordinært produktionsfirma, ja den ser jeg ikke lige.
Og om Vestas virakken har kostet ordre er også besvaret med JA.
Og om Vestas har en fremtid. Ja det besvares så i mine øjne helt eller delvist vedd kommende regnskab, men 2013 er vel sikret m.h.t. produktion. -
Ordre på vej ?
-
Hej Troldmand,
Henrik Stiesdal har ved Danmarks Vindmølleforenings Vindtræf, udtalt sig omkring 10MW møller, og flyde fundamenter.
Det er interessant at Siemens tænker flydende fundamenter til så store møller. Har du kendskab til om Siemens har forsøg kørende med flydende fundamenter? Og kan det være her den næste patent krig skal køres?
-
Hej Mullere
Jeg har ikke specifik kendskab til flydende fundament projekt fra Siemens. Men det ligger helt fast at alle de store producenter kigger på flydende fundamenter til fremtidens offshore projekter. Så jeg ser derfor ikke nogete videre nyt i den artikel.
Og der går helt sikkert IKKE 10 år inden Siemens lancere end 10+mw mølle......
-
Bemærk datoen, møllen har nu været i drift i 3 år.
"Demo-video": http://www.youtube.com/watch?v=06D4LvU-CG8
-
Lidt klimanyt
Rapport fra National Intelligence Council erkender klimaændringer og påvirkninger på ressourcer udgør ny sikkerhedsrisiko
-
Ja, 10 år er måske lige i overkanten.
Men der kan meget vel gå 10 år eller mere før man er klar med et flydende fundament til den størrelse mølle. Hvis man skal bruge den teknologi man har i dag, så bliver fundamentet 20-30 gange dyre til så stor en mølle.
Hvis det er sandt, så bliver møllen den 'billige' komponent og fundamentet den dyre.
Det kan betyde at konkurrence parameteret bliver det flydende fundament i stedet for møllen.
Er selvfølgelig klar over at de første mange møller vil blive stillet på traditionelle fundamenter.
-
Seneste fra EPN:
http://epn.dk/brancher/energi/alternativ/article4952152.ece
Nu mangler vi blot at se ordren på Vestas hjemmeside. Hvis ordrene total overstiger 4 Gw så er alt vel godkendt. Bemærker iøvrigt at Vestas hjemmeside har separeret serviceordrene under en sub-fane.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind