Kvaliteten af kinesiske vindmøller
-
-
Man tolker tilsyneladende Vestas Organisations ændringer / besparelser som værende i scenesat af Bankerne med salg for øje.
Det kan simpelthen kun være en and.Hvis noget sådan var i gang skulle informationen vel tilgå børsen.
Noget helt andet der faktisk også er morsomt i disse tider med gisninger og bekymringer for vestas fremtid.Er Vestas ordre beholdning for halvåret 2012 som anses for bekymrende lav.
Fakta er bare at Vestas ordre beholdning for halvåret 2012.
Er større en året 2011.
Hvis vestas river de samme ikke annoncerede ordre hjem som sidste år.Så er der tale om en real fremgang på næsten
20%.Så hvis Vestas kun lande det halve i forhold til sidste år.Så er ordre indtaget ens.
Vi bliver kørt rundt i manegen.
-
Vestas' nettogæld var ultimo marts 2012 på 850 mio. Euro ifølge Q1 - og ikke 2 mia. Euro sådan som det hævdes i artiklen som Bloomberg henviser til. Vestas har desuden for et år siden fået forbedret sine kreditfaciliteter - som Martina skriver. Derfor virker det ikke som om der er fugls føde på den historie.
Men det er imidlertid ikke et hvilket som helst medie der kommer med historien: Sunday Times er en af de store internationale aviser. Når den kommer med sådan en historie - med overskriften "Banks issue ultimatum to wind turbine giant" - så vil det få betydelig kurspåvirkning.
Det bliver spændende i morgen... - Selvom man ikke kan forvente, at Vestas skal kommentere på hvad som helst der kommer af rygter, burde de nok overveje at kommentere på denne: Skyde denne "and" ned - så at sige...
At det er lykkedes at plante sådan en historie vidner igen om, at der er store interesser på spil.
-
Jeg er en af dem der i en rum tid har troet at Vestas gæld på et tidspunkt bliver et issue for dem, og det er måske allerede et faktum.
Der er nogle meget specifikke henvisninger også til hvem der er udpeget af parterne, hvilket gør det ret troværdigt.
Medmindre det er et totalt fabrikat, men hvorfor skulle Sunday Times bringe dette ?
-
Ja, det er spørgsmålet.
Jeg har ikke adgang til hele artiklen, kun uddrag, overskrift mv. - men det og det at det er bragt i Sunday Times er nok til at jeg gætter på, at
- enten er det korrekt eller også
- er det en plantet historie - hvormed journalisten og avisen altså er blevet misbrugt i et eller andet ærinde...
Når der så er et misforhold mellem det det angiveligt står i artiklen om en gæld på 2 mia. Euro og det Vestas selv siger og skriver - ja så må jeg hælde mest til mulighed 2.
-
Mon ikke artiklen omtaler kreditfaciliteterne (og ikke hvad der er trukket på kreditterne).
Vi kender ikke betingelserne for kreditfaciliteten - men det kan jo være at Vestas er i problemer med dem (de har jo ikke leveret de resultater de lovede aktionærerne).
Jeg forstår stadig ikke at ledelsen lægger en linie hvor man forsker sig ihjel - det er da fint at tænke 10 år frem, men kun hvis man kan betale morgendagens regninger og med en aktiekurs/indre værdi på 0,3 og en obligationsrente på over 20 % - er der noget som tyder på at investorerne ikke har stor tiltro til Vestas's overlevelsesevne.
Nå men mon ikke kineserne køber Vestas billigt om nogle måneder - Vestas koster jo ikke mere end de seneste 2-3 års forskning i koncernen - og så får man så alt det andet med gratis.
Nå ja det er vel blot en ny og mere avanceret form for U-landshjælp. Jeg går godt nok ind for mere privatisering og mindre stat - men en privatisering af U-landshjælpen - den havde jeg godt nok ikke set komme - men jeg synes da det er flot (og stort) gjort af de danske aktionærer.
-
-
Vestas møder ingen finansielle udfordringer før obligationerne udløber. Der er store kreditter at trække på også selv på det tidspunkt. Kreditter afhænger selvfølgelig af den solvens Vestas løbende viser. Pt. nedskæringer i produktion og afskedigelser. Måske kommer der mere fra den hylde.
Beretningen tyder på at nogen fortsat forsøger at presse Vestas nedad. Det kunne handle om køb/salg eller overtagelse af billige aktier/værdier i forbindelse med samarbejdet om V164.
-
Hej alle!
Så er Foreningen Vestas Shareholders en realitet og den foreløbige hjemmeside etableret som www.vestasshareholders.dk. Jeg håber på jeres indmeldelse og livlige debat på hjemmesiden.Vagn
UCP -
Vestas: Det er spekulation
-
kenya er ikke aflyst men som så ofte før lidt forsinket
-
Så har jeg vendt mit short (igen) og er nu long i kurs 31.10. Det er muligt at vi skal ned på 30,9, men det er umuligt at forudsige bunden i en Aktie med så mange rygter. Lad os håbe at Vestas kommer med nogle udmeldinger inden dagen ender med at starte en ny nedtur.
-
Vestas HAR kommenteret og tilbagevist det som spekulation - men i et mindre betydningsfuldt nyheds-medie end det der bragte historien.
-
Og Windpower Monthly gentager blot oplysningerne fra Sunday Times artiklen - uden at stille spørgsmålstegn ved om det er rigtigt, at Vestas har en gæld på 2 mia. Euro. Det gør Reuters i det mindste.
Efterhånden bliver det lige meget, om det er rigtigt eller forkert, at gælden er så stor som 2 mia. Euro eller ej. Det har stået i vigtige internationale medier - og er dermed så godt som slået fast som en kendsgerning...
Det var vist Goebbels der sagde, at hvis en løgn gentages ofte nok, ender den med at blive sandheden...
Hvad der er sandheden i denne sag, kommer frem inden så længe - om ikke før så til Vestas' halvårsregnskab.
-
Vestas har kredit på obligationerne der kan trækkes på frem til 2015.
Vestas er i den grad solvent. Vestas informerer når der er noget at informere om. Informationen på artiklen er rygter.
Vestas forhandler givet om et eller andet. Jeg tror ikke på Vestas er i økonomiske vanskeligheder. Jeg tror Vestas er i konkurrence og at konkurrencen er en god øvelse for ledelse og medarbejdere til at finde nye veje.
Vestas har gentagende gange fortalt at markedet påvirkes af konkurrence. Mange Vindeventyrer spiller ind med møller. De bliver bedre med årene og lærer mere og mere om vindenergi. Det gør Vestas også. 1/3 af verdens energiforbrug kommer til at være produceret af Vindenergi. Derfor er der nogen der forsøger at overtage Vestas.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind