vestas kursen
-
Hej troldmanden.
Jeg har sat baren lidt højt.
Vestas har tidligere hentet + 1 Gw pr. år i Kina.
I 2011 var det noget mindre.
1/ Tallet inkluderer alle småordre som jeg absolut ikke kender noget til.
2/ Kina har udstukket et regelsæt for hvad der forventes af et vindmølleprojekt.Jeg har tidligere skrevet et noget vrøvlet indlæg omkring, at Kinas subsidiering af dets egen vindmølle industri, ville koste på andre industrier. Hvis Kina spenderer penge på egen 'dårlig kvalitet' energi koster det på dets produktionsindustri - produktionsstop m.m.. Kinas eksport af industrivarer steg knap 10% i Q1 2012 og behov for vedvarende og stabil energi er stigende - dette ud over olie. Derfor er stabil windpower et must. Vestas omtales i artiklen som havende en rigtig god buisnesscase - altså at Kinas indkøbere forstår prisen for god og stabil kvalitet.
Men jeg forstår din indsigelse, og som jeg skriver så kender jeg ikke præmisserne for Vestas succes i det kinesiske marked - jeg konstanterer blot at det er godt, godt gjort. -
Er den tidligere rekord ikke godt 800mw solgte til kina på et år? Sådan husker jeg det i hvert fald. Og siden da er det kinesiske marked faldet tilbage.
Modsat så tror jeg vestas vil øge deres markedsandel en anelse som følge af de før nævnte ændringer på det kineiske marked. Dvs vi gerne skal runde noget der ligner 600mw
-
Børsen Nyheder skriver kl 16.30
"Der er et par meget store sælgere ude i markedet, der er med til at lægge pres på Vestas-aktien. Men det undrer mig egentlig en lille smule, at den falder så meget, for der er ikke umiddelbart nogle negative rygter eller nyheder fremme om Vestas, og de har endda fået en ordre i dag," siger chefdealer i Danske Markets, Mads Zink, til Børsen.
Finanshusene Morgan Stanley og Merrill Lynch har mandag solgt store portioner Vestas-aktier. -
og her er linket til artiklen ovenover http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/234784/vestas-aktien_dykker_foer_slutfloejt.html
-
Ekstra Bladet er ikke ligefrem en lødig erhvervsavis, men når Vestas' mange aktionærer består af hr. og fru hakkebøf, er det ikke ligegyldigt, hvad sladderpressen skriver. Emissionsspøgelset lurer i baggrunden:
-
Hold da helt op... Jamen jeg køber gerne deres aktier til 1kr...
Dette er et klassisk eksempel på short and distort, hvorfor mon disse oplysninger og "interne" læk havner i Ekstra Bladet? Hr. og fru. hakkebøf skal sælge deres aktier så de store drenge kan lukke deres short eller ligefrem gå dealer, hvis beholdning oversti..." href="/finansordbog/71/long">long.
Aktieugebrevets egen anbefaling: "trinvis opkøb for den risikovillige investor" står i ekstrem kontrast til artiklens råben og skrigen om konkurs og aktieemission.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind