Ennogie — April 2026
-
Altid godt at udveksle synspunkter. Enhver investor bør lave sin egen research og vurdere sin egen risikovillighed.
-
Som investor kan man enten acceptere virkeligheden eller ignorere den. Jeg fastholder, kilde:Nordnet, at kursen er faldet 90% over tre år. Tak til DenOndeSelv, fordi du er kritisk over for de ordrige skvalderbeklappelser som Nogen - uvist af hvilken grund - har fremturet med. Hils Max Callidior, han er bare for sej.
-
P.s.: jeg lukkede min position i kurs 17, oktober 2023, og har ikke fortrudt det.
-
Ja, du har ret. Dem, der købte over 30 kr. i 2022/23, sidder i dag med et tab på omkring 90 %. Jeg lukkede selv en stor position i 2022 til ca. 30 kr. Jeg har flere gange forklaret, hvorfor jeg stadig synes casen er god. Hvis nogen mener, at den er dårlig, er jeg oprigtigt interesseret i at høre deres argumenter. Måske er der noget, jeg ikke har set.Så lad os høre det:
Hvad gør Ennogie forkert? Hvilke konkrete risici eller svagheder ser I, som jeg måske overser? Jeg er ægte nysgerrig på en -
Reelt set tror jeg ikke, at der er ret mange, der reelt har tabt 90 %. De fleste aktive investorer kører med stop-loss, så Nordnets gennemsnitstal er ofte misvisende i den sammenhæng. Amazon faldt også over 90 % på et tidspunkt, og det er faktisk meget normalt for startups og vækstselskaber at falde 70-90 %. Det er snarere reglen end undtagelsen. Omkring 70 % af alle startups krakker til sidst, men alligevel står selskaber som ESG, Tesla og Amazon stadig – selv efter massive kursfald på over 90%
-
Selv et kæmpe, velkonsolideret og ekstremt profitable selskab som Novo Nordisk (Europas mest værdifulde medicinalvirksomhed) har tabt over 70 % fra toppen på relativt kort tid. Forståligt folk bliver negative men andre ser det som en købs-mulighed. Store kursfald på 70-90 % er ikke unormalt – heller ikke for etablerede selskaber.
Det sker, når markedet skifter fra ekstrem optimisme til skuffelse over vækst, konkurrence eller guidance. Som M.F ofte siger: Lev med det.... -
Jeg har accepteret virkeligheden omkrig ESG. Men jeg tror, at en del af den negative stemning skyldes mange investorer simpelthen mangler erfaring med startups og small-caps. For dem kan et fald på 70-90 % virke katastrofalt og uforståeligt. Det er helt fair, det er ikke for alle. Start-ups og small-caps kræver en helt anden mentalitet og risikovillighed end stabile large-cap-aktier. Dem, der har været igennem det før, ved, at det ofte er prisen for at være tidligt inde i en potentiel turnaround
-
Hvis man vil have en reel chance for at ramme en potentiel 100-bagger, er man nødt til at kigge blandt startups og small-caps, der er i knæ. De findes ikke i C25 eller i large-cap-indekset.De største afkast i investeringshistorien kommer næsten altid fra selskaber, der på et tidspunkt har været ekstremt pressede, hadet af markedet og høj-risiko. De stabile, velrenommerede large-caps giver sjældent den slags multibag-afkast. God weekend
-
Tror der hvor Ennogie har lavet en fejl, er ved ikke at lave en stor IPO da de gik på børsen, de har jo ikke på noget tidspunkt “væltet” rundt i penge. Deres intro var meget stille og rolig kapital mæssigt, dog var der stor hype omkring deres aktier, hvorfor de måske skulle have sikret sig kapital og større momentum.
-
Måske TB men det er ikke sikkert, at en stor IPO fra starten ville have været bedre.
Mange startups, der rejser rigtig meget kapital tidligt (f.eks. 50-100 mio. kr.), ender med at brænde pengene af på unødvendige udgifter, for hurtig vækst og dårlige beslutninger. Disciplinen forsvinder ofte, når kassen er fuld. Ennogie har været tvunget til at være ekstremt fokuserede og omkostningsbevidste netop fordi de aldrig har haft masser af penge. Det har sandsynligvis reddet dem fra at begå nogle af -
de klassiske startup-fejl (overinvestering, for mange ansatte, for ambitiøse projekter for tidligt). Vi må ikke glemme, at 2024 og 2025 var rigtig dårlige år for hele byggebranchen. Høje renter, inflation og generel usikkerhed gjorde, at mange projekter blev udskudt eller aflyst. Selv hvis Ennogie havde haft masser af kapital på kontoen, er det langt fra sikkert, at de ville have fået væsentligt flere ordrer i et så surt marked. Penge alene løser ikke et svagt efterspørgselsmiljø. I perioder
-
med lav byggeaktivitet hjælper ekstra kapital primært på at overleve, ikke nødvendigvis på at vokse aggressivt. Min vurdering:
Den periode, Ennogie har været igennem, har været en af de værste mulige for et sol/BIPV-selskab. At de alligevel har formået at øge omsætningen (q4) og forbedre marginerne under de forhold er faktisk ret imponerende. -
Hvis de får de 10 mio. kr. på plads i løbet af Maj-2026, så rammer de ind i en markant bedre makro-situation fra anden halvdel af året og frem. Det er netop derfor timing er så kritisk lige nu.Den lave kurs afspejler stadig 2024-25-miljøet og likviditetsfrygten, mens den fremtidige upside afspejler det marked, der er på vej.
-
Nu ser vi derimod de første rigtige positive drivere komme sammen:Høje olie- og energipriser → øget fokus på selvforsyning og solenergi
Lavere renter → billigere finansiering for både private og erhverv, hvilket stimulerer nybyg og renovering
EU-direktivet om solenergi på bygninger, som træder i kraft gradvist fra H2 2026 og fremDisse faktorer falder sammen med, at Ennogie har forbedret sin drift (bedre marginer, stærkt Q4 2025 og en mere fokuseret organisation).
-
Det er den reviderede Energy Performance of Buildings Directive (EPBD) fra 2024 (EU/2024/1275), der trådte i kraft 28. maj 2024. Medlemslandene skal implementere det i national lovgivning senest 29. maj 2026.Direktivet har flere mål, men det mest relevante for Ennogie er solkravene (Solar Mandate) og kravet om solar-ready bygninger. Check selv på nettet eller i tråden. Har skrevet meget tidligere omkring EU direktivet.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind