Ennogie — April 2026
-
Det er absolut high-risk, men samtidig under kalkuleret risk management. Jeg vurderer chancen for en 50-100-bagger til omkring 20-30 %. En god porteføljemanager laver typisk én 50- - 100-bagger for hver 4-5 small-cap eller startup-investeringer. De resterende 2-3 krakker ofte, men det er netop det asymmetriske afkast, der gør strategien attraktiv. Ud af hver 5 er der en stor vinder. Ikke drømme men strategi.
-
Det er ikke hele porteføljen, man risikerer – typisk kun 2-3 % pr. position. Eksempel: Ved en portefølje på 1 million kr. investerer man 30.000 kr i hver small-cap. En enkelt 100-bagger giver 3 millioner kr tilbage. Selv hvis fire andre investeringer går helt tabt (4 × 30.000 kr), står man stadig med en netto gevinst på 2,88 millioner kr fra de fem positioner. Det er det asymmetriske upside, der driver strategien.
-
Statistikkerne viser, at chancen for en enkelt 50-100-bagger fra en typisk early-stage solar-investering historisk ligger under 5 % – de fleste investeringer går tabt eller giver kun beskedent afkast. Når jeg derimod ser specifikt på energieffektivitet og integrerede soltag, har Ennogie Solar Group (ESG.CO) overlevet mere end 10 år gennem flere kriser. Med den kommende EPBD-drevne renoveringsbølge i Europa – der kræver massiv opgradering af bygninger – har jeg hævet min vurderede
-
Jeg arbejder på en grundig og meget detaljeret analyse, som stadig er i kladdestadie og en smule rodet
Jeg afventer den endelige danske lovgivning og emissionen, før jeg kan færdiggøre den. Når alt er på plads, bliver det en rigtig stærk og gennemarbejdet analyse – formentlig en af de bedste Ennogie-analyser i det danske small-cap-univers. Den forventes at være klar sidst på året. -
@Cupcake. Jeg deler dit synspunkt til fulde om at det er uklogt at lade makro dominere den kritiske sans om det man rent faktisk investerer i, nemlig en virksomhed.Virksomheder er en del af et kredsløb, og virksomheder skal overleve, ellers er de fortid. Og aktien går i 0. Dansk Ornitolog Forening ville være stolt over alle de fugle på taget, der er her i tråden, oven i købet kombineret med en udpræget strudsetaktik. Stik hovedet i jorden, se ingen farer, læs ikke regnskaber.
-
@StockBull, ja det er dig jeg taler om. Egentlig bude jeg ikke gide at respondere, men når du selv går ud og omtaler kritiske røster som "Der fremkommer stort set ingen konstruktiv kritik, kun sure opstød fra personer, der tilsyneladende har begrænset erfaring..." og "Ingen har hidtil leveret seriøs kritik eller substantielle modargumenter" så stopper festen Tak for Kaffe.
-
Din maniske, ofte AI-genererede, Pumping adfærd skal der advares mod. Jeg ønsker at andre investorer har åbne øjne og et fagligt velfunderet grundlag at lægge til grund. Din indsigt i basal regnskabsforståelse, revisionspåtegninger, kapitaludvidelsesdynamikkker og ikke mindst konstruktion, antagelser og anvendelse af valuationværktøjer som DCF modeller er yderst mangelfuld, grænsende til det manipulerende.
-
Coursera har flere kurser, der dækker risikostyring i aktier (equity/stock investing), men det afhænger af, hvor dybt og praktisk du vil have det. Vil anbefale i kigger på dem - DenOndeSelv / Cupcake. For mig er det helt normalt at fortage high-risk investeringer men jeg har også dyrket det i 30 år.
-
Mht til Ennogie, så håber jeg virkelig på, og tror også, at der kommer styr på kapitaltilførslen. Hvis der ikke kommer penge, så er det slut. Af hensyn til kunder, medarbejdere, leverandører. Aktionærerne, både de store og de små, må tage den risiko de vil. Personligt har jeg ingen tillid efter byger af varm luft og nedjusteringer. Funfact: I Ennogies investor præsentation fra 2023 står der at de har en pipeline på 100mill EURO. Yeah, right. Og til sidst: Ennogie er da ikke en start-up.
-
Jeg benytter AI til at læse korrektur og formulere teksterne mere formelt. Det er for at undgå tastefejl, stavefejl og uhensigtsmæssige formuleringer. Jeg har boet 35 år i udlandet, og derfor er mit danske sprog blevet en smule rustent. AI hjælper mig med at få teksten til at fremstå mere korrekt og flydende. Hvad er problemet i det?
-
Ennogie var en start-up, da jeg investerede i 2019, og derfor kalder jeg den stadig en startup. I dag er det en etableret small-cap-virksomhed, hvilket de fleste nok er klar over. Mit danske er blevet en smule rustent efter mange år i udlandet uden at tale det til daglig.
-
Jeg forstår godt din frustration. Der har været en del varm luft på papiret, flere nedjusteringer og skuffelser undervejs, og det er helt fair at have mistet tilliden til selskabet. For mig er det dog en klassisk start-up-historie. Deres targets inden børsnoteringen var meget optimistiske – noget man desværre ser alt for ofte i den fase. Nedgangen i byggesektoren i 2024-2025 er efter min mening en valid grund til de to dårlige år, vi har set.
-
Det ser ud til, at du bærer lidt nag over for Ennogie, og det forstår jeg godt. For mig er det en klassisk start-up-historie med alt for optimistiske targets i begyndelsen. Jeg har selv været igennem lignende cases gennem årene. Nogle er krakket, andre er steget 10x – og min bedste var Genmab, som blev en rigtig 100-bagger.
-
For god ordens skyld: Der er ingen pumping eller forsøg på at lokke andre til at købe. Jeg skriver kun, hvad jeg selv mener. Jeg forsøger at være ærlig om både risikoen og det potentiale, jeg ser i casen. Sidst men ikke mindst bruger jeg denne platform til at holde mit danske sprog ved lige, da jeg har boet mange år i udlandet og ellers kun sjældent taler dansk i dagligdagen.
-
Du har ret i, at der stod en pipeline på €100 millioner i 2023-præsentationen. Det var dog potentielle ordrer, ikke sikrede kontrakter. Da byggesektoren gik i krise i 2024-2025, blev stort set ingen af de ordrer realiseret. Tværtimod krakkede flere selskaber i branchen. Det er en af hovedårsagerne til skuffelsen. Men ikke Ennogies skyld der kom byggekrise som jeg ser det.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind