Ennogie — August 2025
-
Jeg har været med siden 2019, hvor Ennogie-aktierne kostede 5,33 kr., og jeg ser det som en gave, hvis man kan købe op under den kurs. Jeg var enten heldig eller dygtig, om man vil, og solgte en del over 30 kr. Nu har jeg flere Ennogie-aktier end jeg startede med i 2019.
-
Så skinner solen igen på Ennogie - nu forlyder det, at kommunerne fra næste år får mulighed for at investere i egen elproduktion fra solceller på de kommunale tage, uden de nuværende forhindringer om at skulle oprette seperat selskab og regnskab. - det må give fornyet efterspørgsel på Ennogies solcelletag til svømmehaller og andre der bruger meget el. - og med den nye facadeløsning som er 85% så effektiv som tag-løsningen så kommer der måske også ekstra gang i salget af solcellefacader. -
-
Nu sælger Ennogie jo stort set intet i Danmark. Overvej, om de-facto afskaffelsen af el-afgiften betyder noget i regnestykket for private og offentlige potentielle kunder? Det gør det. Længere tilbagebetalingstid og lavere afkast af investeret kapital. Ligeledes med batterier.
-
-
Priserne på lithium-ion-batterier, som typisk bruges til lagring af solenergi, er også faldet dramatisk – med omkring 90 % siden 2010 ifølge BloombergNEF. I 2024 lå prisen på batterisystemer til hjemmebrug i Danmark på ca. 7.000-10.000 kr./kWh lagerkapacitet, inkl. installation. Denne udvikling forventes at fortsætte, drevet af stordriftsfordele, teknologiske fremskridt og øget produktion, især fra Kina.
-
remtidige fald: Eksperter forventer, at priserne på solpaneler og batterier vil fortsætte med at falde frem mod 2030, om end i et mere moderat tempo (fx 5-10 % årligt for solpaneler og 10-15 % for batterier). Dette gør investeringer i solenergi og lagring mere tilgængelige over tid.
-
Faldende priser på solpaneler og batterier kan delvist opveje effekten af den lavere elafgift ved at reducere startomkostningerne og dermed tilbagebetalingstiden. For Ennogie kan dette gøre deres solcelletage mere tilgængelige, især for kommuner, der drager fordel af de nye, lempeligere regler, og for private, der vægter design og bæredygtighed.
-
Er vi derfor enige om, at afskaffelsen af elafgiften, isoleret set, er negativt?
-
Høje gaspriser og EU’s merit-order-princip gør elpriserne mere volatile, med lave priser om dagen (når sol og vind dominerer) og højere priser om natten (når gas ofte sætter prisen). Dette skaber en stærk sag for soltag og batterier, da kunder kan producere eller købe billig strøm om dagen og bruge eller sælge den dyrt om natten.
-
Selvom afskaffelsen af elafgiften reducerer besparelsen ved solenergi, kan høje gaspriser opveje dette ved at holde elpriserne oppe i spidsbelastningstimer. For Ennogie kan dette være en mulighed for at øge salget i Danmark, især hvis:De udnytter faldende priser på solcelleteknologi til at gøre deres soltag mere konkurrencedygtige.
-
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind