Ennogie — April 2025
-
Enpals model, hvor husejere kan få solceller uden at betale noget (eller kun lidt) upfront, er et spændende koncept. Ideen om at bruge ekstern likviditet fra pensionsfonde eller andre investorer til at finansiere installationen af solceller eller nye tage, mens husejere betaler en fast månedlig ydelse, er en smart måde at gøre bæredygtig energi mere tilgængelig. Det fjerner den store indledende økonomiske barriere og gør det muligt for investorer at få en stabil forrentning over tid.
-
-
@Stockbull Tak for gennemgang både af meddelelse og af mulige modeller fra andre selskaber.
-
Forstår jeg det rigtigt når du skriver at ESG er utrolig presset på kapital allerede i November i år? I sådan et tilfælde, hvilke muligheder har de så? Er det en aktieemmision? Eller er der andre bedre alternativer? Ved godt at du ikke har alle fakta før årsrapporten kommer men vil meget gerne høre dine tanker og om jeg eventuel tager helt fejl af deres meddelelse.
-
Vi har begrænset information at arbejde med, hvilket gør det svært at vurdere yderligere. Der mangler lidt mere data, men hvis de få ordrer i den øvre ende af deres guidance realiseres, bør det kunne hænge sammen. Selskabet søger bemyndigelse til at udvide kapitalen med 20 %, hvilket åbner for betydeligt større muligheder end de 4 millioner, der virker som et lidt usædvanligt beløb. Vi kender desværre ikke detaljerne bag kulisserne, men jeg hælder til, at vi står over for bedre tider.
-
Det bliver tidligst november, og meget kan ske inden da. Hvis ordrerne strømmer ind, og der kommer opjusteringer, kan en emission måske aflyses. Skal de derimod nedjustere, er en emission nok uundgåelig, og det er usikkert, om de fire millioner vil være tilstrækkelige. Derfor venter jeg på regnskabet og tager en beslutning derfra. Firmaet kan næppe være mindre værd end i 2019, hvor kursen var 5,3 kroner. Hvis orderbogen overstiger 100 millioner kroner, vil kursen formentlig igen stige over
-
Regnskabet udskudt for tredje gang. I sig selv bemærkelsesværdigt. Der er kun EN ting, man skal lægge mærke til nu: "2024 årsrapporten vil indeholde en note om væsentlig usikkerhed relateret til going concern." Med andre ord, så vil revisor ikke skrive under på, at selskabet kan svare alle sine forpligtelser, medmindre ledelsen sætter sig i særligt ansvar med "væsentlige budgetforudsætninger" Den ultimative og sidste advarsel til aktionærerne.
-
Selskabet har i den grad ingen visibilitet og troværdighed efter mange nedjusteringer (og rosenrød tale, vel at mærke). Så hvis man tror på opjusteringer eller lignende, så skal man være meget optimistisk. Ordreindtag q3-24: 10m, q4-24: 5m og rapporteret for q1-25: 0m (der kan selvfølgelig være uannoncerede småordrer). Guidance på 55-62 mio i 25-omsætning tror jeg ikke på. Læg mærke til, at egenkapitalen renset for immaterielle aktiver ultimo 24 nu er negativ...
-
Potentielle kunder (entreprenører, boligselskaber, virksomheder etc) kan godt læse regnskaber. Der er kæmpe modpartsrisiko ved at give Ennogie en ordre. Læg dertil de beskrevne kvalitetsproblemer og kundeklager. Jeg kan forsikre for, at det ikke bliver let at få store ordrer, for at sige det mildt.
-
Der er fortsat 1400 småaktionærer alene i Nordnet. Jeg tror, at I skal håbe på, ikke frygte, en stor udvandende emission, for likviderne rækker simpelthen ikke ret længe med det cashflow og likviditetsberedskab.
-
Ennogies nuværende situation er udfordrende, men det er ikke usædvanligt for virksomheder i opstartsfasen. Mange små virksomheder kæmper de første 5-10 år efter en børsnotering, og selv giganter som Tesla og Amazon var tæt på konkurs i deres første tiår som børsnoterede selskaber. En strategi kan være at afvente en mere stabil investeringscase, eksempelvis indtil aktiekursen igen er stabilt over 30 kr. Startups indebærer altid en risiko, og Ennogie befinder sig stadig i denne fase. Ikke desto
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind