Ennogie — November 2024
-
BIPV-markedet forventes at vokse betydeligt, hvilket naturligvis vil tiltrække nye aktører. Vi kan muligvis se en udvikling svarende til overgangen til elbiler, hvor de etablerede tagproducenter kan være for langsomme til at tilpasse sig. Derfor har Ennogie uden tvivl et teknologisk forspring, som de bør udnytte. Kina vil levere panelerne, men vil stå for installationen på bygningerne.
-
Transformationen fra stenalderskonstruktioner til BIPV-tage (bygge-integrerede solcelleanlæg) repræsenterer et paradigmeskift, der minder om overgangen fra forbrændingsmotorer (ICE) til elektriske køretøjer (EVs). Selvom man selvfølgelig ikke kan sammenligne disse to udviklinger 1:1, er der visse ligheder og mønstre, der går igen.
-
Det er også sandsynligt, at mange traditionelle, "old school" virksomheder vil have svært ved at konkurrere med de mere high-tech orienterede firmaer. Selvom BIPV ikke ligefrem er raketvidenskab, kræver det dog andre kompetencer og profiler sammenlignet med stenaldersfirmaerne.
-
Man sagde det samme om Tesla i forhold til de traditionelle fabrikker. De gamle fabrikker mente, det kun var et spørgsmål om tid, før de ville omstille sig til EV-produktion og kunne overhale Tesla. Men i dag er det stadig Tesla, der giver alle ICE-fabrikkerne baghjul, og der er intet, der tyder på, at ICE nogensinde vil overhale Tesla.
-
Jeg påstår ikke, at Ennogie nødvendigvis vil blive den nye Tesla, men det er vigtigt at bemærke, at de i øjeblikket besidder en betydelig fordel i markedet. Denne fordel er noget, de bør fokusere på at fastholde og udbygge. Ved at investere i innovation, forbedre deres teknologi og styrke deres brand kan de positionere sig som en central aktør inden for deres felt. Det er afgørende, at de udnytter denne momentum for at skabe yderligere vækst og konkurrencemæssige fordele i fremtiden.
-
Ja, det ser ud til, at vi snart går mod bedre tider. Renten vil sandsynligvis blive sænket en smule i december, og sammen med EU-direktivet kan det få flere til at investere i en lysere fremtid. Jeg har også købt flere aktier i niveauet 6-7 kr. I Q2 2021 var kursen også omkring 7 kr, og i Q1 2023 nåede den 33 kr. Så når medvinden kommer, kan det gå hurtigt. Jeg vurderer, at medvinden fra EU-direktivet vil blive ti gange stærkere end i 2022
-
I 2022 var der ikke noget EU-direktiv, men det nu vedtagne direktiv ændrer fundamentalt på situationen. Inden for de næste tre år vil traditionelle tage slet ikke være lovlige på nye bygninger samt på bygninger, der skal renoveres. Dette kan ændre casen op til hundrede gange.
-
Spørgsmålet er også, hvad den retfærdige værdi er for et firma som Ennogie, som reelt set blot venter på, at dansk lovgivning bliver fastlagt. Jeg tror ikke, der er mange, der er klar over, hvor stort markedet pludselig vil blive fra 1. januar 2026. Det virker som om, kursen er faldet for langt på grund af ventetiden på bedre tider. Der kommer jo nye penge i kassen i forbindelse med de ordrer, de skal færdiggøre i Q4, og det ser i øjeblikket ud til, at de også har en fyldt ordrebeholdning godt i
-
ind i Q1 2025. Det er kun DenOndeSelv, der taler om emissioner. Personligt har jeg ikke noget imod en emission; jeg ser det som en langsigtet fordel. Det er dog også muligt, at der slet ikke bliver behov for det. Der er mange andre muligheder for at rejse kapital til en håndfuld store projekter.
-
Kravet om, at "Sol på Alle Bygninger"-direktivet skal implementeres fra 2026, blev fastsat under godkendelsen af direktivet den 14. december 2021. Denne tidslinje kræver, at alle nye bygninger, der konstrueres fra den dato, skal integrere solenergisystemer, hvilket bidrager til EU's mål om vedvarende energi.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind