Ennogie — Juni 2024
-
- Innovativt samarbejde:
- Fortsætte samarbejdet med førende partnere som DTU Electro, Sonnenkraft Energy, Habemax og OFI for at udvikle og implementere cutting-edge teknologier og løsninger.
- Udforske muligheden for yderligere partnerskaber med forskningsinstitutioner, teknologivirksomheder og offentlige organisationer for at styrke Ennogies position som en innovativ markedsleder inden for ColourBIPV.
-
jeg har længe kigget på ennogie... men jeg synes at den case med solcelelr i tagstenen har det store issue, at du låser dig til en teknologi der om få år er forældet. du kan ikke lige forny den, som du kan med solceller der ligger på taget. Så personligt har jeg droppet ideen med at skifte til tagsten med solceller, som ellers var planen.
-
BIPV-tage forældes ikke så hurtigt som man måske tror. I dag kan et solcelletag til et hus på ca. 150 m2 producere omkring 20.000 kWh til en pris på cirka 350.000 kr. Om 10 år vil et sådant tag kunne producere ca. 20% mere, hvilket betyder, at taget vil tjene sig selv ind på mindre end 10 år. De fleste husstande bruger typisk omkring 2000 kWh per person. Ydelsen for solcellepaneler forbedres med cirka 2% om året. Teknologien inden for solenergi og andre områder udvikler sig konstant, ligesom med
-
biler, og det betyder ikke, at man fortsætter med at bruge hestevogne resten af livet. Et BIPV-tag er en investering, der bliver mere rentabel med tiden, og det kan derfor muligvis betale sig at skifte hele taget hver 15. år for at optimere indtjeningen. Derfor ville jeg ikke købe et tegltag i dag, da de inden for få år også kan blive ulovlige i henhold til EU-direktivet. Desuden giver det ikke nogen mening i mine øjne at købe et tegltag for derefter at lægge solpaneler ovenpå det.
-
Men det selvfølgelig altid en personlig vurdering hvad det bedst kan svare sig. Hvis man er 70 år gammel og bor i et 200 m2 hus med tegl ville jeg da sikker nok også nøjes med nogle solpaneler nok til at producere 10000 kwh per år så der er energi til både huset og bilen. Kender ikke lige regler for at kunne eksportete til nettet men det optimale vil vel altid være at kunne sælge så meget el til nettet og samtidig selv have gratis energi. Indtægterne for el eksporten betaler jo taget så jo flere
-
Hvis man kan bidrage til at fremskynde den grønne omstilling og samtidig tjene penge på at eksportere grøn energi, vil et BIPV-tag være min foretrukne investering. Det vil også være en fordel i tilfælde af en krise, hvor Danmark løber tør for olie og gas. I så fald vil energipriserne stige markant, og ens BIPV-tag kan blive tilbagebetalt endnu hurtigere end først antaget. Desuden vil det altid være en fordel at være selvforsynet i tilfælde af russiske cyberangreb på elnettet.
-
Var det 6 kr en Kwh kostede i 2022 under gaskrisen. D.v.s ens BIPV tag vil kunne generere el for + 120.000 kr på 1 år. Nuværende gennemsintspris for de sidste 12 mdr ligger på 2.65 kr så det er 53.000kr per år. Så det er en tilbagebetalingstid på 7 år hvis man kan bruge alle 20.000 kwh selv. Herefter har man gratis el. Kender ikke afregningsprisen for export tilbage til nettet men hvis man samtidig investere i batterilagring vil man med med en smart AI løsning kunne oplade batteriet med over
-
produktionen man har og så sælge til nette i peakload perioden hover man kan sælge til den bedste pris. Så det er ikke nok at KIGGE på ennogie men man er nødt til at undersøge til bunds for at foretage den optimale investering som giver en selv gratis EL til hus og bil. Koster selvfølgelig taget som ligger omkring 350.000kr men el nyt pænt tegltag koster 250.000 kr så det reelt set kun 100.000 kr man betaler for ens indtil taget er betale på lad os sige 7 år og derefter 100% gratis. Husk lige
-
Spændende tag hvor ejeren eksportere 10.000 kwh til nettet https://www.linkedin.com/company/ennogie-gmbh/
-
Mit tegltag er 70 år gammelt og lever nok mange år endnu...måske 20 ud fra hvad jeg har set på villaer fra 30'erne. Så at skifte det til solcelletag bare for at få solceller, er der ikke megt grønt i og slet ikke at skifte det igen om 15 år. Så er det bedre at få strøm fra sol, vand og vind.
-
En BIPV-tag er en investering, der betaler sig selv hjem, i modsætning til et almindeligt tegltag. Desværre er de fleste danskere ikke særlig økonomisk bevidste, især når det kommer til køb af bolig, bil og båd. Mange er villige til at låne penge til forbrugsgoder, som hurtigt mister værdi, ofte op til 20% eller mere lige efter købet.
Et BIPV-tag derimod er en forretning, der over 10 år kan tjene dig penge. Det er en misforståelse at tro, at et hus med et BIPV-tag vil være mindre værd end et hus -
BIPV-tag kan fungere som en form for ansigtsløftning til mange huse. Det kan tilføje både æstetisk appel og værdi til et ellers mindre attraktivt hus. Ved at investere i et BIPV-tag kan man ikke kun opnå energibesparelser og bæredygtige fordele, men også forbedre husets udseende og generelle værdi. Det er en win-win situation for både ejeren og miljøet efter min mening.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind