Ennogie — April 2024
-
Arbejdskapitalen er steget igen, nu på 16m mod 7m ultimo 22. Arbejdskapital er entydigt negativt - det er pengebinding, og når man mangler penge, er det dyrt. Man kan håbe, at den negative vækst på topline kan få arbejdskapitalen ned (det sker typisk), men det er på en trist baggrund. Det frie cash flow er negativt med 18m i 2023 mod -23 i 2022. Kassebeholdningen (ex forfalden gæld) er 14m. Den bliver hurtigt brugt.
-
Ledelsen skriver, at de vil spare, men samtidig sættes der gang i nye lande. Læg også mærke til note 14, deres tilgodehavender begynder at skride. Det hænger sammen med krisen blandt deres kunder i byggebranchen.
-
Der kommer en emission. Hovedaktionæren burde gå forrest og garantere en større, reel styrkelse af det yderst spinkle kapital- og likviditetsgrundlag. Men det sætter selvfølgelig hovedaktionæren i en finansiel risiko. Ennogie har måske en fremtid med en æstetisk grøn løsning, men der er mange om buddet derude, EU-direktiv eller ej.
-
Selvom det kan virke lidt uklart i øjeblikket, mener jeg, at Ennogie bør vurderes ud fra en forventet kursudvikling på længere sigt, f.eks. i 2026 hvor jeg forventer et salg på 245 millioner kroner og en mulig kurs på 45 ved PE40. Derfor synes jeg, at en indgangskurs på 12 kroner er en yderst fornuftig investering. Der er faktisk ikke ret mange BIPV firmaer i verden i.f.t størrelsen af markedet.
-
DenOndeSelv: Jeg er enig i at høje nøgletal også fordre høj vækst. Eller hvor markedet tror på der venter høj vækst "rundt om hjørnet". Og så er det op til en selv at lægge den vægtning mellem aktuel høj vækst eller rundt om hjørnet. Man kan altid finde selskaber der har nøgletal der understøtter overvurdering ligesom undervurdering. Mht Ebitda så får vi faktisk et direkte hint til 0-punkt omsætningen er sænket i forhold til 2023. Sidste år ramte de ebitda 0 ved en oms på ca 25 mio per Q.
-
Ved Q3 var de 50 ansatte. Ved udgangen af året var de 44 ansatte jvf regnskabet. Og hvis ellers man kan regne med deres profil side generelt er opdateret, så ser det ud til der er reduceret yderligere med 1-2 personer i Q1. Så det ligner et cut til omkring 20 mio per Q for at ramme 0-punktet. Måske ikke helt dernede her i Q1. Dertil annoncerede de i december, at de har fået tilsagn på projektdeltagelse i et projekt fra ELFORSK. En ramme på 7,6 mio til at opføre og testet rentabilitet af
-
bla et solcelletag på en superbrugs. Præcis hvor stor andel af de 7,6 mio der tilfalder Ennogie ved jeg ikke. Men en del af den slags projekter indregnes der er noget højere timepris end hvad der faktuelt bliver betalt. Så xx procent af R&D + projektleder bliver dækket af det grant
-
Binding i arbejdskapitalen bliver alt andet lige reduceret her i Q1-2 da de går fra høj oms (29 mio) i Q4 til signifikant mindre i starten af 2024.
-
Insiderkøb af CEO i går
-
Jeg er enig med Troldmanden i, at baseret på hvad vi ved lige nu, tyder det ikke på, at der vil være behov for ekstra kapital i 2024. Der er intet, der indikerer, at cashburn vil stige signifikant, og med Q1 lige om hjørnet, tror jeg, vi kan forvente en yderligere præcisering af, hvordan de forestiller sig, at 2024 og eventuelt 2025 vil komme til at udspille sig. Ser muligt EU rente cut her i April
måned. -
Hvordan kan en virksomhed forblive stabil, selv i økonomisk komplicerede tider? Hos virksomheden Ennogie i Magdeburg udgør tre søjler af virksomhedens succes: ægte bæredygtighed, medarbejdertilfredshed og kontinuerlig innovation. Startende med en omfattende tilbageblik har Solardach Magazin fra Ennogie Deutschland GmbH sammensat et informativt nyhedsbrev, som belyser disse aspekter nærmere
-
Der Weg aus der Krise: Photovoltaikproduzent Ennogie bleibt Lichtblick in schwierigem Marktumfeld
Wie kann ein Unternehmen auch in wirtschaftlich komplizierten Zeiten stabil bleiben? Beim Magdeburger Unternehmen Ennogie machen gerade drei Stützen des Unternehmenserfolgs aus: echte Nachhaltigkeit, Mitarbeiterzufriedenheit und kontinuierliche Innovation. Beginnend mit einer umfangreichen Rückschau
(www.linkedin.com)
-
Solardach Magazin - Ennogie
Informieren Sie sich im Solardach Magazin von Ennogie über Photovoltaik, Montage, Förderung, Batteriespeicher, E-Mobilität oder Wärmepumpen.
Ennogie (ennogie.com)
-
Solardach Magazin | LinkedIn
Innovationen und technische Informationen für Architekten und Planer, um aktiv die Energiewende zu gestalten
(www.linkedin.com)
-
Ennogie CEO fortog endnu et insiderkøb i fredags. Så han har købt 2 gange i denne uge.
-
Lahn der SKAL være en sådan dokumentation (EPD) hvis man vil levere til projekter over 1000m2. Ennogie var den første til at få deres BIPV certificeret. Det er ikke en hurtig lille ting a
t få på plads
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind