Aktiesnakken — April 2022
-
Ja, de har jo lidt penge endnu, som de også sagde til at starte indledende fase af UK
-
så de kan nok trække den lidt før der skal store penge på bordet.
-
Af emissionen var der afsat et mindre beløb til UK og Dubai. Så ikke penge til reel byggestart. Det er i hvert fald sådan jeg læste det
-
Også sådan jeg forstod det.
-
@troldmanden 5/4 21:07 <i>«I DK skal der gå mindst 12 mdr mellem hver emission.»</i><br>
Ingen slik regel i Norge. Eneste begrænsning er hvad sidste generalforsamling (GF) gav bestyrelsen fuldmagt til. 2021 QF GF gav bestyrelsen fuldmagt til at udstede indtil 27 745 918 nye aktier ifm emissioner. Fuldmagten udløber 20.06.2022. Se Punkt 12 i vedhæng «QFUEL AGM 2021 - MOM.pdf» til BM https://newsweb.oslobors.no/message/534534 -
Ønsker bestyrelsen at gøre en større emission end de har fuldmagt til, kan de indkalde til ekstraordinær generalforsamlingen (EGF) for at få fuldmagt. En emission gøres da vanligvis i 2 deler/trancher. Den første indenfor bestyrelsen fuldmagt, og den andre efter udvidet/ny fuldmagt fra EGF. Bestyrelsen har før emissionen sikret sig tilstrækkelig støtte på EGF (>50%) fra de største aktionærene.
-
Jeg må også korrigere mig selv. Det kræver fuld prospekt og fortegningsret hvis man ønsker mere end 1 emision indenfor 12 mdr i dk.
-
Der er så ca 11 mio aktier tilbage af bemyndigelsen. Men jeg tør godt vædde på der ikke kommer en ny emision inden 30/6. Så det bliver på en ny bemyndigelse til den kommende GF
-
Reserven ved du om emission nummer 2 indenfor 12 mdr kræver fuld prospekt og fortegningsret for eksisterende aktionær?
-
@troldmanden 22:13<br>
Det er nogle tilsvarende regler Norge. TROR fuld prospekt kræves ved emissioner der i sum er >10% af aktiekapitalen (før første emission) i løbet af 12 måneder. -
Vi kan godt risikere der ikke sker det store mere i 1. Halvår andet end Skive drift forbedres og Esbjerg sorting partner annonceres/byggerri begyndes
-
I Norge er det almindelig at eksisterende aktionær IKKE får fortegningsret i en emission. Ifm en emission gør nogle selskaber en reparations-emission hvor eksisterende aktionærer får X tegningsretter per aktie de ejer/ejede på et bestemt tidspunkt. I nogle tilfælder kan tegningsretterne omsættes på Oslo Børs. Falder kursen under emissionskursen, aflyses som regel reparations-emissionen da det er billigere at købe aktier i markedet.
-
I DK skal der være fortegning hvis udvidelsen er større end 10%
-
Derfor man ser så mange rettede emissioner på op til 10% i dk. Mere end det og fælden klapper
-
Alle eksisterende aktionær får x antal T-retter Per aktie de ejer. Denne T-ret kan så enten veksles til nye aktier (mod indbetaling sf xx kr o’er ny aktie) eller sælges på Børsen til andre der ønsker at være med i emissionen.
-
Så der vil altid være en del der enten ikke ønsker at deltage i emissionen, eller ikke har likviderne dertil. Og de sælger så T-retterne til dig og jeg som gerne vil deltage og købe nye aktier
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind