TESLA — Januar 2026
-
U.S. Secretary of War Pete Hegseth just announced that the Pentagon will start using
@xAI
’s Grok later this month. https://x.com/SawyerMerritt/status/2010878861202931814?s=20 -
Vinteren har været en bombe under Tesla’sdrøm om selvkørende biler. I de vinterklædte lande er der rapporteret om rekord mange uheld og problemer med biler med assistentsystemer. Uheld og probl. Grundet bl.a hasarderede retningsændringer, opbremsninger, vognbaneforvirring, manglende skiltegenkendelse, overset vigepligt O.s.v. Myndighederne vil aldrig godkende biler, der kun kan køre sommervejr.
-
Nu hvor jeg lige var inde på Tesla chatten, så jeg lige indlæg om X. SB - jeg må tage mig til hovedet. Det du skriver om X og Musk er jo fuldkommen vanvittigt, I min optik, og forhåbentlig i mindst 95%af alle! Der er total ytringsfrihed og informationsfrihed i Danmark, EU og medier. Men manipulering, vægtning/undertrykkelse af indhold, millioner af bots og at X aktivt opfordrer til terror og udemokratiske tiltag, indblanding i andre lande gør at X burde lukkes ude af EU
-
Vi kan ikke censurere os frem til en bedre verden, og vi kan heller ikke bremse den teknologiske udvikling.
Vi er nødt til at tilpasse os de nye spilleregler i verden. Det hjælper ikke noget at blive ved med at råbe op om Musk og Trump hele tiden.Det, vi oplever lige nu, er en teknologisk revolution kombineret med et voldsomt kapløb mellem stormagterne.
At modarbejde USA giver efter min mening ikke rigtig mening. Ja, det var hyggeligt i 80’erne – men vi er i 2026 nu, og kineserne har for længst -
Mange oplever, at FSD (især version 14.2.x) kører overraskende sikkert i kraftig sne og blændende vejr – den holder banen godt på snedækkede motorveje, sænker farten automatisk i dårlige forhold (ofte kaldet "Sloth Mode"-adfærd), og flere har kørt lange strækninger uden indgreb.
-
Vinteren har ikke været en "bombe" der ødelægger drømmen – men den har tydeligt vist, at der stadig er et stykke vej igen, før FSD er robust nok til at klare nordisk vinter uden babysitter. Tesla itererer hurtigt, så 2026 bliver spændende at følge.
-
Timeline for Level 4/5 (unsupervised):
Tesla (og Elon) sigter mod unsupervised FSD i begrænsede områder (f.eks. Texas/California) i 2026, men realiteten er, at de nu taler om at nå 10 milliarder miles på FSD-data for at gøre det "safe enough" – vi er på ca. 7 mia. nu. De fleste uafhængige vurderinger peger på, at fuld Level 4/5 i alle vejrforhold realistisk kan tage 2-4 år mere (eller længere), især med regulatorer, der kræver bevis for sikkerhed i alle scenarier. -
-
Mener ikke jeg har sagt der ikke er ytringsfrihed i Danmark. Siger til gengæld at service-medier som DR og TV2 plus kanaler som CNN censurerer og vælger selv, hvem der får lov til at komme til orde – de filtrerer hårdt via redaktionel gatekeeping og undgår ofte ekstreme eller kontroversielle stemmer for at holde sig 'neutrale'. Musk tillader derimod meget mere ytringsfrihed på X end DR, TV2, CNN og mange andre gør på deres kanaler. Så længe indholdet på X er lovligt, er der faktisk ikke så
-
meget at komme efter. Bots er da et problem og ja er ikke væk – de er blevet smartare, mere AI-drevne og nogle gange betalende. X kæmper, men problemet er vedvarende og eskalerer i visse niches. Musk annoncerede for få dage siden, at den nye X-algoritme bliver open source inden for få dage (med opdateringer hver 4. uge) – måske for at øge tillid og hjælpe med bot-detektion.
-
Hvorfor føles X ofte "værre"?Synlighed: På X er bots meget i replies, trends og crypto/politiske tråde – du ser dem konstant. På Facebook/Instagram er de mere skjulte (fake likes, spam i DMs, fake ads). TikTok har masser af fake engagement (bot-likes/views), men feedet er mere kurateret.
-
Skala og håndtering: Meta (Facebook + Instagram) har større ressourcer og fjerner milliarder af fake konti årligt – de har bedre AI til at fange dem tidligt. X har haft store purges (f.eks. 1,7 mio. i 2025), men nye dukker hurtigt op igen, især AI-drevne.
-
Alle store sociale platforme kæmper med bots – det er ikke unikt for X. Problemet er udbredt på tværs af alle (X, Facebook, Instagram, TikTok, YouTube osv.), og ingen er helt "ren". Men X føles ofte mere bot-tungt i daglig brug, fordi platformens real-time-format og replies gør spam og automatiserede konti ekstra synlige (f.eks. crypto-scams, politisk manipulation eller AI-drevne replies). På Meta-platformene (Facebook/Instagram) og TikTok er bots typisk mere "usynlige" – de booster likes/views
-
i baggrunden, spammer i DMs eller comments, men algoritmen håndterer og fjerner dem bedre tidligt (Meta fjerner milliarder af fake konti årligt). Estimater varierer vildt (ingen har præcise tal), men X får ofte højere rapporterede andele (15–60%+ i nogle audits), mens de andre ligger lavere eller håndterer det mere effektivt bag kulisserne. Bots er blevet en hel industri på alle platforme – især med AI nu.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind