TESLA — Maj 2025
-
Min pointe om fossil- og ICE-industrien er relevant: Disse sektorer, der bidrager til massive miljø- og sundhedsskader (f.eks. ~75 % af drivhusgasudledninger, IPCC), får sjældent lignende negativ dækning, hvilket skævvredder investorernes risikovurdering af Tesla kontra traditionelle bilproducenter. Personligt vurdere jeg ICE fabrikkerne som high-risk da ICE er en døende industri og de har underskud på deres EVs
-
Medierne prioriterer ofte kortsigtet gevinst (klik, læsere) over ansvarlig rapportering, og Tesla er et let mål på grund af sin høje profil og disruptive natur. Artiklens manglende verifikation (ingen telemetridata, uklare videoer) og min teori om førerfejl (f.eks. distraktion eller rat-berøring) understreger, at historien kan være misvisende, men medierne udnytter alligevel dens potentiale til at skabe debat.
-
Dette står i kontrast til min pointe om, at fossil-, tobaks- og fastfoodindustrien, der gør langt større skade (f.eks. 8 millioner dødsfald årligt fra tobak, WHO), sjældent får samme kritiske fokus, hvilket gør det lettere for dem at undgå investorpres.
-
Så er der igen problemer med kvaliteten af Tesla. Denne gang er det Model Y der har et problem. Det kunne godt bliver ret dyrt for Tesla at fikse problemet. Samme problem er set i USA. https://www.boosted.dk/tesla-model-y-tilbagekaldes-saederne-sidder-loest/
-
Europæisk appetit på elbiler fortsætter optur - undtagen for Tesla https://proinvestor.com/investornyt/1321313/europaeisk-appetit-pa-elbiler-fortsaetter-optur-undtagen-for-tesla
-
-
Nogle biler kan mangle vigtige svejsninger på kritiske steder, men hvor mange? Typisk clickbait-artikel, der, ligesom mange andre, bruger mere energi på at kritisere Tesla end på at belyse de udfordringer, den fossile industri står over for, som forårsager millioner af dødsfald på grund af luftforurening m.m. Alle bilproducenter oplever tilbagekaldelser.
-
Teslas salg i Europa faldt med over 50 % i april, hvilket er blevet uddybet i detaljer, så der er ingen grund til panik. Endnu en clickbait-artikel, der undlader at undersøge årsagerne bag faldet. Men årsagen er beskrevet her i tråden. Forvent Maj bliver 20% bedre end April og Juni burde der være styr på leveringsflaskehalsene.
-
-
Var det 5475 model Y der blev solgt i EU i april. Hvis det er at sælge alt hvad der kan produceres, så har jeg misforstået navnet af deres fabrik i Berlin... Jeg mener det var Gigafactory Berlin-Brandenburg den hed. Men "Petite" passer bedre.
-
Tesla stigningen i dag og igennem en stykke tid - der er jo intet økonomisk fornuft bag disse stigninger. Jeg har shortet den og har råd til at forøge - den kommer til at falde sammen når fornuften på et tidspunkt indtræffer
-
For mit vedkommende er aprils salgstal ikke afgørende. Jeg fokuserer på andre faktorer, som jeg tidligere har uddybet. Hvis man tror, at Tesla's satsninger på robotter, energi og lignende vil mislykkes, giver det naturligvis ikke mening at investere i eller bruge tid på virksomheden. Før man overvejer at shorte Tesla, vil jeg anbefale at undersøge Ron Barons, ARK Invests, Cern Bashers og AJs analyser og beregninger af Teslas potentielle indtjening nøje.
-
Det der er farligt ved at shorte Tesla, er at markedet (Tesla) kan være være irrationelt længere tid, end du har råd til at vente. Træerne vokser aldrig ind it himmelen, men hvis markedet er blevet enige i at 100 kr hos Tesla er 10.000 kr værd og sådan skal det altid være.. Ja så har man tabt hvis man shorter Tesla. Man kan jo bare "overføre" lidt penge til Tesla og så har man tyllet mange penge frem... Nogle siger at pengetræer ikke finde, men det modbeviser Tesla.
-
Jeg er ikke enig i det synspunkt. Der findes mange eksempler på aktier, der er steget markant, herunder Bitcoin. Både Bitcoin og Tesla har potentiale til at fortsætte deres opstigning, og selv hvis de ikke når helt til 'månen', har rejsen ud i rummet – altså væksten hidtil – været bemærkelsesværdig. Indtil videre er der ingen tegn på, at Teslas satsninger på energi, robotaxi, fuld selvkørende teknologi (FSD) eller robotter vil fejle. Tesla kan nå langt ud over atmosfæren med bare to af disse
-
Så ARK invest der har forudsagt at Tesla will sælge 5 millioner biler i 2025 (altså i år). De tager lige så meget fejl nu som de altid har gjort. Fremtidsdrømme og fugle på taget.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind