NOVO — Oktober 2025
-
Jeg tager vitamin pille som vel de fleste af jer. Én daglig. Men hvis jeg skulle stikke mig, så gjorde jeg nok ikke.
-
Ukendtinvestor...Iflg flere kilder - bla. Novo og Adam Steensberg fra Zealand Pharma forventes det, at 70-80% vil foretrække et det ugentligt lille nålestik i maveskindet i stedet for en daglig slankepille. Personligt i den sammenhæng kender jeg flere diabetikere som ikke på nogen måde forbinder "prikket" med noget ubehagelig
t. -
Hvis det så bliver et månedligt stik. Det handler jo i høj grad om at forbedre og forenkle behandlingen, i særdeles i forhold til bivirkninger, hvilke ikke ser super ud med piller p.t. Den jævne kurve for frigivelse (side 3) skulle spille en afgørende rolle: https://nanexa.com/wp-content/uploads/2025/06/Nanexa-DDF2025-final.pdf
-
Steensberg (Zealand): Jeg mener, at det største udækkede medicinske behov er udviklingen af en alternativ virkningsmekanisme til GLP-1, som kan give det vægttab, som størstedelen af patienterne efterspørger, men med en bedre bivirkningsprofil og dermed en bedre patientoplevelse.
-
For nylig er der blevet præsenteret flere data om orale vægttabsmidler, herunder fase 3-resultater for Lillys orfoglipron og fase 2-data med Viking Therapeutics' orale version af VK2735 (GLP-1/GIP). Bivirkningsprofilen for disse orale midler synes ikke at være bedre end med injektioner, snarere værre.
-
De gastrointestinale bivirkninger, især kvalme, opkastning og forstoppelse, forekommer meget hyppigt. Og vigtigt: Som det kan ses af Lillys fase 3-data med orfoglipron, er bivirkningerne vedvarende og synes ikke at aftage over tid.
Dette er en betydelig ulempe, især hvis de orale midler skal anvendes i en vedligeholdelsesfase. Jeg mener, at kun få patienter vil acceptere vedvarende gastrointestinale bivirkninger.
-
En pille kan være relevant for en delmængde af patienter, såsom dem med nåleskræk. Men jeg tror ikke, det vil være løsningen for størstedelen, i hvert fald ikke med de lægemidler, der er under udvikling i øjeblikket.
-
Fra Q&A med Helge/PI 27/8.
-
Tak for super relevante input. Den Q&A, der henvises til, kan du evt. linke til den.
-
-
Markedet har været ekstremt fokuseret på, hvem der får det hurtigste og største vægttab. Det har vi vidst i lang tid baseret på markedsundersøgelser hos patienter - det er faktisk ikke det, de leder efter.
-
Markedet skal rekalibrere hele synet på fedmemarkedet, for det er ikke den, der får det hurtigste og det største vægttab - det er faktisk mere vigtigt, at man kan levere det vægttab, som er de her 10-20 pct., som patienterne leder efter, på den mest behagelige måde, så vi også formår at få patienterne til at blive på behandlingen, når de har opnået vægttabet, så de ikke tager deres vægt på igen, fortsætter topchefen.
-
-
Jeg tror personligt, han har ret.
-
Super A&O : Tak for den! - Man kan ikke andet end at blive lidt lun på Zealand... Han taler selvfølgelig sine egne kandidater solidt op.- Men har måske også noget at have det i? - Jeg er enig i næsten samtlige af hans langsigtede betragtninger. Er der nogen, der kan sige, hvor lang tid, der går før samarbejdet med Roche munder ud i markedsdeltagelse? - Boringer-Engenheim aftalen er tættere på markedet, men det er det andet samarbejde, AS taler mest (kun) om)...
-
Suverænt. Tusind tak
-
Rybelsus har hidtil primært været produceret i US og eksporteret derfra. Men med lancering af oral wegovy i en meget højere 25mg dosis, så vil jeg tro at Målløv og Kalundborg tager over for alt eksport af Rybelsus. Simpelthen for at være sikker på der er nok API kapacitet i US til at håndtere et flot optag af pillen
-
Forskellige studier peger på der er 10-25% der har nåleskræk. Og at folk generelt foretrækker at stikke sig frem for daglige piller. Aktørene selv har også sagt de regner med det orale marked vil komme til at udgøre 20-25%
-
Novo forventer at starte fase 1 indenfor de næste 2-3 mdr, med en ny version af semaglutid (ozempic/wegovy) der kun skal indsprøjtes én gang per mdr. Det er danske Ascendis der står bag den udvikling
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind