Bavarian Nordic — August 2025
-
Børsen nu "Bavarian-formand føler sig misforstået: Langer ud efter danske aktionærer"+ "Det er et dansk problem, når Bavarian Nordic møder aktionærmodstand og kritik af det købstilbud, to fonde har lagt på selskabet. Ifølge formand Luc Debruyne er forståelsen anderledes positiv i udlandet". Hold da op....
-
(fort.) Børsen refrat: BN formand har svært ved at forstå de danske investorers kritik af salget af selskabet. Flere aktionærer – herunder storaktionæren ATP – er utilfredse 233 kr. pr. aktie. ATP, der ejer over 10 pct., kan alene blokere en afnotering.
Debruyne påpeger, at internationale investorer ser anderledes på tilbuddet, og han understreger, at det afgørende er adgangen til kapital, som de nye ejere kan bidrage med til BN's vækstplaner. (fort.)
-
(fort.) KF har samtidig sænket kravet for overtagelse fra 90 pct. til 75 pct. ejerandel. Selskabets aktionærkreds består af ca. 30 pct. private investorer, primært danske.
Formanden afviser at give detaljer om vækstplaner eller de bankrapporter, der har ligget til grund for prissætningen, og henviser til forretningskritisk information. Han åbner dog for, at en fremtidig tvangsindløsning af de resterende aktionærer kan blive en mulighed, hvis fondene opnår over 90 pct. ejerskab.
-
@Opportunity - Som jeg (uden juristgrad) forstår det, vil en evt senere aktieemission (efter de måtte have erhvervet sig 75+%) være en selvstændig begivenhed, som i udgangspunkt er underlagt egne regler.. i et komplekst samspil med historiske præcedenser til højre og venstre. Så det tror jeg ikke der kan gives et entydigt svar på.
-
@kkjoel - tak for svar - ville være interessant at vide om man har den sikkerhed - for så er det nemmere bare at stå fast
-
Formanden forsøger bar at redde sin egen bonus. Fy for satan et syn de har på deres aktionærer
-
Håber hele banden strittes ud, når og hvis overtagelsen kuldsejler
-
Men jo lavere det måtte værdisætte firmaet - og dermed en emissionskurs - jo nemmere vil det jo osse være at deltage! Man kan vel sige, at hvis man bliver hængende efter en kapitalfonds-overtagelse, bliver det i høj grad på deres præmisser. MEN samtidig ved man jo at de har "korte horisonter": det er meget sjældent man ser kapitalfonde vente 10 år med at genintroducere "forbedrede" firmaer på børsen.
-
jeg har det lidt sådan, at skulle kapitalfondene få over 50%, så ville det også i deres interesse, være at få ryddet op i ledelsen, i systemerne og i få skærpet forretningen. Det er jo det vi venter på. De går ikke ind i dette uden at se ind i 100% værditilvækst (eller 20% om året) . Den tur tager jeg gerne som passiv unoteret investor. Lad os blot komme af med alle piverøvene, og så få noget fart på bavarian. Bare jeg ikke bliver tvangsindløst til lort.
-
Men hvis Bavarian afnoteres efter overtagelse - hvordan ved man så hvad ens aktier har af værdi ? - har aldrig prøvet dette før
-
@Strøjer (11:46) Børsen 23/8 "Bestyrelse har samtidig henvist til to fairness opinions fra Citi og Nordea som argument for, hvorfor buddet er retfærdigt. Læser man ned i de to dokumenter, står det klart, at de bygger på interne forecasts fra BN. Aktionærerne kan ikke læse noget om, hvilke antagelser og forudsætninger disse forecasts bygger på."
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind