Bavarian Nordic — August 2021
-
Det var da minimum en undtagelse til din hovedregel
Det er måske nemmere at sige, modtager du ikke nota direkte fra VP, så er dine aktier nok ikke navnenoteret. Har også læst, at mange af de nye gratis tjenester som eToro og Robinhood benytter sig af udlån som en del af forretningen. -
.... Citat direkte fra Nordnet
"Som udgangspunkt nej. Dette skyldes, at aktierne i aktiebogen ikke er registreret i dit navn, men i forvalterens navn." -
der er også et svar fra nordnet her på proinvestor https://www.proinvestor.com/boards/68527/Udlaan-af-aktier-fra-Nordnet-(NN)-portefoeljer-
-
Det har været hævdet at der foregik udlån af aktier fra porteføljer hos f.eks. NN. Derfor skrev jeg til NN og spurgte:
På diverse aktiefora opstår der lejlighedsvis snak om, hvorvidt NN foretager udlån af kunders aktier til brug for shorthandel. Jeg er forundret over om det skulle være muligt/lovligt at foretage udlån af aktier, f.eks. danske aktier der er registeret i VP uden accept fra ejeren af aktierne. Er det noget I kan bekræfte/afkræfte finder sted ? Hvis ikke NN gør det, kan det så ske
-
Jeg kan ikke udtale mig om andre banker og mæglere, men Nordnet låner aldrig kundernes aktier ud til brug for shorthandel.
Hvis du har yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os igen.
Med venlig hilsen
Mikkel Raben-Skov
Nordnet mægler -
Hvad siger du til citatet om navnenotering?
-
Kan det tænkes, at Nordnet stiller sin beholdning af aktier til rådighed for eksterne clearing houses, der låner aktierne ud til shorthandel. Syns sådan et svar, åbner en masse spørgsmål omkring, hvad kan vi så gøre for at tjene penge uden selv, at udlåne aktier direkte...
-
er citatet fra denne sammenhæng:
Har jeg ret til at stemme og deltage på generalforsamling i udenlandske selskaber, hvor jeg ejer aktier?Som udgangspunkt nej. Dette skyldes, at aktierne i aktiebogen ikke er registreret i dit navn, men i forvalterens navn.
-
Jeg skal lige genfinde det citat jeg kom med. Læste også et andet sted, hvor NN svarede MEGET afgrænset, at man (i DK) ikke udlånte a la "danskernes danske aktier", hvor jeg tænkte... at så sker shorting bare via søsterselskab i Sverige og Norge. Det svar åbnede bare en ladeport for at andre metoder til at fikse den udfordring. Jeg er lidt skeptisk om den branche

-
Messer - svaret er ja til 12:19. Når man læser det samlede svar fra
-
NN, så er det lidt kryptisk, at tyde svaret. Har du aktier hos NN og modtager meddelelser direkte fra VP via din e-post, når der har været bevægelser el. dannet årsopgørelse? Jeg får via VP besked om LSB beholdning men ikke Saxo beholdning.
-
se NN betingelser som er iflg loven
. Nordnet er forpligtet til at holde kunders værdipapirer adskilt fra Nordnets egne aktiver. Danske værdipapirer er desuden registreret på kundens personlige VP-konto hos Værdipapircentralen. Såvel danske som udenlandske værdipapirer vil derfor normalt blive udleveret, hvis Nordnet skulle blive erklæret konkurs. https://www.nordnet.dk/dk/info/indskudsgaranti-og-investorbeskyttelse -
alternativ kan jeg ikke se hvordan man skulle kunne købe og sælge direkte på børsen, hvis man ikke selv råder over aktierne, f.ekse hvis banken har udlånt aktierne

-
Kan du ikke lige svare konkret på 12:52 - det vil være af stor betydning for vores samtale

-
ja der kommer besked fra VP, både ved NN samt de (få) andre banker jeg bruger
-
Naturligvis skal banken holde sine værdier adskilt for kunde værdier. Derfor får man eget konto- og kundenummer, saldoopgørelse, nota ved køb, salg, årsopgørelser. Det er en del af systemet. Det kræver dog ikke mere end et velvoksent Excel-ark, at holde selskabets aktiebeholdning adskilt fra kundernes. Det behøver ikke, at være ved oprettelse af særskilte konti. "Pooling" bliver flittigt anvendt fordi det sparer omkostninger ved at have færre hovedkonti og styre det via interne transaktioner
-
Saxo følger således ikke samme registreringsprincip som NN, men jeg er dog sikker på, at sporbarheden medfører, at bankens værdier er adskilt fra kundernes som krævet

-
Opdatering på Proinvestors 30 facebookgrupper: https://www.proinvestor.com/index.php?p=debat_1&postid=95916
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind