Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Langtids investering

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
39 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • K Offline
    K Offline
    krusjer
    wrote on sidst redigeret af

Ah okay troede faktisk at du talte for enkeltaktier.

Jeg synes bare det er lidt sjovt, at Thorleif Jackson (som jeg i øvrigt har stor respekt for) gang på gang bliver fremhævet som en af de få der kan slå markedet, men som vi kan se, så slår han jo faktisk ikke markedet.

1 Reply Last reply
    3
    • N Offline
      N Offline
      Ny_i_investering

Præcis de tanker vi har gået i . Så har vi kun arbejdet med at finde ud af hvilken etf det skal være. Og kan lide det med at glatte det ud .

1 Reply Last reply
      4
      • N Offline
        N Offline
        Ny_i_investering

Etf tiltaler os . Lave omkostninger og vi skal ikke forholde os til noget . Det gælder vel om at finde den der er mest bred og hvor beskatningen er bedst . Vi har dog en bekymring på om vi står over for en større korrektion i markedet .Men ingen kan jo spå

1 Reply Last reply
        3
        • B Offline
          B Offline
          bb8

krusjer Jeg har selv enkeltaktier. Men hvad der er rigtigt for mig er måske ikke rigtigt for andre. Til venner og familie anbefaler jeg ETFer. Jeg fandt på et tidspunkt den her side, og hans logik til at vælge den "bedste" ETF er god. Han fravælger dog emerging markets. Det havde jeg valgt til.
          https://pengejunglen.dk/hvad-er-den-bedste-etf-til-frie-midlerto/

Jeg synes også Thorleif Jackson har en fornuftig fremgangsmåde, og det overrasker mig, at han ikke har slået markedet. Men vi er med undtagelse af pandemi/inflation mange år inde i et bull-marked drevet af tech. Det kan ændre sig på den anden side.

Hvis man har slået verdensindekset de seneste tyve år og kun har været investeret i danske aktier, så er man i øvrigt ekstremt heldig og/eller ekstremt dygtig.

1 Reply Last reply
          4
          • H Offline
            H Offline
            Hanibal

Danske investeringsforeninger der udbyder passive indeksfonde er lidt i samme boldgade som udenlandske ETF'er, da de begge forsøger at følge udviklingen for et givent indeks.
            Great Dane invest er ikke en ETF, men en dansk investeringsforening der tilbyder 3 fonde. Den ene, (som hedder Indeks+) er Danmarks billigste indeksfond med en årlig omkostningsprocent på 0,05 %. Dog er der et performancefee der kommer i spil hvis afkastet ligger over dets benchmark (MSCI World). Indeks+ forsøger nemlig ikke bare at flugte MSCI world, men at ligge en lille smule over.
            En årlig omkostningsprocent på 0,05 % kan måle sig med en ETF.

Siden fondens start i 2021 ligger Indeks+ annualiserede afkast 0,36 procentpoint over afkastet for MSCI world, og dermed under målsætningen på 0,5-1 procentpoint årligt. Men det er stadig fint efter min mening.

Måske Great Dane invest kunne være et kig værd for dig hvis du søger en billig bred indeksfond.

Link Preview Image
            INDEX+ | Great Dane Invest

INDEX+ fra Great Dane Invest er en enhanced indeksfond baseret på MSCI World. Investér med multifaktor-strategi, lave omkostninger og ekstra afkastpotentiale

favicon

Great Dane Invest (greatdaneinvest.dk)

1 Reply Last reply
            5
            • K Offline
              K Offline
              krusjer

Personligt har jeg selv følgende:

ETF: Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc (WEBN)
              Investeringsforening: Sparindex Index Globale Aktier (SPVIGAKL).

Men som sagt kan jeg også anbefale pengejunglen.dk. Der er flere gode globale ETFer og investeringsforeninger og om du vælger den ene eller anden er ikke så vigtigt.

1 Reply Last reply
              2
              • K Offline
                K Offline
                krusjer

Jeg har også selv enkeltaktier, dog kun 50% af mine penge. Resten i fonde. Enig i forhold til Emerging markets, de forslag jeg har givet længere oppe inkluderer også det.

Jeg blev også meget overrasket da jeg for relativt nylig fandt ud af at han ikke havde slået markedet. Det kan ændre sig med det tech-drevne marked, men det kan også fortsætte 10 år endnu.

Udbytteporteføljen vil jeg ikke forsøge at underminere. 15% pr år er jo helt vildt. Men det er også lidt tankevækkende at netop den portefølje med et benspænd har slået markedet, og ikke hans familieportefølje, hvor han jo alt andet lige vælger de aktier han tror aller mest på. Og her handler han i hele verden.

1 Reply Last reply
                3
                • J Offline
                  J Offline
                  Jhonnykuskus

Jeg vil der i mod anbefale Jens Løgstrups bog "aktieguld". Han kommer ind på værdiansættelse af virksomheder/aktier. Har investeret i nogle år efterhånden. Og læst et par bøger. Den fra Jens er den eneste jeg for alvor har fået noget ud af. Jeg kigger helt anderledes på virksomheder den dag i dag.

1 Reply Last reply
                  3
                  • K Offline
                    K Offline
                    krusjer

Opdatering: Jeg kan se at der ikke er et problem med dobbeltbeskatning på finske aktier på Nordnet, hvis man køber aktierne på den finske børs. Men der er dobbeltbeskatning på finske aktier på Saxo Bank. Saxo Bank gider åbenbart kun at "håndhæve" dobbeltbeskatningsaftalen med USA og Sverige.

1 Reply Last reply
                    2
                    • TeamGarlicT Offline
                      TeamGarlicT Offline
                      TeamGarlic

Fedt at læse, at du kan bruge bogen. Den står på hylden til juleferien.

1 Reply Last reply
                      2
                      • TeamGarlicT Offline
                        TeamGarlicT Offline
                        TeamGarlic

Fedt indlæg StockBull! Skulle jeg have jeg have indvendinger mod Muscular Portfolio, så er den meget US-koncentreret. Efter min mening ville det give mening at inkludere europæiske ETF'er samt Japan og Kina og måske Indien. Det giver en mindre US-dollar-eksponering og med dollarens depreciering i år, så kunne det have givet gevinst. Hvad tænker du ?

1 Reply Last reply
                        2
                        • StockBullS Offline
                          StockBullS Offline
                          StockBull

Ja, du har helt ret i, at det kan være risikabelt at have hele porteføljen i USD, når man bor i Danmark og har sine udgifter i kroner.

Man behøver dog ikke at satsa alle sine opsparinger på MP.

Flere af ETF'erne indeholder jo virksomheder fra Asien, Kina, Japan og Europa, selvom de er noteret i USD.

Værdien af selve virksomhederne er jo den samme, uanset hvilken valuta man handler i.

For eksempel handles Novo Nordisk både i Danmark og USA, og kursen følger stort set hinanden 1:1 i forhold til den aktuelle vekselkurs.

Så hvis planen er at holde MP i mange år betyder det mindre at det er i USD efter min mening.

1 Reply Last reply
                          2
                          • H Offline
                            H Offline
                            Hyst

Der er også andre banker der håndterer dobbeltbeskatningen, f.eks. en finsk.
                            Ingen Navne nævnt.

1 Reply Last reply
                            1
                            • B Offline
                              B Offline
                              Bullish

Du ku' jo osse betale husgælden ud, og så spare op løbende, fordi du får et større rådighedsbeløb. Så får du i hvert fald spredt startkurserne over flere år.
                              Og så en aktiesparekonto til dig og konen, i alt 332.000 kr.
                              Indbetal maks på aldersopsparing hvert år - 18.000 i alt.
                              Køb et sommerhus.

1 Reply Last reply
                              0
                              • StockBullS Offline
                                StockBullS Offline
                                StockBull

Her opdateret med nye positioner... Købte b.la ACB igår - allerede steget 7% - cannabis, Trump vil lovligøre. XOVR som holder b.la space x, DXYZ med spaceX - + flere AI sats som faldt meget igår --- BUY THE DIP - DYOR (do your own recearch - ikke investerings rådgivning - kun investerings ideer )

130330_Skaermbillede_2025_12_13_092006_space_x.jpg
                                130330_Skaermbillede_2025_12_13_091533.jpg

1 Reply Last reply
                                1
                                • StockBullS Offline
                                  StockBullS Offline
                                  StockBull

Gevinsthjemtagning og reducering i AI aktier igår - øget i bonds (T-bills og inflation protected)

130441_Skaermbillede_2025_12_20_080707_profit.jpg

1 Reply Last reply
                                  1
                                  • K Offline
                                    K Offline
                                    kalu

1) afbetal dyr gæld
                                    2) find etf'er eller fond til hovedparten
                                    3) fyld aktiesparekontoen på og sæt det i aktier hvis det interesserer dig eller fonde og etf'er

1 Reply Last reply
                                    0

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                    • First post
                                      Last post
                                    0
                                    • Debatforum
                                    • Seneste
                                    • Populære
                                    • Bruger