Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

USA går energimæssigt i sort

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
13 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • StockBullS Offline
    StockBullS Offline
    StockBull
    wrote on sidst redigeret af

Måske er 90% af danskerne uenige med mig, som de var med Bitcoin i sin spæde start, men jeg trives som outsider. Kunsten er at spotte de juveler, som andre frygter eller anser for altfor risikable. Først nu begynder institutioner og banker for alvor at få øjnene op for Bitcoin, og det vil sandsynligvis tage et til to år, før flertallet – måske 80% af befolkningen – tør satse på Bitcoin og Tesla. Det ligger i menneskets natur at følge flokken, men historien viser, at de største gevinster ofte går til dem, der tør gå foran. Selvom makroøkonomiske faktorer som stigende renter eller geopolitiske skift kan skabe usikkerhed, er det netop i disse sprækker af risiko, at mulighederne gemmer sig for dem, der tænker anderledes. Smart money – herunder store fonde og prominente investorer – køber i øjeblikket både Tesla og Bitcoin i stor stil. Det er altså ikke kun mig, der tror, at Tesla kan nå langt; vi er formentlig kun i starten af en revolutionerende rejse mod at blive verdens største virksomhed med enorm margin til nummer to.

I denne sammenhæng spiller økonomisk frihed en afgørende rolle. USA er ikke mere et diktatur end Danmark, hvor staten gennem høj beskatning effektivt administrerer omkring 70% af lønmodtageres indkomst, når man medregner indkomstskat, moms og afgifter gennem hele værdikæden. For eksempel viser en opgørelse af en ost, der passerer gennem 4-5 industriled, hvordan skatter og afgifter i hvert led tager en betydelig bid, hvilket reducerer borgernes disponible indkomst. I USA er skatterne generelt lavere, hvilket giver folk større frihed til selv at bestemme, hvordan deres penge skal bruges – herunder at tage chancer på investeringer som Bitcoin og Tesla. I Danmark begrænser statens omfattende rolle i økonomien ofte den individuelle økonomiske frihed. Jo mere staten administrerer, jo mindre råderum har den enkelte til at tage risici og forfølge muligheder. Dette understreger, hvorfor økonomisk frihed er essentiel for at turde satse som outsider.

1 Reply Last reply
    3
    • B Offline
      B Offline
      bb8

Jeg er helt enig i det med flokdyr.

Hvis man købte tulipan-løg i 1630, så oplevede man heller ikke så store tab, som flertallet, der først kom til senere.

Bobler har en tendens til først at sprænge, når flertallet kommer med på bølgen.

Hvis jeg absolut skulle tvinges til at gætte, så ville jeg gætte på, at vi endnu ikke har set Bitcoin-toppen.

Kryptovaluta har nu en markedsværdi på mere end 3000 milliarder dollar ifølge coinmarketcap.com.

"You're neither right nor wrong because other people agree with you. You're right because your facts and reasoning are right." - Warren Buffett

1 Reply Last reply
      1
      • B Offline
        B Offline
        bb8

Jeg glemte forresten en enkelt historie:
        Tesla, SpaceX reputations crater in new Axios Harris Poll 100
        https://www.axios.com/2025/05/20/axios-harris-poll-tesla-spacex-elon-musk

1 Reply Last reply
        0
        • T Offline
          T Offline
          TOPspiller

Det er rigtig mange i USA der ikke har råd til dagligvare. Så er der så mange fordyrende led i DK eller USA??? Der er også noget med medicin, lægebesøg, undervisning er en smule dyrt i USA. Så er det DK eller USA der har fordyrende led????

1 Reply Last reply
          0
          • StockBullS Offline
            StockBullS Offline
            StockBull

Jeg siger ikke, at USA er perfekt, men jeg anser det ikke for mere diktatorisk end Danmark, hvis vi måler på, hvilken stat der udøver størst økonomisk kontrol over befolkningen. Derudover er der i Danmark mange flere regler og love, der begrænser personlig frihed. For eksempel giver småting og sager ofte bøder, som folk oplever som unødvendige. Her i Thailand er det op til den enkelte at vælge, om de vil bruge styrthjelm på motorcyklen, hvilket illustrerer en større grad af personlig frihed sammenlignet med Danmarks mange reguleringer.

1 Reply Last reply
            0
            • StockBullS Offline
              StockBullS Offline
              StockBull

At sammenligne Bitcoin med tulipanmanien i 1630'erne afslører, at mange ikke har brugt en eneste time på at forstå, hvad Bitcoin er. Det er ikke overraskende, at de går glip af de mest lukrative investeringer, når de afskriver det så let. Der er dog stadig tid til at købe Bitcoin, selv nu hvor BlackRock og andre store investorer sidder på en betydelig andel af markedet. Så længe institutioner som BlackRock fortsætter med at investere, er der næppe grund til bekymring. Spørgsmålet er, om folk tør tage chancen, før Bitcoin bliver mainstream. I en verden, hvor almindelige pengesedler snart kan være fortid, og hvor statens politikker udhuler købekraften gennem inflation, repræsenterer Bitcoin en fremtidssikret mulighed for dem, der tænker anderledes og ønsker økonomisk uafhængighed.

1 Reply Last reply
              1
              • B Offline
                B Offline
                bb8

Jeg er enig med StockBull, at der er større økonomisk frihed i USA end Danmark, og det medfører nogle fordele og ulemper. Men jeg vil helst ikke diskutere politik herinde. Det ender ofte ikke særlig godt.

Jeg vil gerne snakke Tesla. Og helst kvantitativt. Men måske det er bedst, hvis vi bruger en dedikeret Tesla-tråd til formålet? Der har været nogle nyheder efter Q1-regnskab, men ikke noget, der for alvor har rykket kursen.

1 Reply Last reply
                2
                • B Offline
                  B Offline
                  bb8

StockBull Du behøver ikke begynde dit argument på den måde. Det er fredag. Lad os holde det afslappet.

Link Preview Image
                  Argument from authority - Wikipedia

favicon

(en.wikipedia.org)

Apropos BlackRock. Hvis en troværdig virksomhed som Lehman Brothers eller Nobelprisvinderne hos Long Term Capital Management rent hypotetisk havde investeret i Bitcoin, så ville jeg heller ikke have fulgt automatisk med.

BlackRock ejer mig bekendt ikke direkte en eneste Bitcoin. De har bare lavet en ETF, som andre ejer. De opkræver bare et årligt gebyr. Det er genialt.

Jeg tror ikke, at Bitcoin har toppet endnu. Jeg ville i hvert fald ikke blive overrasket, hvis den fordobler sin værdi til fire billioner dollar.

Men hvis inflationen steg til mere end 5% i mere end et par år, så tror jeg det ville være en af de ting, der kunne tage livet af Bitcoin.

1 Reply Last reply
                  2
                  • T Offline
                    T Offline
                    TOPspiller

Lidt mere Tesla:

En Tesla på FSD Kører af vejen direkte ind i et træ. https://www.carscoops.com/2025/05/tesla-fsd-crash-video-swerve-tree/ Nu går der ikke lang tid før man sætter monsteret løs i USA. Jeg krydser finger for at der ikke sker alt for mange ulykker, men noget tyder på at LiDAR ville være en fordel.

1 Reply Last reply
                    1
                    • StockBullS Offline
                      StockBullS Offline
                      StockBull

se svar i tesla tråden

1 Reply Last reply
                      0
                      • T Offline
                        T Offline
                        TOPspiller

Så er der igen problemer med kvaliteten af Tesla. Denne gang er det Model Y der har et problem. Det kunne godt bliver ret dyrt for Tesla at fikse problemet. Samme problem er set i USA. https://www.boosted.dk/tesla-model-y-tilbagekaldes-saederne-sidder-loest/

1 Reply Last reply
                        1

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                        • First post
                          Last post
                        0
                        • Debatforum
                        • Seneste
                        • Populære
                        • Bruger