Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Tesla skuffer, men havde Elon Musk en dværgkanin i hatten?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
27 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • StockBullS Offline
    StockBullS Offline
    StockBull
    wrote on sidst redigeret af

Jeg har skam også Novo aktier og mener også kursen skal højere op men de bare ikke ret gode til at snakke kursen op på deres earningscalls så vi må vente på tallene taler sit tydlige sprog.

1 Reply Last reply
    2
    • T Offline
      T Offline
      TOPspiller

SB. Hvis du så med samme øjne på Tesla ville du se lige så meget konkurrence og at Tesla enda virkelig taber til deres konkurrenter.

Tesla kæmper i hård modvind, hvor især rigtig mange producenter oplever vækst mens Tesla har egativ vækst. Dette sender dog ikke Tesla aktien i knæ pga uforklarige årsager....

1 Reply Last reply
      3
      • OccamO Offline
        OccamO Offline
        Occam

Novo kan godt rose sig selv. Det gjorde de til Capital Markets Days sidste forår. Det fik kursen højere op. Men Novo fik også en senatshøring og kom øverst på Medicares prisforhandling.

Jeg kan ikke bevise, at de tænker sådan. Men de har i hvert fald en god grund til at holde en lidt lavere profil. Det vil nok gavne indtjeningen og dermed kursen på langt sigt.

1 Reply Last reply
        3
        • B Offline
          B Offline
          bb8

Det er ikke nævnt i nogle af indlæggene i denne tråd men:
          Automotive sales -20%
          Earnings -71%
          Driftsintjening uden regulatory credits nu negativ

Tesla Takedown protesterne begyndte først halvvejs inde i første kvartal. Andet kvartal bliver interessant.

Hvis jeg skal sige noget positivt, så er det, at omsætning fra energy generation og storage vokser. Men det er fortsat en lillebitte del af forretningen.

Der blev godt nok lovet mange ting ifm earnings call i går. Som altid.

Direktøren kan træde tilbage fra regeringen, men jeg tror skaden er sket i USA. Og med støtten til AfD, Nazi-hilsen, Nazi-kommentarer og alt det andet, så tror jeg også skaden er permanent og irreversibel i Tyskland og resten af EU.

Tesla reports 20% drop in auto revenue as first-quarter results miss estimates
          https://www.cnbc.com/2025/04/22/tesla-tsla-earnings-report-q1-2025.html

126011_Screenshot_20250423_102150.png
          126011_Screenshot_20250423_103236.png
          126011_Screenshot_20250423_101942.png
          126011_Screenshot_20250423_102047.png

1 Reply Last reply
          4
          • B Offline
            B Offline
            bb8

Nå, Bloomberg har minsandten lavet en figur, der viser, at Tesla ikke tjener penge uden regulatory credits. Også vedhæftet en figur vedrørende salg i Europa.

Bloomberg figur snuppet herfra:
            https://bsky.app/profile/opinion.bloomberg.com/post/3lngxzg4nvk27

126012_586b1880_081f_4df0_af2e_5121fc09e55c.png
            126012_0b1d3ab4_e66b_43bf_84ed_2a2529f19e11.png

1 Reply Last reply
            5
            • T Offline
              T Offline
              TOPspiller

bb8 tak for dine gode indlæg og indsigt.

1 Reply Last reply
              1
              • K Offline
                K Offline
                kkjoel

Som visse har bemærket, men andre tilsyneladende ignorerer i deres fokusering på tal og teknologi.... så har Musk diskvalificeret sig selv - og de produkter/varemærker han ejer/står for - fra store dele af verdensmarkedet.

Hvor mange ordentlige mennesker har mon lyst til at gøre forretninger med en tilhænger af antidemokratiske og fascistiske holdninger/metoder - et menneske uden empati og moral?

Jeg tror skaden er sket og at den er irreversibel.

MÅSKE folk i næste generation kan glemme at han (i et opportunistisk vendekåberi af rang) valgte at gå med Trump (og alt det lort den lille mand står for), HVIS han sælger+forlader Tesla.

Vi får se....

1 Reply Last reply
                3
                • StockBullS Offline
                  StockBullS Offline
                  StockBull

Din bekymring om Musk og hans holdninger er værd at tage op, men lad os tænke over, hvem vi selv handler med, før vi hopper med på Musk-hetzen, som i lille Danmark ofte løber løbsk. De fleste EU-borgere, inklusive os danskere, køber dagligt varer fra lande som Kina, hvor etiske og demokratiske udfordringer er velkendte - uden at det skaber samme ramaskrig. Hvorfor er det pludselig Musk, der får al opmærksomheden?

Teslas elbiler og teknologi købes af millioner verden over, ikke pga. Musks tweets eller politiske holdninger, men fordi de leverer verdensledende innovation inden for autonom kørsel og bæredygtighed. Teslas markedsandel vokser støt - Model Y var verdens bedst sælgende bil i 2024, og Q1 2025 earnings call (https://www.youtube.com/watch?v=vs4cfyyMWhQ) viser, at deres fremdrift kun accelererer.

Forbrugere prioriterer produktet, ikke direktørens meninger.

At stemple Musk som "antidemokratisk" eller "fascistisk" kræver nuancer. Hans støtte til Trump er splittende, ingen tvivl, men fascisme handler om statskontrol, mens Musk konsekvent taler for mindre regering og mere frihed.

I Danmark, hvor staten styrer en stor del af vores økonomi( +70% igennem skatter) - nogle kalder det velfærd, andre ser det som kontrol - er det værd at spørge: Hvem er egentlig tættest på at begrænse friheden?

Musk er hyret til at udfordre status quo, ikke at forstærke det.

Den skade, du nævner, kan ramme Musk personligt, men Teslas vækst, drevet af FSD, Optimus og nye modeller, virker urørlig.

Hvis Musk forlader Tesla, som du foreslår, vil virksomheden sandsynligvis køre videre på ren teknologisk overmagt.

Lad os tage debatten: Hvor går grænsen for, hvem vi handler med, og kan vi adskille en virksomheds produkter fra dens CEO ? Skal vi til at kaste gamle æg efter alle som køber Kinesisk slave produkter.

1 Reply Last reply
                  2
                  • B Offline
                    B Offline
                    bb8

StockBull Må man spørge, hvor stor en procentdel af din portefølje du har allokeret til Tesla og kryptovaluta?

1 Reply Last reply
                    0
                    • StockBullS Offline
                      StockBullS Offline
                      StockBull

Det nemt at forklare. Teslas aktie stiger på forventninger om fremtidig indtjening, som det er normal - det er sådan, det kapitalistiske aktiemarked fungerer. Hvis man kun tror, at Tesla skal leve af elbiler, er det måske ikke den rette i købe aktier i. Investorer med store ressourcer har regnet casen hjem, ellers ville Teslas P/E-ratio ikke konstant ligge over 100.

1 Reply Last reply
                      0
                      • StockBullS Offline
                        StockBullS Offline
                        StockBull

Man bør ikke investere mere i aktier og krypto, end man har råd til at tabe, og stadig kunne nyde livet under ca. samme forhold. Så det under 50% jeg har i high-risk og ca. samme i low risk. Nogen gange er det mit low risk der falder mest 😄 Samlet set outperformer jeg dog normalt SP500 som er mit standard mål.

1 Reply Last reply
                        2
                        • B Offline
                          B Offline
                          bb8

OK, 50% er alligevel også en del. Det forklarer dit store fokus på Tesla. Held og lykke med det. Jeg håber virkelig ikke, at du lader dig forblænde. Det skete selv for mig ifm dot-com-boblen. Der opstod kognitiv dissonans.

Vi har vist begge en interesse i Genmab. Spændende indlæg du skriver om den.

1 Reply Last reply
                          3
                          • StockBullS Offline
                            StockBullS Offline
                            StockBull

Tak for din respons. Jeg har gennemlevet flere økonomiske kriser, herunder Asien-krisen i slutningen af 1990'erne, dotcom-krisen og finanskrisen i 2007, og har formået at navigere succesfuldt igennem dem. Finanskrisen i 2007 var særligt udfordrende med et tab på omkring 50 %, men jeg opnåede en robust genopretning. Med nu ca. 35 års erfaring inden for investering har jeg udviklet en strategi med p.t betydelig eksponering mod Tesla og Bitcoin, som jeg anser for velovervejet. Skulle disse investeringer ikke levere det forventede afkast, vil det signalere et behov for at forfine mine færdigheder yderligere. Som Warren Buffet har udtalt, skal man være forberedt på, at ens portefølje kan falde med 50 % i værdi i kritiske perioder som de nævnte kriser, og denne filosofi præger min tilgang til investering.
                            Min første og hidtil eneste 100-bagger var Genmab, en bemærkelsesværdig succes. Jeg har også opnået flere 10- og 5-baggers, som har mere end opvejet tab fra mindre succesfulde investeringer, såsom QFUELs krak. Med Bitcoin, hvor jeg gik ind omkring 15.000-30.000 USD-niveauet, håber jeg på at nærme mig en 10-bagger. For at styre risikoen har jeg dog solgt en betydelig del for at holde min eksponering i højrisikoaktiver under 50 %.

1 Reply Last reply
                            2
                            • B Offline
                              B Offline
                              bb8

Alphabet says Waymo may offer robotaxis for personal ownership in future - https://www.reuters.com/business/autos-transportation/alphabet-says-waymo-may-offer-robotaxis-personal-ownership-future-2025-04-25/

• Comments come as Tesla plans robotaxi rollout in US this year
                              • Tesla cars cost about a fifth of Waymo, says Musk
                              • Waymo only US firm that runs uncrewed robotaxis and collects fares
                              1 Reply Last reply
                              0
                              • B Offline
                                B Offline
                                bb8

In a Boon for Tesla, Feds Weaken Rules for Reporting on Self-Driving
                                https://www.wired.com/story/feds-weaken-self-driving-reporting-rules/
                                A new autonomous vehicle framework would also make it easier for Tesla and other companies to research domestically made self-driving cars that don't meet all federal safety standards.

1 Reply Last reply
                                0
                                • B Offline
                                  B Offline
                                  bb8

VW has overtaken Tesla as Europe's top EV seller
                                  https://www.businessinsider.com/volkswagen-overtakes-tesla-europe-top-ev-seller-elon-musk-2025-4

1 Reply Last reply
                                  0
                                  • B Offline
                                    B Offline
                                    bb8

Der er kommet en ny sej funktionalitet på Nordnet, så man nu kan se antallet af ejere af en aktie som tidsserie.

Hvis man på den anden y-akse kunne have en tidsserie med aktiekursen, så ville det være helt perfekt.

126093_Screenshot_20250428_105359.png

1 Reply Last reply
                                    0

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                    • First post
                                      Last post
                                    0
                                    • Debatforum
                                    • Seneste
                                    • Populære
                                    • Bruger