Tesla, Musk og markedet
-
Du har sikkert ret i din pointe et langs stykke hed ad vejen. Jeg har dog selv oplevet, hvor overraskende mange kalorier der kan gemme sig i små mellemmåltider, som jeg tidligere spiste uden at tænke over det - for eksempel et par daglige café latte, småkager, en Snickers, en lille pose chips eller en kage fra 7-Eleven. Disse butikker tilbyder mange fristende, billige snacks, der indeholder betydelige mængder kalorier og sukker. Ved at bruge kunstig intelligens (AI) til dagligt at registrere mit samlede kalorieindtag reducerede jeg hurtigt mit forbrug fra 2500 kcal om dagen til 1800 kcal, og jeg føler mig nu markant bedre. Sammen med 1-1,5 times daglig motion har dette gjort en stor forskel. Selvom det kræver disciplin, har AI fungeret som en effektiv personlig sundhedscoach for mig, der holder mig på rette spor. Jeg forestiller mig, at en robot kunne gøre denne proces endnu mere effektiv ved at tilbyde skræddersyet støtte i hverdagen - omend det måske ikke passer til alle. I dag er smartphones en integreret del af vores liv, men i 1970'erne og 1980'erne klarede vi os fint uden. På lignende vis tror jeg, at robotter inden for de næste 15 år vil blive lige så udbredte som smartphones er nu. Hvorvidt de kan ændre folks madvaner på bred front, er usikkert, men personligt har denne tilgang været en øjenåbner.
-
Også velegnet til farligt arbejde: https://x.com/CyberRobooo/status/1911665518765027788
På lignende vis tror jeg, at robotter inden for de næste 15 år vil blive lige så udbredte som smartphones er nu. Faktisk kan det gå endnu hurtigere, da mennesker i dag er langt mere teknologisk tilpasningsdygtige end i 1970’erne, og den teknologiske udvikling sker i et tempo, der er mange gange hurtigere end dengang. For nutidens teenagere er verden så teknologisk avanceret, at den i forhold til 1970’erne nærmer sig noget, der dengang ville have lignet ren science fiction – en udvikling, ingen kunne have forestillet sig.
-
Fair nok. Det lyder faktisk også som en ret smart brug af AI til formålet.
Men det var faktisk heller ikke den diskussion jeg hentydede til. Jeg forsøgte at stikke lidt til dig, i forbindelse med min anden kommentar, hvor jeg nævnte at Tesla-fortalere ikke rigtig vil forholde sig til risikoen og muligheden for at Tesla ikke bliver klar vinder af FSD-kapløbet, og hvad skal Tesla i så fald koste. Her synes jeg dit svar understregede min pointe ret godt
Men det bliver også lidt rodet med flere diskussioner på én gang. God dag nede i varmen 
-
Dette lyder ikke helt billigt, men viser igen at Tesla nogle gang lover for meget.
Tesla (TSLA) has to replace computer in ~4 million cars or compensate their owners.
https://electrek.co/2025/04/14/tesla-tsla-replace-computer-4-million-cars-or-compensate-their-owners/ -
TOPspiller De har slettet følgende information fra 2016 fra deres hjemmeside, ligesom de har slettet den forfalskede Paint it Black FSD-video fra 2016.
All Tesla Cars Being Produced Now Have Full Self-Driving Hardware
The Tesla Team, October 19, 2016
https://web.archive.org/web/20240730071548/https://tesla.com/blog/all-tesla-cars-being-produced-now-have-full-self-driving-hardwareHvis Trevor Milton og Elizabeth Holmes skulle i fængsel, så forstår jeg ikke, hvorfor Elmo ikke også skal i fængsel

-
Artiklen er misvisende og skaber forvirring. Det er ikke korrekt, at 4 millioner Tesla-ejere har købt FSD-pakken. Tallet på 4 millioner henviser til køretøjer med HW3-hardware, ikke dem med FSD-softwaren. Et mere realistisk skøn er, at mellem 200.000 og 1 million ejere globalt har købt eller abonnerer på FSD, med et konservativt estimat på 200.000-400.000 baseret på tidligere data og Teslas prisstrategi. Uden officielle tal fra Tesla forbliver dette et kvalificeret skøn. Teslas ansvar er begrænset til kunder, der har investeret i FSD, og de kan vælge at tilbyde hardwareopgraderinger målrettet til disse ejere. Skulle alle 4 millioner ejere ønske FSD, vil de, der ikke allerede har betalt for pakken, skulle købe den - noget Tesla sandsynligvis gerne vil facilitere sammen med en hardwareopgradering. En sådan frivillig tilgang kunne ikke blot afbøde kritik, men også blive en mulighed for at øge indtægter og styrke kundeloyalitet samt Teslas brand.
-
Man kan håbe at Tesla får så store bøder at Bayers bøder virker som det lommeuld der er tilbage når de er betalt. Det skal ikke være gratis at vildlede forbrugerne på den måde. De skulle tage alle biler tilbage til fuld pris!
-
De fleste aktører i USA og EU har opgivet at udvikle fuldt selvkørende biler, og Tesla anses for at være mindst tre år foran den nærmeste konkurrent. Dette er et hyppigt debatteret emne i Tesla-chat-tråden. Som Tesla-investorer ("bulls") tror vi, at Tesla vil nå målstregen først med deres selvkørende teknologi, hvilket er en central begrundelse for at investere i Tesla-aktien.
Er der risici forbundet med investeringen? Utvivlsomt, som ved alle investeringer. Hvis Robotaxi-projektet ikke lever op til forventningerne, er det svært præcist at vurdere, hvad Tesla-aktien ville koste. Dog har Tesla i øjeblikket de højeste profitmarginer i elbilindustrien, mens mange konkurrenter i EU og USA taber penge på deres elbiler. En P/E-værdiansættelse på omkring 30 kunne derfor anses for rimelig i et sådant scenarie.
Det er dog usandsynligt, at Teslas FSD (Full Self-Driving) fejler fuldstændigt. Tesla kan som minimum opnå Level 3-godkendelse, hvilket de bevidst har valgt at springe over i deres udvikling.
Derudover vokser Teslas energiforretning med en imponerende rate på 150 % årligt. Med denne vækst forventes energiforretningen at matche elbilforretningens omsætning inden for 4-5 år, hvilket potentielt kan retfærdiggøre en P/E på 60-70. Teslas Gigatruck-initiativ kan yderligere løfte værdiansættelsen til en P/E på omkring 80. Når man inkluderer Teslas satsning på kunstig intelligens og robotter, kan en P/E på 100 eller højere være realistisk.
Som verdens mest innovative virksomhed er det usandsynligt, at Teslas værdiansættelse falder under en P/E på 100, medmindre der opstår fundamentale problemer med en af deres fire start-op-forretningsområder: energi, Robotaxi, robotter eller AI. Et mindre fald i elbilssalget vil have begrænset betydning, så længe disse fire vækstområder fortsætter med at vise solid fremgang.
For yderligere indsigt anbefales det at følge med i Tesla-chat-tråden og gennemgå de seneste diskussioner. -
Det ser ud til at der flere internt i Tesla som ikke ser så stor en fremtid for Tesla som Musk gør.
Elon Musk shut down internal Tesla analysis that showed Robotaxi would lose money
According to a credible new report, Elon Musk has reportedly shut down an internal analysis from Tesla executives that showed...
Electrek (electrek.co)
-
Måske er der nogle der er mere innovative end Tesla. Tror måske man skal til at kigge mod Kina.
https://www.inputmag.dk/tesla-optimus-faar-konkurrence-fra-xpeng/ -
Det er forventeligt, at de udtaler sig på denne måde. Indtil videre har næsten alle andre bilproducenter opgivet udviklingen af selvkørende biler med betydelige økonomiske tab, mens Tesla - sammen med et fåtal af kinesiske virksomheder - er de eneste, der fortsat er med i kapløbet. Tesla er den eneste aktør, der opnår profit på deres elbiler, og det med en betydelig margin. Derfor er det rimeligt at antage, at de også vil opnå stor fortjeneste på deres robotaxier, som vil blive masseproduceret i højt tempo ved hjælp af en innovativ ny produktionsmetode, hvilket vi har diskuteret indgående i Tesla-chatten. Ligesom mange analytikere har svært ved at forstå Elon Musks vision, er der sandsynligvis også medarbejdere, der ikke er på samme tekniske eller strategiske niveau som ham. Dette kan betyde, at de ikke fuldt ud har indsigt i de komplekse beslutninger og fremskridt, der finder sted på øverste ledelsesniveau.
-
Tesla snyder på vægten for at undgå at skulle betale garanti. Det er typisk Tesla lover alt for meget og prøve at finde smuthuller.
https://www.cnbc.com/2025/04/18/tesla-speeds-up-odometers-to-avoid-warranty-repairs-us-lawsuit-claims.html -
Det er ikke kun y og 3 salget der går rigtig dårligt. Tesla giver store rabatter da folk ikke ønsker deres biler.
https://electrek.co/2025/04/17/tesla-tsla-cybertruck-discount-throttles-down-production-amid-crisis/
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind