Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Lundin Mining Corporation

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
3 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • D Offline
    D Offline
    dagensaktie.dk
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Dagens aktie er Lundin Mining Corporation

    Lundin Mining er et diversificeret canadisk minedriftsselskab for metaller med aktiviteter og projekter i Argentina, Brasilien, Chile, Portugal, Sverige og USA
    Producerer primært kobber, zink, guld og nikkel.
    Fordelingen af metaller er 67% kobber, 9% zink, 8% nikkel, 7% guld, 6% andet
    Købte i juli 2023 51 % af SCM Minera Lumina Copper Chile og har mulighed for at købe yderligere 19 % der kan øge ejerskabet til 70% .
    4.979 ansatte

    Nøgletal
    Kurs: 66,10
    Market Cap: 53.191B
    P/E: 13,43
    Forward P/E: 8,54
    P/S: 16,92
    P/B: 10,38
    Enterprise value: 53.757B
    Profit margin: 11,08%
    Operating margin : 16,01%
    ROE: 6,76%
    ROA: 3,28%
    Indtjeningsvækst kvartal: 0,00%
    Omsætningsvækst kvartal: 53,00%
    Udbytte: 4,44%
    *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret

    Hvad taler for ?
    Højkvalitets konkurrencedygtige miner der bør have stærke marginer
    Købte Josemaria Resources Ltd. til dets store kobber-guld-projekt i Argentina - gamechanger der vil fordoble produktionen af kobber
    Kobber dominerende
    Lavprisdrift
    Lang levetid på miner
    Minelokationer med lav/middel risiko.
    Lav gearing set i forhold til resten af sektoren. Udviklingen er dog i negativ retning.
    Alt over 3$ på kobber tjener man penge, men skal helst ligge over 3.5$, hvor kursen i dag ligger i 3.63
    Jeg tror at efterspørgsel efter kobber i forbindelse med elektrificering af samfundet vil gøre at priserne vil gå op. Indtil videre har dette dog ikke været korrekt.
    Udbuddet relativt uelastisk. At udvikle en kobbermine er utroligt komplekst arbejde med tidslinjer i flere årtier. I dag forlænger strengere miljøregler og politiske spændinger sådanne tidslinjer yderligere.
    Synergier mellem Caserones og Candelaria på $20M til $30M om året
    Kobber har et betydeligt vækstpotentiale som et nøglemetal til elektrificeringen.

    Hvad taler imod ?
    Cyklisk
    Justeringer af priser grundet man skal registrere omsætningen når koncentratet forlader minen, men hvor afregningsdatoen ofte er når købere modtager forsendelsen. Det kan give forskydningerne hvis det går hen over kvartaler
    Kobberpriserne har ikke udviklet sig som jeg havde forventet, hvilket er et af de centrale punkter i forhold til investering.
    Chancen er ligesom med olie og fragtrater præget af spekulanter, så man er virkelig bagud på point fra start som rookie
    Josemaria kommer til at koste mange ressource at udvikle og vil påvirke resultatet negativt i en længere periode
    Hvis recessionen bliver dyb så kan det udskyde prisstigninger i kobber og gøre det uprofitabelt
    Inflationen har gjort at udgifterne er steget markant, hvilket vi ser kvartal til kvartal.
    Man er med blevet mere afhængig af Chile, hvilket har øget de geopolitiske risici.
    Man begynder at se problemer fra flere miner i forhold til lavere kvaliteter og gennemløb.
    Man kan være verdens bedste mineoperatør, men prisudviklingen ikke er rigtigt, så vil rentabiliteten heller ikke være det.
    De nuværende miljø med højere låneomkostninger tvinger selskabet til at geare ned på investeringer.
    Cashflowet er ramt i forhold til tidligere.
    Markedet mangler efterspørgsel fra Kinas der er verdens største kobberforbruger.

    Holdning
    I forhold til min investeringstese, så har den manglende stigning i kobberpriserne gjort at investeringen ikke har været så lukrativ som forventet.
    Man er ekstremt korreleret til kobberpriserne.
    For nu der afventer jeg udviklingen. Risikoen er øget nu vi kommer tættere på opbremsningen i samfundet og det er en reel tanke eventuelt at reducere/sælge positionen.
    Syntes stadig at Lundin Mining er en af de mest spændende kobberspillere.
    Jeg ejer selv aktier i dette selskab der udgør 2.09% af porteføljen.

    1 Reply Last reply
    9
    • TeamGarlicT Offline
      TeamGarlicT Offline
      TeamGarlic
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Meget fin analyse, DagensAktie.dk ! Jeg er helt enig. Jeg er med i LM grundet samme forventning til elektrificeringen. Jeg har valgt at ligge lang i aktien og skalerer op/ned med yderligere midler, når momentum ses.

      1 Reply Last reply
      4
      • D Offline
        D Offline
        dagensaktie.dk
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Tak. Er du slet ikke nervøs i forhold til kobberpriser nu verden er i gang med at bremse op ?

        1 Reply Last reply
        4
        • M Offline
          M Offline
          Milito
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          På langt set skal der bruges urealistiske mængder af kobber, hvis de mange fatamorgana projekter med eksempelvis havvindmølleparker skal realiseres. Forhåbentlig vågner det politiske system op ift. en gangbar energiproduktionsplanlægning, men hvis ikke er Lundin Mining m.fl. nok glimrende investeringsmuligheder på langt set. Spoiler, jeg er selv tungt investeret i minesektoren.

          116655_IMG_0716.jpeg
          116655_IMG_0382.jpeg

          1 Reply Last reply
          4

          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

          With your input, this post could be even better 💗

          Tilmeld Log ind

          • Log ind

          • Har du ikke en konto? Tilmeld

          • Login or register to search.
          • First post
            Last post
          0
          • Debatforum
          • Seneste
          • Populære
          • Bruger