Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

A.P. Møller Mærsk: Det er nu aktietilbagekøb giver mening

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
2 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    De kommende 6 måneder vil Maersk efter planen købe efter aktier tilbage for 11 mia. Det er nu og ikke i som under Corona, at det giver mening og kan have en værdiskabende langtidseffekt

    Maersk leverede for 3. kvartal som forventet
    Til gengæld skuffede de med hensyn til 4. kvartalsudsigterne
    For 2024 fik en del investorer sig et "wake-up-call", da Maersk fortalte om virkeligheden som den ser ud

    Containerindustrien er på vej ind i en længere meget svær periode
    De store overskud fra 2022-2022 har polstret Maersk, men det samme er sket for deres konkurrenter. Det er kortsigtet godt og skidtGodt fordi selskaberne har tåle at have en dårlig driftsøkonomi i en periode
    Skidt, fordi det forlænger nedgangstiderne. Skibe bliver ikke hugget op; nye skibe bliver leveret direkte ind i en nedtursfase, som meget vel kan vare 2-3 år

    Maersk fortsætter sit aktietilbagekøbsprogram med 11 mia. de kommende kvartalDet er nu tilbagekøbet giver mening med en prisfastsættelse på ca. 0,42 x bogført egenkapital
    Det er omkring de her niveau, hvor aktien har for vane at være så lavt prissat, at der er stærk support
    Det er nu, at aktietilbagekøbsprogrammer langsigtet kan skabe værd
    Derimod var det som forventet værdidestruerende at foretage større tilbagekøb mens aktiekursen toppede

    Aktietilbagekøb skal foretages på bunden

    Et af de spørgsmål som jeg ofte får, er hvornår aktietilbagekøb vs udbytte er mest relevant. Svaret er at det afhænger af flere ting. Vigtigst for mig er dog at skelne mellem om selskabet er en "compounder" som Novo Nordisk eller ekstrem konjunkturfølsom som Maersk. Mht. Novo Nordisk kan de gøre hvad de vil. De kan købe tilbage, udbetale udbytte og investere. Kursen går opad. Maersk derimod er konjunkturfølsom og her giver det kun mening at købe aktier tilbage når indtjeningen er lav. Det skyldes ganske enkelt, at lav indtjening prompter en lav aktiekurs som nu. Presset for at Maersk i 2021/2022 skulle købe mange aktier tilbage fra stort. Det er helt "naturligt" men forkert. Opture bliver ALTID afløst af nedture. Pengetanken bugnede. Det er og var dog maksimalt den næstbedste løsning. Det er nu og de kommende kvartaler det langsigtet kan skabe værdi.

    Det har jeg tidligere skrevet om: https://finans.dk/debat/ECE14443573/er-boersnoterede-selskaber-gode-aktiekoebmaend/?

    116583_398304463_853029230155638_8737246011527087783_n.jpg

    1 Reply Last reply
    12
    • TeamGarlicT Offline
      TeamGarlicT Offline
      TeamGarlic
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Rigtig godt indlæg! Har tit tænkt det sammen, men presset fra investorer kan blive for stort i opgangstider, når de ikke vil se på en stor kontantbeholdning og både vil have kursstigninger, god indtjening OG tilbagekøb.

      1 Reply Last reply
      2
      • B Offline
        B Offline
        Buffett
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Du nævner K/I på omkring 0,4 som den historiske bund på Maersk.
        Det er nok rigtig nok, men der er jo kæmpe forskel på balancen de sidste gange Maersk lå i K/I 0,4 og i dag!

        Prøv nu at kig på balancen i dag og se hvor meget cash, der ligger - og sammenlign med gamle dage:

        Traditionelt (de sidste gange K/I lå i 0,4) har skibene jo været kraftigt belånt, og der har været risiko i aktien.

        Risikoen er jo ikke-eksisterende i dag pga. den negative gearing.

        1 Reply Last reply
        2

        Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

        Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

        With your input, this post could be even better 💗

        Tilmeld Log ind

        • Log ind

        • Har du ikke en konto? Tilmeld

        • Login or register to search.
        • First post
          Last post
        0
        • Debatforum
        • Seneste
        • Populære
        • Bruger