Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

ØRSTED'S GRAND FIASCO - Dagens højde punkter (fra PI, NN...)

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
10 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • M Offline
    M Offline
    Minino
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Nedskrevet værdier for 28,4 mia
    Ørsted har nu en markedsværdi på 142 mia. kr. efter onsdagens kursfald på 25,7 pct. - og årets nedtur er på 60 pct.

    >>Ørsted har ikke aktuelt planer om at skulle sælge nye aktier trods onsdagens melding om nedskrivninger for 28,4 mia. kr. og potentielle hensættelser for 8-11 mia. kr.
    USA siger "pass" (see Phil Murphy link nedenfor), EU politikerne har kun "talegave", desværre ingen "hard cash".
    Per Hansen: Men det er ingen løsning at få mere kapital ind, hvis man ikke kan forrente denne kapital tilfredsstillende

    >>Ørsted-aktien har accelereret sit fald i løbet af den netop overståede telekonference med aktieanalytikerne og ligger onsdag eftermiddag knap 10 pct. lavere, end da telekonferencen startede kl. 14.
    Tilliden er væk, telekonference røgede under Q&A (omkring 14:40? Ulykken ramt også deres IT system)

    >> Vi har ingen planer om at ændre eller afvige fra vores udbyttestrategi, siger han.
    Hvad hjælper det når aktien er styrtdykket 60pct siden årets start. Han må hellere bruge tid på at styre underleverandører.
    https://www.euroinvestor.dk/nyheder/strateg-har-gransket-oersteds-regnskab-ser-kompleks-og-ubehagelig
    (kun 6,2 mia kroner skyldes renteændringer, resten skyldes primært underleverandørerne)

    >>- Vi startede reelt udviklingen og dermed også det at forpligte vores investering meget tidligt i processen. Det tager vi ved lære af og vil selvsagt aldrig gøre igen, hvis der er sådan en risiko, siger Mads Nipper til MarketWire.
    >>At Ørsted nu endeligt trækker stikket er dels drevet af forsyningskæderne, hvor Ørsted har set yderligere forsinkelser.
    >>- Det gør, at projektet i princippet ville blive så forsinket, at vi skulle ud og genforhandle kontrakter. Det ville forværre projektet markant, siger Ørsted-chefen.
    https://www.nordnet.dk/markedet/nyheder/1008437717
    Det tager næsten 3 år for ham selve at indse problemet, han uddelegerer måske for meget.

    >>En anden væsentlig faktor er projekternes alder. Ocean Wind 1 nærmer sig sin femårs fødselsdag, og dengang projektet blev besluttet, så verden anderledes ud, som Mads Nipper formulerer det.
    Regningen kan måske delvis sende til Henrik Poulsen

    >>Ørsted får det svært i USA fra idag
    Demokraterne vil sagsøge Ørested. Republikanerne er super glad idag, "Guvernør Phil Murphy og hans demokratiske lovgiver benægtede på det kraftigste enhver sammenhæng mellem deres stræben efter at industrialisere vores kyst og døde havdyr, mens de skovlede skatteyderstøttede incitamenter til et udenlandsk selskab"
    https://newjerseyglobe.com/climate/statements-on-orsteds-cancellation-of-offshore-wind/

    >> Goldman Sachs rendevouz? Black Friday er start hos Ørsted
    >> Ørsted nævnes som muligt opkøbsmål for norske Equinor efter gigantisk nedtur
    https://nyheder.tv2.dk/business/2017-10-12-amerikanere-tjente-12-milliarder-paa-dong-men-staten-har-tjent-55-milliarder
    https://proinvestor.com/boards/116443

    116462_total_impairment_28_4_mia.jpg

    1 Reply Last reply
    4
    • doodhaD Offline
      doodhaD Offline
      doodha
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Jeg overvejer snart at begynde at bundfiske.
      I dag har jeg glædet mig over, at jeg ikke startede på det for nogle dage siden; for da overvejede jeg det nemlig også...

      1 Reply Last reply
      3
      • D Offline
        D Offline
        DjengisCash
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        ">>En anden væsentlig faktor er projekternes alder. Ocean Wind 1 nærmer sig sin femårs fødselsdag, og dengang projektet blev besluttet, så verden anderledes ud, som Mads Nipper formulerer det."

        Hmmm, men så verden anderledes ud 8. juni, hvor Ørsted holdt kapitalmarkedsdag og intet berettede om trængslerne.

        Ledelsen i Ørsted har et troværdighedsproblem. Uanset, om de har manglet overblik eller har forsømt at orientere markedet rettidigt.

        Det påtrængende spørgsmål er, har ledelsen overblikket nu ?

        1 Reply Last reply
        5
        • M Offline
          M Offline
          mccarthy1
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Jeg har ikke og har aldrig haft Ørsted aktier. Ørsted var for mig et fantastisk, delvist statsejet selskab; et selskab der altid leverede.
          Havde en snak med en ven i går. Han ejer aktier i firmaet, og i. flg ham, er kerneforretningen, at drive vindfarme og ikke andet. Jeg irrettesatte vedkommende, fordi Ørsteds forretningside for mig er/var at udvikle/etablere vindfarme med henblik på videre salg.
          Hmmm, ved nærmere eftertanke er Ørsted måske ikke længere i denne branche, med nu et driftsselskab for elproduktion. U.S. må siges at være tabt, og det samme gælder vel for de resterende markeder, når det gælder etablering og videresalg af parker?
          Det er blot strøtanker, men Vi får se.
          Det er en rigtig skidt situation Ørsted har bragt sig i; større udskiftning i bestyrrelsen, kapitaludvidelse og en total fiasko inden for samme år.

          1 Reply Last reply
          2
          • B Offline
            B Offline
            B35
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Alt VE er ramt af renteforhøjelser og fossil industriens sabotage!
            Bump på vejen og ikke andet i energiomstillingen!

            Kig fremad i frontruden, istedet for bagspejlet !

            1 Reply Last reply
            2
            • D Offline
              D Offline
              DjengisCash
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              B35, Kriser rammer ikke alle virksomheder lige hårdt. Nogen har været dygtigere til at afdække risici end andre.

              Den grønne omstilling er ikke aflyst, men fårene vil blive skilt fra bukkene, nogen vil bukke under medens andre kommer styrket videre.

              Hvis du har en forrude, hvor man se forskel på vindere og tabere, så vil jeg gerne låne den 🙂

              1 Reply Last reply
              3
              • B Offline
                B Offline
                B35
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                Forretningen kører superfint, fraset de aflysninger!
                De aflyste vindprojekter var fra en tidligere ledelses tid!
                Vindparkerne kommer i nyt udbud og sikkert med Ørsted som byder!

                Og korrekt de aflysninger er kun småpletter på det flotte maleri af vindkraft ,som fremtidens bagspejl vil vise ! 😉

                1 Reply Last reply
                2
                • A Offline
                  A Offline
                  Arne_A
                  wrote on sidst redigeret af
                  #8

                  et underskud i 2023 på ca. 30 mia. kr og et overskud i 2024 på formentlig under 10 mia kr. er i min optik ikke småpletter. Det er en katastrofe.

                  1 Reply Last reply
                  3
                  • B Offline
                    B Offline
                    B35
                    wrote on sidst redigeret af
                    #9

                    Hvis ikke Ørsted havde aflyst projekterne fra i sin tid, var forretningen truet!
                    10 mia i overskud og udbytte er fint for mig og min kapitalpension!
                    Fremtiden bliver endog langt bedre ?

                    1 Reply Last reply
                    2
                    • P Offline
                      P Offline
                      ProinvestorNEWS
                      wrote on sidst redigeret af
                      #10

                      Milliardnedskrivning i Ørsted får analytikere til kuglerammen - potentiale i aktie svinder
                      3.11.2023 07.24 • MarketWire •
                      Børshuset Bernsteins kursmål er efter en milliard-nedskrivning i Ørsted sat 16 pct. lavere til 600 kr. fra før 715 kr.

                      Anbefalingen er fortsat "outperform".

                      Dermed følger Bernstein i hælene på en række analytikere, der har skåret kursmålet for energikoncernen Østed efter onsdagens regnskab, hvor selskabet oplyste, at det vil stoppe de amerikanske vindprojekter Ocean Wind 1 og 2 og nedskrive for 28,4 mia. kr. Dertil har energikoncernen hensat 8-11 mia. kr. i fjerde kvartal.

                      SEB har nu et kursmål på 550 kr. mod før 630 kr. og en gentaget købsanbefaling, fremgår det af data fra Bloomberg News.

                      Ørsted faldt på regnskabsdagen med 25,7 pct. Torsdag fik aktien medvind og steg 8,9 pct. til 275 kr.

                      Tabel over børshusenes ændrede kursmål og anbefalinger:

                      Børshus Kursmål nu (kr.) Kursmål før (kr.) Anbefaling nu Anbefaling før

                      Bernstein 600 715 Outperform Outperform

                      SEB 550 630 Køb Køb

                      Wells Fargo 475 825 Overvægt Overvægt

                      Danske Bank 420 460 Køb Køb

                      Kepler Cheuvreux 300 450 Hold Hold

                      Carnegie 305 375 Hold Hold

                      DZ Bank 265 460 Hold Hold

                      Oddo BHF 350 650 Outperform Neutral

                      Stifel 427 519 Hold Hold

                      DNB 325 360 Køb Hold

                      Goldman Sachs 440 515 Køb Køb


                      .\˙ MarketWire

                      1 Reply Last reply
                      0
                      • P Offline
                        P Offline
                        ProinvestorNEWS
                        wrote on sidst redigeret af
                        #11

                        Statens ejerskab af Ørsted kan ramme øvrige investorer
                        6.11.2023 08.31 • MarketWire •
                        Den danske stat er den største aktionær i kriseramte Ørsted, der engang var privatinvestorernes grønne favorit. Dansk Aktionærforening, der er interesseorganisation for aktionærer, investorer og pensionsopsparere, peger på, at det kan være problematisk for øvrige investorer.

                        Det skriver Berlingske Business.

                        Den danske stat har tabt over 200 mia. kr. på at eje 50,1 procent af Ørsted siden januar 2021. Staten er den eneste enkeltstående aktør, der kan bestemme over Ørsted, den næststørste ejer af selskabet er nemlig energiselskabet Andel med blot fem pct.

                        Statens store ejerskab kan være problematisk for øvrige investorer, hvis staten og de øvrige investorers interesser ikke stemmer overens, når det går knap så godt, påpeger Dansk Aktionærforening.

                        • Når staten er hovedaktionær, kan der være mange andre hensyn, der er på spil, siger Mikael Bak, der er administrerende direktør i Dansk Aktionærforening, ifølge Berlingske Business.

                        Staten og den nuværende regering kan have hensyn, der normalt ikke er at finde i børsnoterede selskaber. Samtidig mener Mikael Bak dog også, at der kan være en tryghed ved at have statskassen bag sig, da staten i visse tilfælde kan give støtte til selskabet.

                        På trods af at Ørsteds befinder sig i en historisk økonomisk krise, er der ikke på nuværende tidspunkt anledning til et indskud fra staten, mener Ørsted-topchefen Mads Nipper ifølge avisen. Der er dog et behov for en kritisk gennemgang af Ørsteds forretning.

                        Ørsted-aktien faldt med 25 procent på børsen onsdag efter offentliggørelsen af kvartalsregnskabet. Krisen i Ørsted bunder i en markedsudviklingen med stigende inflation og renter, samt manglende risikostyring i kontrakterne, hvilket har udhulet rentabiliteten, lyder det ifølge Berlingske Business.

                        Originalartikel: Berlingske Business, 6. november, side 3.

                        .\˙ MarketWire

                        1 Reply Last reply
                        0

                        Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                        Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                        With your input, this post could be even better 💗

                        Tilmeld Log ind

                        • Log ind

                        • Har du ikke en konto? Tilmeld

                        • Login or register to search.
                        • First post
                          Last post
                        0
                        • Debatforum
                        • Seneste
                        • Populære
                        • Bruger