Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Tomra Systems

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
2 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • D Offline
    D Offline
    dagensaktie.dk
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Dagens aktie er Tomra Systems

    Tomra Systems er en teknologivirksomhed, der udvikler produkter til automatiseret returstyring og en markedsleder.
    Virksomhedens ekspertise ligger i udvikling af sensorbaserede løsninger. Teknologien bruges til produktsortering til pantsystemer, sortering af affald og sortering af malm og mineraler i minedrift.
    Er gået fra et firma der i 2000 bestod af 100% returløsninger til i dag at operere med 51% returløsninger, 30% fødevareløsninger og 19% genbrugsløsninger. Kerneområder er Tyskland, Skandinavien, Europa og USA
    Man har en installationsbase på 105.000 anlæg
    500 milliarder tomme beholdere håndteres af Tomra på årsbasis.
    Tilbyde både salg af automaterne, men også en abb. aftale, hvor man betaler en ydelse efter forbrug.
    Vil vokse forretningen med +15% CAGR frem mod 2027.
    4.600 ansatte

    Nøgletal
    Kurs: 86,00
    Market Cap: 25.415B
    P/E: 26,22
    Forward P/E: 18,14
    P/S: 1,80
    P/B: 3,75
    Enterprise value: 29.92B
    Profit margin: 6,88%
    Operating margin : 11,18%
    ROE: 14,95%
    ROA: 6,15%
    Indtjeningsvækst kvartal: -38,10%
    Omsætningsvækst kvartal: 11,40%
    Udbytte: 2,09%
    *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret

    Hvad taler for ?
    Grøn omstilling har fokus på genbrug og cirkulær økonomi hvis udsigter gør det er ok at handle til høj prissætning, især som markedsleder man er
    Masser af installerede automater der kræver service og opdateringer og man tilbyder forskellige serviceaftaler
    Betaler et lille udbytte
    Har store kompetencer inden for sensor styring, hvilket kan udrulles til en masse brancher
    Hvis politikerne vil nå deres mål, kræves der tekniske løsninger
    Vedtog i december 2022 at investere 50-60 mio EUR i at bygge et mellemskala sorteringsanlæg for plastik der skal øge mængden af genbrugsplastik der normalt vil blive brændt eller ende på lossepladsen.
    De sensorstyrede sorteringsanlæg tilbyder energibesparelser på 15%.
    Attraktiv forretningsmodel med et startsalg der afløses af tilbagevendende omsætning
    Man kigger på løsningen indenfor sortering af træ, tekstiler og legeringer
    Mange firmaer er i dag aktive inden for greenwashing, hvor Tomra er det modsatte, med reelle løsninger.
    Godt salg på nye markeder som Rumænien og Ungarn.
    Højere lønomkostninger og krav til kvalitet og effektivisering hos kunderne, kommer til at drive salg.

    Hvad taler imod ?
    Dyr på nøgletal selv efter setback og har længe handle til voldsom premium
    Var ramt af nedlukninger da man ikke kunne komme ud at stille nye automater op
    Problemet med at være meget afgængige af lovgivere
    Prioritering af grønne initiativer kan kortsigtet være mere fokuseret på ren energiforsyning i modsætning til genanvendelse
    Kina er en del af forsyningskæden
    Ramt af stigende inputomkostninger, men ikke noget der fundamentalt ændrer casen
    Faldet 48% i år og det er svært at finde en bund.
    Så 5 år har aktien leveret et negativt afkast.
    Cyberangreb udstillede sårbarhed og kostede NOK 120 mio.
    Faldende margins.
    Udsættelse af vigtige aftaler.
    Vokser kun +3%, hvilket er lavere end inflationen og meget langt væk fra målsætningerne.
    Ingen oplagte kortsigtede kurstriggere.

    Holdning
    En favoritaktie der for mig altid har svær at argumentere for pga. den høje prissætningen, hvilket et frustrerende da de teknisk har de rigtige løsninger.
    Er stadig dyr hvis væksten ikke kommer.
    Jeg ejer selv aktier i dette selskab, men hvor positionen er nede i at fylde kun 0.54%

    1 Reply Last reply
    10
    • TeamGarlicT Offline
      TeamGarlicT Offline
      TeamGarlic
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Fin analyse! Er også lidt begejstret for aktien, men prissætningen.... man kan vente meget længe på afkast.

      1 Reply Last reply
      5
      • OccamO Offline
        OccamO Offline
        Occam
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        En meget spændende fortælling om en verdensleder i et ekspanderende grønt marked.

        Deres regnskab er ikke det mest oplysende. En del af deres omsætning kommer fra service på allerede installerede maskiner. Det er fint med en stabil indtægt fra en forretningsdel med begrænset konkurrence. Men hvor stor en del af deres samlede omsætning kommer fra service og vedligehold?

        CEO og "close associate" har lige købt aktier for, hvad der svarer til 400.000 DKK.

        Der er roadshows i Frankfurt og New York 7. november.

        Der er argumenter for at købe nu. Selvfølgelig ville PE 15 være mere attraktiv end 26. Men vi kan nok ikke håbe på, at kursen falder til 50 NOK.

        1 Reply Last reply
        5

        Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

        Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

        With your input, this post could be even better 💗

        Tilmeld Log ind

        • Log ind

        • Har du ikke en konto? Tilmeld

        • Login or register to search.
        • First post
          Last post
        0
        • Debatforum
        • Seneste
        • Populære
        • Bruger