Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Udlændinge må vente 2-3 år på aktieudbytter

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
11 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    petit_loup
    wrote on sidst redigeret af
    #2

    Du er ikke alene. Fik samme besked. Vent 18 måneder (og tænker at der går længere tid..). Det er vilkårene, trods SKAT kan se alle posterne i min officielle skattemappe. Jeg synes, at mange andre lande ligeledes kører med administrative tunge tilbagesøgningsprocedurer.

    1 Reply Last reply
    4
    • A Offline
      A Offline
      AWIN
      wrote on sidst redigeret af
      #3

      Petit_loup, har du også stoppet invest i udbyttebetalende selskaber, eller synes du det trods alt er værd at vente, (jeg læser mellem linierne, at du er i Fr, som ikke har aftale med DK). Bonne journée!

      1 Reply Last reply
      1
      • M Offline
        M Offline
        mccarthy1
        wrote on sidst redigeret af
        #4

        Jeg går udfra at aktierne ligger i udenlandske depoter?
        Bosiddende i andet EU land har jeg danske aktier i danske bank depoter. Og har ingen problemer med udbytte afregning.

        1 Reply Last reply
        3
        • P Offline
          P Offline
          petit_loup
          wrote on sidst redigeret af
          #5

          Jeg holder mig ikke tilbage fra investeringer i udbyttebetalende selskaber, men det hænder, at jeg gennemfører salg og køb omkring x-dato, når udbyttet undervejs er stort eller særligt. Udbytterne finansierer 100% min levevej. Jeg har erfaringer med tilbagesøgningerne fra Finland, Tyskland, Schweiz og Belgien ud over Danmark. Hvert land deres metode. Det er en små-irriterende proces, som jeg gerne havde set løst smidigere i markederne inden for Europa. I 2023 har jeg boet i to forskellige lande uden for DK, herunder FR. Jeg håber, at aftalen mellem FR og DK vil træde i kraft pr. 1. januar 2024. Jeg tror, at status pt er, at min franske skat bliver lempet fuldt ud for den danske udbytteskat, men fremover kun bliver lempet for 15% af udbyttet. Jeg har også boet i Japan, som har en aftale med DK om at DK har ret til 15%.

          1 Reply Last reply
          2
          • P Offline
            P Offline
            petit_loup
            wrote on sidst redigeret af
            #6

            Jeg har både i danske og udenlandske depoter. Her trækkes altid 27% fra investeringer i frie midler i danske selskaber uanset, hvor depotet ligger.

            1 Reply Last reply
            1
            • A Offline
              A Offline
              AWIN
              wrote on sidst redigeret af
              #7

              mc: Hvor lang tid går der, før du modtager pengene fra SKAT? Er du udlandsdansker som mig?

              1 Reply Last reply
              1
              • P Offline
                P Offline
                petit_loup
                wrote on sidst redigeret af
                #8

                Udenlandsk dansker. SKAT skriver, at behandlingen forventes at tage 18 måneder fra modtaget ansøgning, og jeg afventer. Andre siger, at det kan tage længere tid, så jeg håber på, at få penge retur i starten af 2025 fra udbytter modtaget i 2022.

                1 Reply Last reply
                1
                • B Offline
                  B Offline
                  binvest
                  wrote on sidst redigeret af
                  #9

                  Der må være noget, som jeg overser, for jeg kan ikke forstå, hvorfor I ikke sælger før udbyttebetalingerne, og køber igen efterfølgende, hvis I fremadrettet stadig tror på aktien.

                  Efter min opfattelse - kan man de fleste gange - med fordel sælge en aktie umiddelbart før GF og købe den igen umiddelbart efter.

                  Altså er udbyttet fx 8 kr. vil det oftest (ikke altid) være sådan, at aktien falder 8 kr. eller mere umiddelbart efter udbetaling af udbyttet.

                  Når man sælger før GF og køber efterfølgende, bliver man generelt lige så godt eller ofte bedre stillet, og slipper for alt det bøvl med tilbagesøgning af udbytteskat m.v.

                  1 Reply Last reply
                  5
                  • B Offline
                    B Offline
                    binvest
                    wrote on sidst redigeret af
                    #10

                    Problemet med tilbagesøgning af udbytteskat er jo det samme, hvis man bor i DK og har udenlandske aktier.

                    Personligt sælger jeg altid udenlandske aktier før udbyttebetalingen, og hvis jeg fremadrettet vil eje aktien, så køber jeg igen umiddelbart efter udbyttebetalingen.

                    Jeg undgår bøvl med skema til tilbagesøgning, snor i tilbagesøgningen, ventetid på udbyttet mv. Det er i min optik helt ude i hampen at vælge udbytte af udenlandske aktier.

                    1 Reply Last reply
                    3
                    • A Offline
                      A Offline
                      AWIN
                      wrote on sidst redigeret af
                      #11

                      binvest
                      Ja det er en fin måde at undgå ventetiden på 3 år. Jeg er mest langsigtet investor, og har få positioner med mere tyngde i hver. Så jeg fravælger udbytteaktier, og da jeg er skattepligtig i det land jeg bor i, spiller det også ind.Jeg mener også, at der nogle gange kan være forskelle pù kurserne lige før og efter udbetalingsdagen af udbyttet, men generelt er det nok minimalt.

                      1 Reply Last reply
                      1
                      • M Offline
                        M Offline
                        mccarthy1
                        wrote on sidst redigeret af
                        #12

                        Jeg er bosiddende i et andet EU land. Har foretaget havelågebeskatning ved min udrejse. De danske aktier jeg har, de ligger i danske bank depoter og dividende afregnes umiddelbart, hvor skatten på 27% fraregnes i løsøre depotet og ikke i pensionsdepoterne.
                        Vi har været i EF 50 år og i EU 30 år. Hvorfor?

                        1 Reply Last reply
                        3

                        Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                        Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                        With your input, this post could be even better 💗

                        Tilmeld Log ind

                        • Log ind

                        • Har du ikke en konto? Tilmeld

                        • Login or register to search.
                        • First post
                          Last post
                        0
                        • Debatforum
                        • Seneste
                        • Populære
                        • Bruger