Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Ørsted: Kursfald er næppe et spørgsmål om ny aktiekapital

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
2 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Ørsted aktien falder yderligere, og der er mange faktorer i spil, men risikoen for en kapitaludvidelse er næppe det som investorerne skal frygte mest

    Kursudviklingen i Ørsted taler for sig selv
    Investorerne frygter at den grønne omstilling er gået helt i stå
    Og samtidig er de (investorerne) nervøse for at det store investeringsprogram på 475 mia. (jf. kapitalmarkedsdag) sker uden "renteafsikring"

    Det kan bringe profitabilitetsmålsætningen fra kapitalmarkedsdagen i fare. Se venligst: https://orsted.com/en/media/newsroom/news/2023/06/20230607684111
    Samtidig sælger investorerne ud af danske aktier i stor stil
    Hvis man ikke har investeret i udvalgte aktier som eksempelvis Novo Nordisk, bankerne og Zealand Pharma har man mærket den investeringstrafik

    Kapitaludvidelse er næppe den største bekymring

    Når aktier falder meget skyldes det ikke så sjældent, at investorer frygter for en kapitaludvidelse. Det vil dog være lidt underligt i tilfældet med Ørsted. Hvis profitabiliteten er udfordret, fordi renterne er steget og det ikke er muligt at gennemføre prisforhøjelser på strøm, vil løsningen på den udfordring ikke være at få tilført mere kapital til at foretage de investeringer, som så i givet fald ikke vil være profitable. Det vil destruere men ikke skabe værdi. Der er mange faktorer og risici i spil, men en kapitaludvidelse bør næppe være en af dem

    Figur: Kursudvikling, Ørsted, 3 måneder

    Kilde: Nordnet

    116168_image002_22_.png

    1 Reply Last reply
    4
    • NordicStockN Offline
      NordicStockN Offline
      NordicStock
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Et af de grundlæggende problemer for Ørsted, er deres helt sindssyge volatile udvikling i indtjeningen. Se oversigt herunder.

      Det gør det meget svært for investorer, at lave nogen form for troværdig fremskrivning af selskabets indtjenings-evne.

      Aktien er billig på nøgle-tal, men fordi den forventede fremtidige indtjening er så svær at gennemskue, så holder de store Pensions-kasser og Investerings-fonde sig langt væk fra aktien.

      Og et sidste issue er deres udbytte-politik. De betalte 13,50 kr. for finansår 2022. For finansår 2023 forventes et udbytte på kun 6,00 kr. Og det er en yield på 1,8%, som er under den nuværende inflation.

      Derfor er der ingen der vil røre denne aktie med en ild-tang før, der kommer en stabil indtjening, samt en markant højere profit-margin, som svarer til f.eks finske Fortum.

      116175__Nordic_stocks_fact_sheet_DK_Orsted.jpg

      1 Reply Last reply
      5
      • A Offline
        A Offline
        Aps_invest
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Ørsted indgår eksklusivitetsaftale med Cathay Life Insurance om vindmøllepark
        17.10.2023 11.36 • MarketWire •
        Ørsted har indgået en eksklusivitetsaftale med det taiwanske forsikringsselskab Cathay Life Insurance og et datterselskab som foretrukken tilbudsgiver på 50 pct. af Greater Changhua 4.
        Det oplyser Ørsted i en meddelelse.

        Eksklusivitetsperioden løber frem til den 17. januar 2024, hvor parterne vil afslutte forhandlingerne, fremgår det.

        Vindmølleparken Greater Changhua 4, der har en samlet kapacitet på 583 megawatt, skal opføres i Taiwan. Projektet ventes afsluttet ved udgangen af 2025.

        Det oplyses ikke, hvad ejerandelen på 50 pct. vil koste.

        .\˙ MarketWire

        1 Reply Last reply
        1

        Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

        Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

        With your input, this post could be even better 💗

        Tilmeld Log ind

        • Log ind

        • Har du ikke en konto? Tilmeld

        • Login or register to search.
        • First post
          Last post
        0
        • Debatforum
        • Seneste
        • Populære
        • Bruger