Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

VAT Group

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
1 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • D Offline
    D Offline
    dagensaktie.dk
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Dagens aktie er VAT Group

    VAT Group er den førende udvikler og producent af højtydende vakuum ventiler til blandet Semiconductor-, LED- og solcelle industrien.
    Løser udfordringen for dem der skal producere noget der skal være klinisk sterilt.
    Innovation og ingeniørmæssig ekspertise er drivkraften bag de teknologiske løsninger og tjenester.
    Arbejder i 3 segmenter Valves/Display & Solar/Advanced Industrials
    Salg/Service i 29 lande.
    R&D i Schweiz,USA og Malaysia. Produktion i Schweiz, Malaysia, Rumænien og Taiwan.
    500 patenter.
    2700 ansatte.

    Nøgletal
    Kurs: 339,40
    Market Cap: 10.176B
    P/E: 41,85
    Forward P/E: 43,35
    P/S: 9,69
    P/B: 15,32
    Enterprise value: 10.368B
    Profit margin: 23,18%
    Operating margin : 28,25%
    ROE: 37,77%
    ROA: 15,68%
    Indtjeningsvækst kvartal: -42,90%
    Omsætningsvækst kvartal: -17,30%
    Udbytte: 1,84%
    *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret

    Hvad taler for ?
    Høje margins
    Solid underliggende vækst ved at levere til vækstindustrier/megatrends
    Monopollignende tilstande
    Udbetaler et lille udbytte
    Dyb ekspertise inden for semiconductor industrien
    Bred porteføljen inden for ventiler
    Salget består af 79% ventiler og 21% service - 80% relateret til Semiconductor industrien
    Sikrede sig 22. december 2022 en ny 5 årig kreditaftale der erstatter den der stod til udløb i 2023.
    Væsentlig voksende frit cashflow trods af højere arbejdskapital og investeringer på den lange bane.
    Selvom der er opbremsning i salget i semiconductor industrien, så er der stadig væsentlige kapacitetsforøgelser i gang som man som leverandør er en del af.
    Efterspørgslen efter service fortsætter med med at vokse i takt med at vedvarende høje udnyttelsesgrader i Semiconductor fabrikkerne kræver høje vedligeholdelsesniveauer
    60% markedsandel der er stigende år for år og man er teknologileder.
    Man forventer at investeringer i semiconductor industrien bunder ud i 2023 for at 2024 så igen vil blive et vækstår.

    Hvad taler imod ?
    Prissætning var blevet halveret i september 2022, men er på det seneste år steget meget og handler stadig stadig meget på fremtidig vækst
    Stadig usikkert hvordan begrænsning af salget af chips og chipsfremstillingsudstyr til Kina får af konsekvenser.
    Har været ramt af forsyningskædeproblemer hvilket har medført større kapitalbinding
    Cyklisk
    Kundekoncentrationsrisiko
    De suspenderede investeringer i Semicondutor industrien viser store effekter på ordrer, salg og rentabilitet.
    Salget faldt i de første 9 måneder af 2023 med -220% og samtidig er ordreindgangen faldet med -53%
    Cashflowet er halveret i forhold til forrige år.
    Efterspørgsel efter hukommelseschips er især den store synder i forhold til opbremsningen i salg af udstyr til denne sektor.

    Holdning
    Fantastisk firma der passer perfekt i "picks and shovels" tilgang til semiconductor industrien og man demonstrerer år efter år markedsdominans og de medfølgende meget attraktive margins.
    Fik aldrig købt, og prissætningen er nu igen tilbage på et niveau jeg har svært ved at betale, især med det store fald i ordreindtaget.

    1 Reply Last reply
    3
    • NordicStockN Offline
      NordicStockN Offline
      NordicStock
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      VAT er imo. et af Europas bedst performende industri-selskaber. Men deres H1 2023 regnskab var en massiv skuffelse. Omsætningen faldt Year-on-year med -17,3% og indtjeningen med -43,0%.

      Så nu handler VAT med en P/E på 41,8 og det er ikke attraktivt imo. Men når den kommer ned i pris, så er det helt klart en yderst attraktiv langsigtet value aktie. Man skal dog have i mente, at aktien handles i CHF (Schweizer Franc) og det er yderst volatil valuta, da det er verdens sikreste valuta. Og Schweizer Francen er meget dyr nu, så derfor synes jeg man bør vente.

      1 Reply Last reply
      0

      Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

      Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

      With your input, this post could be even better 💗

      Tilmeld Log ind

      • Log ind

      • Har du ikke en konto? Tilmeld

      • Login or register to search.
      • First post
        Last post
      0
      • Debatforum
      • Seneste
      • Populære
      • Bruger