Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Brdr Hartmann: Hvem har mest stamina?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
29 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • R Offline
    R Offline
    rawdog
    wrote on sidst redigeret af
    #2

    Jeg syntes godt at Per Hansen kunne forholde sig lidt mere kritisk til de argumenter som Thornico bringer for en afnotering. F.eks.

    1) Er omsætningen af Hartmann aktier på egentlig lav? Når jeg kigger på de øvrige Danske Mid Cap aktier så er Hartmanns volume nogenlunde den samme som de øvrige. Den skiller sig på ingen måde ud.

    2) Er det at "selskabet har ikke brug for børsnoteringen til at hente ny risikovillig aktiekapital" virkelig et godt argument for afnotering? Det samme argument kunne bruges af største delen af de Danske børsnoterede selskaber. Mener Per Hansen også at Novo skulle søge at blive afnoteret? Faktum er at Hartmann er et noteret selskab, dvs at det er ejet af en bredskare af aktionærer - ikke bare Thornico. Selvskabets opgave er at skabe værdi for alle dets ejere (ikke bare Thornico).

    Prisforslaget på 300 kr er åbenlyst alt for lavt. Det er til og med under lukkekursen den dag hvor forslaget blev præsenteret - så det vil jeg ikke kommentere mere på.

    1 Reply Last reply
    4
    • B Offline
      B Offline
      B.Andersen
      wrote on sidst redigeret af
      #3

      rawdog..Per Hansen leverer, som seriøs investeringsøkonom, en fremragende neutral opsummering af casen. Han skal ikke være biased, som du og jeg er som aktionærer.

      1 Reply Last reply
      10
      • R Offline
        R Offline
        rawdog
        wrote on sidst redigeret af
        #4

        Jeg er helt enig i at Per Hansen er en seriøs investeringsøkonom som generelt leverer fremragende kommentarer. Jeg er også helt enig i at PH ikke skal være biased. I forhold til at levere en nuanceret kommentar på Thornicos forslag, så er mine sprøgsmål særdeles relevante.

        1 Reply Last reply
        3
        • P Offline
          P Offline
          ProinvestorNEWS
          wrote on sidst redigeret af
          #5

          Hartmann-investorer slår sig i tøjret efter forslag om afnotering

          26/9 10:16

          Der er røre blandt de mindre aktionærer hos æggebakkeproducenten Hartmann, efter at storaktionær Thornico Holding, som er ejet af Christian Stadill, har foreslået en afnotering af selskabet fra fondsbørsen i København.

          Tirsdag er det VN Capital Management LLC, der modsætter sig den nyligt bebudede afnotering og det efterfølgende købstilbud. VN Capital Management LLC er investeringsrådgiver for en fond, der har købt aktier i Hartmann siden 2021 og i dag ejer omkring 1,6 pct. af alle aktier i selskabet.

          VN Capital opfordrer øvrige minoritetsinvestorer til at stemme mod forslaget om afnotering på den ekstraordinære generalforsamling den 16. oktober. Buddet på 300 kr. per aktie er "uacceptabelt og kraftigt undervurderer værdien af verdens førende emballagevirksomhed til æg", mener investeringsrådgiveren.

          • Afnotering af Brødrene Hartmanns aktier skader minoritetsinvestorerne ved at fratage dem et marked for aktiehandel og tjener det formål at tvinge aktionærerne til på sigt at sælge ud til Stadil-familien til en kraftigt reduceret pris. Det er særligt skadeligt eftersom mange af os gerne vil forblive ejere af denne blomstrende og verdensførende virksomhed.

          • Denne transaktion med en nærtstående part skaber betydelige interessekonflikter for bestyrelsen. Ethvert forsøg på at løfte selskabet væk fra minoritetsaktionærerne til underpris vil møde kraftig modstand fra os, siger James Vanasek, partner hos VN Capital, i en pressemeddelelse.

          Investeringsrådgiveren opfordrer bestyrelsen i Hartmann til sætte gang i "en velplanlagt og robust salgsproces i stedet for at forære selskabet til Stadil-familien".

          VN Capital undersøger nu, hvilke juridiske beføjelser der er til rådighed for at modsætte sig den foreslående afnotering og det efterfølgende købstilbud. Oveni rådes øvrige minoritetsinvestorer til at forkaste det fremsatte forslag på den kommende ekstraordinære generalforsamling.

          Thornico Holding ejer i forvejen 68,6 pct. af Hartmann. En beslutning om afnotering vil ifølge fondsbørsens regler kræve opbakning fra aktionærer, der repræsenterer 90 pct. af aktiekapitalen.

          En Hartmann-aktie stiger tirsdag formiddag 0,7 pct. til 310 kr.

          .\˙ MarketWire

          1 Reply Last reply
          6
          • K Offline
            K Offline
            kastanjen
            wrote on sidst redigeret af
            #6

            nu forstår vi så bedre, hvorfor Thornico ville have sine egne folk ind i bestyrelsen for Brdr. Hartmann!!

            Link Preview Image
            Hartmann-aktionær: Bestyrelsen har gjort det godt - men vi vil tættere på

            Henrik Marinus Pedersen, adm. direktør for Ovodan Egg Group, bliver foreslået som ny formand for Brdr. Hartmann af storaktionæren Thornico Holding.

            favicon

            (agriwatch.dk)

            1 Reply Last reply
            6
            • H Offline
              H Offline
              Hyst
              wrote on sidst redigeret af
              #7

              Med disse metoder der er brugt kan man jo blive urolig for om det bliver en slags Russisk afstemning. Bestyrelsen er jo ikke just et objektiv kontrolorgan og dirigenten bliver vel også udpeget af Brdr. Hartmann.

              1 Reply Last reply
              5
              • P Offline
                P Offline
                ProinvestorNEWS
                wrote on sidst redigeret af
                #8

                Efter forslag om afnotering: Thornico køber aktier for 2,3 mio. kr. i Hartmann

                26/9 15:36

                Majoritetsejeren i Brødrene Hartmann, Thornico, har gennem sit selskab Thornico Food & Food Technology Group købt 7685 aktier i æggebakkeproducenten for lige over 2,3 mio. kr.

                Det fremgår af en indberetning fra Brødrene Hartmann.

                Sidste uge foreslog Thornico en afnotering af Brødrene Hartmann og fremsatte i samme ombæring et bud på 300 kr. per aktie i æggebakkeproducenten. Buddet var 1 kr. under lukkekursen på 301 kr.

                Købet af aktier er dateret til 21. september - altså to dage efter forslaget om afnoteringen. Samlet er der købt aktier for 2.305.314,19 kr. gennem den danske børs, Nasdaq Copenhagen. Det svarer til en gennemsnitskurs på 299,95 kr.

                Forslaget om afnotering og det tilhørende bud er blevet taget ilde op af Brødrene Hartmanns minoritetsaktionærer, der kritiserer, at der ingen budpræmie er i Thornicos bud.

                Den daværende kurs afspejler imidlertid værdien af Brødrene Hartmann, argumenterede Thornicos topchef Christian Stadil over for Børsen.

                Forud for aktiekøbet 21. september ejede Thornico 68,6 pct. af aktierne i Brødrene Hartmann.

                Aktien i Brødrene Hartmann handles tirsdag til 320 kr. efter en stigning på 3,9 pct. Siden Thornicos bud 19. september er aktien steget 6,3 pct.

                .\˙ MarketWire

                1 Reply Last reply
                3
                • P Offline
                  P Offline
                  ProinvestorNEWS
                  wrote on sidst redigeret af
                  #9

                  Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

                  Thornico har købt flere aktier i sidste uge. Det er den naturlige konsekvens af deres tanker.

                  Thornico øgede deres beholdning af Brdr. Hartmann i sidste uge

                  Med datostempel den 21/9 har de netop offentliggjort, at de erhvervede 7685 aktier til lige under kurs 300

                  Købet er "on-side" i den forstand, at meddelelsen om at Thornico agtede at lancere et købstilbud kom frem den 20/9. Altså dagen før

                  Aktiekøbet er den naturlige konsekvens af, at Thornico ikke ønsker at Brdr. Hartmann fortsat skal være børsnoteret

                  Det er en illustration af, at aktiekursen næppe igen "kortsigtet" kommer under 300.
                  '
                  De investorer, som ejer de resterende aktier, vil næppe frivilligt give slip på aktier til kurs 300.

                  Der er lagt op til en spændende ekstraordinær generalforsamling den 16/10

                  Link Preview Image
                  Notification of executives and related parties transactions with Hartmann shares

                  favicon

                  Nasdaq Company News (view.news.eu.nasdaq.com)

                  1 Reply Last reply
                  5
                  • D Offline
                    D Offline
                    Dusør
                    wrote on sidst redigeret af
                    #10

                    (tom svar)

                    1 Reply Last reply
                    1
                    • D Offline
                      D Offline
                      Dusør
                      wrote on sidst redigeret af
                      #11

                      Burde de store danske banker ikke melde ud hvad de vil stemme til general forsamlingen. De må da alle eje Hartmann aktier i deres invest afdelinger. Det syntes jeg de skylder os der har penge i dem.

                      1 Reply Last reply
                      4
                      • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                        Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                        Helge_LarsenPI-redaktør
                        wrote on sidst redigeret af
                        #12

                        Hartmanns aktie har passeret "point of no return", siger Nordnets Per Hansen

                        26/9 17:08

                        Brødrene Hartmanns aktiekurs har for den kommende fremtid passeret "point of no return", efter at majoritetsejeren Thornico sidste uge fremsatte et bud på 300 kr. per aktie i æggebakkeproducenten.

                        Det er imidlertid usandsynligt, at de resterende aktionærer går med på Thornicos bud, vurderer Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet, over for MarketWire.

                        • Det er "point of no return" i den forstand, at vi har lagt kurs 300 fra land, og der kommer formentlig til at gå en rum tid, før vi kommer til at se 300 igen - hvis vi ser 300 igen, vurderes det.

                        Kommentaren kommer, efter at Brødrene Hartmann har offentliggjort, at Thornico 21. september - altså to dage efter forslaget om afnotering og buddet på de resterende aktier i selskabet - købte aktier for 2,3 mio. kr. i æggebakkeproducenten.

                        Siden Thornicos bud tirsdag sidste uge er aktien i Brødrene Hartmann steget over 7 pct. til 323 kr.

                        • Investorerne ved nu, at Thornico har til hensigt at forsvare de 300 kr., så hvis aktiekursen kommer ned deromkring, vil de købe alt, siger Per Hansen.

                        • Derfor har aktien formentlig forladt kurs 300 i opadgående retning i en overskuelig periode, fortsætter han.

                        Det tilbyder samtidig en relativ sikkerhed til investorer, der har købt aktier i Brødrene Hartmann til 300 kr. eller derover, da aktien kan sælges til Thornico med et relativt lille tab.

                        Thornicos bud på 300 kr. per aktie værdiansætter Brødrene Hartmanns markedsværdi til omtrent 2,1 mia. kr. Med udgangspunkt i æggebakkeproducentens forventninger til 2023, som blev skruet op i forbindelse med regnskabet for andet kvartal, er der tale om en moderat til lav værdiansætning, mener Per Hansen.

                        Brødrene Hartmann venter i 2023 en omsætning på 3,4-3,8 mia. kr. og et driftsresultat før særlige poster på 375-475 mio. kr. justeret for hyperinflation.

                        Flere af Brødrene Hartmanns resterende investorer har udtrykt utilfredshed med Thornicos bud, der ikke blot er uden præmie til aktionærerne, men faktisk er 1 kr. under lukkekursen tirsdag, hvor buddet blev præsenteret.

                        Der ligger dog næppe noget større regnestykke bag det endelige bud, siger Per Hansen, der i stedet mener, at Thornico blot har afrundet til nærmeste nul.

                        .\˙ MarketWire

                        1 Reply Last reply
                        4
                        • P Offline
                          P Offline
                          ProinvestorNEWS
                          wrote on sidst redigeret af
                          #13

                          Der er investoraktivisme i æggebakker. I sidste uge meddelte Thornico, at de vil tilbyde aktionærerne en overtagelsespris i Brdr. Hartmann, der var svarende til den daværende markedspris. Men det mødte modstand. Nu går den vilde æggebakkejagt, og det vender Hansen og Larsen i ugens afsnit.
                          De taler også om den bankskepsis, der hersker blandt investorerne, hvordan 'skrækkelige september' har levet op til sit dårlige - og når ja, så er rentefrygten tilbage.

                          I ugens afsnit nævner Per et blogindlæg - det kan du læse her: https://www.nordnet.dk/blog/september...

                          00.00 - 00.42 Intro
                          00.43 - 09.53 Thornico og Brdr. Hartmann
                          09.54 - 16.22 Bankskepsis
                          16.23 - 20.43 Skrækkelige september
                          20.44 -

                          https://www.youtube.com/watch?v=EUuXjOTTEfQ 25.53 Rentefrygten er tilbage

                          1 Reply Last reply
                          4
                          • R Offline
                            R Offline
                            rawdog
                            wrote on sidst redigeret af
                            #14

                            Tak til Helge Larsen og Per Hansen for at tage spørgsmålet ang. argumenterne for afnotering op i Investeringspodcasten.

                            1 Reply Last reply
                            5
                            • P Offline
                              P Offline
                              ProinvestorNEWS
                              wrote on sidst redigeret af
                              #15

                              Dansk Aktionærforening har samlet over 425 Hartmann-aktionærer i kamp mod afnotering

                              27/9 17:23

                              Dansk Aktionærforening er foreløbigt lykkedes med at samle mere end 425 private aktionærer, som er er utilfredse med majoritetsaktionæren Thornico Holdings planer om at afnotere Brdr. Hartmann fra fondsbørsen og købe de øvrige aktionærer ud til en kurs på 300 kr. per aktie.

                              Det fremgår af en opdatering fra foreningen, der i fredags satte sig for at samle de utilfredse aktionærer.

                              Hvor store ejerandele aktionærerne har, er Dansk Aktionærforening stadig ved at få overblik over.

                              • Vi vil i de kommende dage forsøge at kontakte flere af de andre større investorer, der har meldt sig i kampen, og samtidig vil vi sammen med vores advokat tage skridt til, at indsamling af fuldmagter og forberedelse til generalforsamlingen sker effektivt.

                              • Og derfra handler det om saglige argumenter og om at stå klar til at gå i en konstruktiv dialog, hvis hovedaktionæren på et tidspunkt melder sig klar til at finde en løsning, siger Mikael Bak, administrerende direktør i Dansk Aktionærforening.

                              Thornicos hensigter om at afnotere Hartmann blev offentliggjort tirsdag aften i sidste uge. Det mulige bud på 300 kr. var dengang 1 kr. under lukkekursen tirsdag på 301 kr.

                              Onsdag stiger Hartmann 2,2 pct. til 330 kr., og den bevæger sig dermed væk fra det købstilbud, som majoritetsaktionæren Thornico Holding, der ejet af Christian Stadil, annoncerede som en mulighed i tirsdags.

                              Tidligere har Svenska Handelsbanken, der er næststørste aktionær med en aktiepost på 4,85 pct., meddelt Børsen, at den vil stemme imod en afnotering af Hartmann.

                              Også VN Capital Management LLC, der investeringsrådgiver for en fond, der har købt aktier i Hartmann siden 2021 og i dag ejer omkring 1,6 pct. af alle aktier i selskabet, er imod.

                              Hartmann holder ekstraordinær generalforsamling den 16. oktober. En afnotering skal godkendes med mindst 90 pct. af stemmerne og den repræsenterede aktiekapital.

                              .\˙ MarketWire

                              1 Reply Last reply
                              3
                              • P Offline
                                P Offline
                                ProinvestorNEWS
                                wrote on sidst redigeret af
                                #16

                                Hartmann bør koste 1,5 mia. kr. mere end budt af Thornico, mener Carnegie

                                29/9 11:22

                                Industrikonglomeratet Thornicos bud på æggebakkeproducenten Brdr. Hartmann burde være 1,5 mia. kr. højere end det aktuelle bud på 300 kr. per aktie.

                                Det vurderer investeringsbanken Carnegie ifølge Insidebusiness.

                                Den højere værdiansætning af Hartmann er udregnet med udgangspunkt i den norske konkurrent Elopak, der trods en svagere indtjening end den danske æggebakkeproducent handles til en højere værdi.

                                Med udgangspunkt i Elopaks multipler burde aktien i Hartmann således koste 522 kr. - godt 70 pct. mere end Thornicos aktuelle bud på 300 kr. per aktie, skriver Carnegie.

                                Det nuværende bud fra Thornico værdiansætter Hartmann til knap 2,1 mia. kr., hvor investeringsbanken ifølge Insidebusiness vurderer, at 3,7 mia. kr. ville være en passende pris.

                                Carnegies vurdering er ifølge aktionær i Hartmann VN Capital et klart bevis på, at buddet på 300 kr. per aktie ikke afspejler den reelle værdi af selskabet.

                                • Den pris, Stadil tilbyder os aktionærer, svarer til en urealistisk lav værdisætning, hvor man kun vil betale knap 5 gange den nuværende EBITDA-indtjening, oplyser James Vanasek, der er stifter af VN Capital, og som ejer 1,6 pct. af Hartmann-aktierne, ifølge Insidebusiness.

                                • I lyset af den positive udvikling i selskabet er de på ingen måde fair, og alene på baggrund af den forventede indtjening i år burde tilbuddet være langt højere, fortsætter han.

                                Thornico fremsatte sidste uge et forslag om at afnotere Brdr. Hartmann fra Nasdaq Copenhagen og tilbød i samme ombæring at købe de øvrige aktionærer ud for 300 kr. per aktie.

                                Industrikonglomeratets topchef, Christian Stadil, har begrundet buddet over for Børsen med, at det "grundlæggende afspejler værdien af selskabet".

                                Aktien i Brødrene Hartmann falder fredag 0,3 pct. til 321 kr.

                                .\˙ MarketWire

                                1 Reply Last reply
                                4
                                • J Offline
                                  J Offline
                                  Jydsk_shipping
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #17

                                  Jeg har en bekymring for at vi ender samme sted som ifm Molslinien: at thornico lokker en enkelt større mindretalsaktionær over på deres side, som får lov at beholde sin ejerandel. Og derved når 90% og kan tvangsafnotere aktien og indløse os andre.

                                  1 Reply Last reply
                                  3
                                  • H Offline
                                    H Offline
                                    Hava
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #18

                                    En skræmmende tanke ja - men sandsynligheden er ikke stor - de store aktionærer har offentlig erklæret at de takker nej til nuværende tilbudet ligesom de ca. 2 % som DAB har samlet også stemmer nej! Den største risiko på kort sigt er nok at Thornico erkender deres nederlag og aktien går død i niveauet 315 - 335 - på lang sigt forsat en kalarvinder med 2x potentiale på 2 - 4 års sigt! Disclaimer jeg har nu 8 % af min portefølje i Brdr. Hartmann

                                    1 Reply Last reply
                                    5
                                    • H Offline
                                      H Offline
                                      Hava
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #19

                                      Læs Aktier og investerings analyse på:

                                      Link Preview Image
                                      Aktieanbefaling på Brdr. Hartmann

                                      Brdr. Hartmann vil afnoteres fra fondsbørsen. De tilbyder 300 kr. Vi mener prisen burde 450 kr. Download aktieanbefaling på Brdr. Hartmann

                                      favicon

                                      aktier-og-investering.dk (aktier-og-investering.dk)

                                      1 Reply Last reply
                                      5
                                      • R Offline
                                        R Offline
                                        rawdog
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #20

                                        Så vidt jeg kan regne mig frem til så er der allerede omkring 10% der har tilkendegivet at de agter at stemme nej:

                                        • Handelsbanken: 4.85%
                                        • Aktia Group: 1.78%
                                        • VN Capital: 1.6%
                                        • DAF gruppe: 1.8 - 2%
                                          samlet: 10.0 til 10.2%
                                          Til dette skal man ligge en række større minoritetsinvestorer (bl.a. den forhåndværende bestyrelse i Hartmann) der også har meldt ud at de agter at stemme nej.

                                        Men måske har Christian et par 'esser' gemt et sted.

                                        1 Reply Last reply
                                        4
                                        • J Offline
                                          J Offline
                                          Jydsk_shipping
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #21

                                          Så må vi håbe de 10 % ikke kan fristes af Thornico. ( Jeg prøver at fortrænge ML-forløbet, men mener at Henrik Lind var kritisk lige indtil han blev købt over på den anden side af Polaris...)

                                          Jeg er inde med en 1,5% af min portefølje.

                                          1 Reply Last reply
                                          4

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger