Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Warren Buffets stille advarsel

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
13 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • AliazA Offline
    AliazA Offline
    Aliaz
    wrote on sidst redigeret af
    #3

    Hej NordicStock. Hvad mener du om DCA metoden? Købe bredt hver måned for samme beløb. Ér aktierne faldet får man selvsagt flere aktier for samme beløb - og omvendt.
    Kun de færreste kan outperformance markedet langsigtet.
    Så godt som ingen kan i længden time markedet. Time in the market beats timing the market.

    Hvad gør du selv, hvis du tror på faldende kurser for en rum tid? Reducerer du med xx procent?
    Eller beholder en fuld portefølje og supplerer hver måned?
    Eller kører din strategi på hver enkelt aktie hele tiden?
    Ét er at sælge ud - man skal som bekendt også ind i tide.

    1 Reply Last reply
    4
    • NordicStockN Offline
      NordicStockN Offline
      NordicStock
      wrote on sidst redigeret af
      #4

      Hej Aliaz,

      Da jeg kørte min Daytrader tråd her på Proinvestor, beviste jeg faktisk, at jeg kan slå markedet ... og også slå det med en pæn margin. Det er dog lidt en tidsrøver at handle på den måde.

      Og det kræver også en del, da man skal have en stor pulje af aktier at vælge fra ... og hvor man kan dele aktier op i 2 dele.

      ===========================================

      DEL 1

      1.) Der er de aktier som man trader helt efter bogen, som typisk er ret kortsigtede handler:

      2.) Selskabet SKAL have stigende INDTJENING EFTER SKAT sammenlignet med samme kvartal året før.

      3.) Selskabets INDTJENING EFTER SKAT skal være POSITIV, så længe at vi har stigende renter.

      4.) I den tekniske analyse, skal selskabet have et KØBS-SIGNAL i MACD og STIGENDE RSI.

      5.) Man sælger aktien når RSI rammer ca. 70

      • Sidst men ikke mindst, bør man tjekke om det er en teknisk Elliot Wave case.

      Elliot Wave er beskrevet herunder i linket. Man kan ret hurtigt genkende et Elliot Wave mønster, når man har set det nogle gange.

      Link Preview Image
      Elliott wave principle - Wikipedia

      favicon

      (en.wikipedia.org)

      ===========================================

      DEL 2

      a.) Her er den bedste strategi for hvad man bør gøre med de aktier, som man hellere vil akkumulere i over tid - UDEN AT SÆLGE DEM. Det vil typisk være VALUE-aktier.

      b.) Selskabet SKAL have stigende positiv INDTJENING EFTER SKAT over tid - i sammenlignelige kvartaler.

      c.) Her akkumulerer man hver gang RSI er i bund nede omkring en RSI på 30.

      ===========================================

      Hvis man vælger at kaste nogle penge efter en mere aktiv strategi som beskrevet i DEL 1, så husk at have et fornuftigt note system, og/eller sæt alarmer på ens smart-phone, så man ikke pludselig glemmer at sælge en aktie der er teknisk 'overkøbt'.

      Det jeg typisk gør, er at jeg sætter alarmer a la:

      "Demant KØB kurs 255-260 - H1 23 regnskab godkendt"

      "SÆLG Coloplast hvis den ryger under kurs 735. Danner den derimod dobbeltbund, så KØB"

      "NKT - Holder dobbeltbund omkring kurs 350? - så KØB."
      NKT Q2 2023 Earnings mere end godkendt."

      ... og mange gange er jeg nød til at forlænge alarmerne 🙂

      1 Reply Last reply
      8
      • bgadkB Offline
        bgadkB Offline
        bgadk
        wrote on sidst redigeret af
        #5

        NordicStock hvis du mener at amerikanske aktier er overkøbt og skal ned, og de europæiske også er på vej ned, vil det så ikke trække de svenske value-aktier endnu mere ned, uanset at du mener at værdisætningen begynder at blive attraktiv?

        Har lidt svært ved at se at svenske aktier, anset prissætningen, kan holde skindet på næsen, hvis USA og Europa falder...

        Så selvom prissætningen begynder at blive "i orden" på de svenske valueaktier, så vil det trods alt være bedre at vente med at købe, indtil USA og Europa ikke længere står til en større nedtur??

        1 Reply Last reply
        6
        • NordicStockN Offline
          NordicStockN Offline
          NordicStock
          wrote on sidst redigeret af
          #6

          Forskellen ... og fordelen i de svenske aktier ligger i valutaen imo.

          Den ultra billige svenske krone, gør at de kan sælge deres varer MEGA BILLIGT til lande med en dyr USD og/eller en dyr EURO.

          Og da Sverige har så ufatteligt mange råvarer i eget land, har de ikke de samme omkostninger, som mange andre lande og selskaber døjer med lige pt.

          Derfor mener jeg, at man bør overveje at tanke op i svenske investerings-selskaber. Tjek Q1 2023 og Q2 2023 intjeningen for følgende svenske investerings-selskaber i mit Excel-ark ... i fanen "Nordic Investment companies".

          Tjek indtjenings-udviklingen for Q2 2023 for følgende svenske investerings-selskaber:

          • Investor AB
          • Avanza Bank
          • Bure Equity
          • Industrivärden
          • Latour
          • Nordnet
          • Collector Bank
          • VEF

          Kør evt. derefter den tekniske analyse, for at se om de er købs-klare ... eller spørg mig om jeg gider at lægge de tekniske modeller op, hvis man gerne vil se den nuværende udvikling i RSI og om der er købs-signal i MACD.

          Jeg mener dog, at man seriøst bør overveje at købe de bedst performende svenske investerings-selskaber til ens pensions-portefølje.

          1 Reply Last reply
          5
          • bgadkB Offline
            bgadkB Offline
            bgadk
            wrote on sidst redigeret af
            #7

            Jeg kan godt se argumenterne for at de svenske aktier er relativt billigere, og virksomhederne nok har nemmere ved at sælge på grund af den lave svenske krone.

            Men jeg har godt nok svært ved at se, at deres aktier ikke skal have ekstra hug, hvis både USA og Europa falder..... og så er det bedst at vente og så eventuelt have dem stående på kandidat listen, når man ser en vending i USA....

            1 Reply Last reply
            6
            • bgadkB Offline
              bgadkB Offline
              bgadk
              wrote on sidst redigeret af
              #8

              Et alternativ kunne være en strategi, med lang svenske investeringsselskaber, og kort DAX for samme beløb.
              Så vil man dække sig ind mod at aktierne generelt falder, og selv hvis de mod forventning skulle stige i Tyskland, så burde de svenske så stige endnu mere....

              1 Reply Last reply
              6
              • J Offline
                J Offline
                Jbjergh
                wrote on sidst redigeret af
                #9

                Se på værdisætningen af Instacart. Hør deres bullshit om AI. Nej, det er nogle unge mennesker der lægger varer i en fysisk kurv i 67 butikker i San Francisco. Det er hverken mere eller mindre end "Bilka go". Det hele er så bobleagtigt..

                1 Reply Last reply
                6
                • bgadkB Offline
                  bgadkB Offline
                  bgadk
                  wrote on sidst redigeret af
                  #10

                  Det vil altid være bobler og fantasifulde værdisætninger i markedet - især i USA.
                  Det siger ikke noget om markedet generelt .

                  1 Reply Last reply
                  4
                  • AliazA Offline
                    AliazA Offline
                    Aliaz
                    wrote on sidst redigeret af
                    #11

                    Investor AB skulle være købt i ca 170. Ligger i 213 nu.

                    1 Reply Last reply
                    3
                    • bgadkB Offline
                      bgadkB Offline
                      bgadk
                      wrote on sidst redigeret af
                      #12

                      Der får man måske chancen igen i løbet af de næste par uger eller måneder ....

                      1 Reply Last reply
                      5
                      • P Offline
                        P Offline
                        ProinvestorNEWS
                        wrote on sidst redigeret af
                        #13

                        Det er kun sket tre gange siden 1959. To af gangene endte det med et seriøst bearmarked.

                        Just a moment...

                        favicon

                        (www.proinvestor.com)

                        1 Reply Last reply
                        7
                        • NordicStockN Offline
                          NordicStockN Offline
                          NordicStock
                          wrote on sidst redigeret af
                          #14

                          Jo, det synes jeg faktisk det gør. Jeg er meget enig med Jbjergh ... det er ret typisk, for et massivt overvurderet aktie-marked, at IPO's bliver listet til helt vanvittige priser.
                          Og det er især de små nye Tech-selskabers IPOs, der minder om år 2000 boblen.

                          Det er derfor jeg mener - ligesom Lau Svendsen - at man bør holde sine investeringer rettet mod solide value-aktier ... som overaskende stadig er ret lavt prisfastsat ... især i dele af Europa (Dog ikke i DK).

                          1 Reply Last reply
                          4

                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                          With your input, this post could be even better 💗

                          Tilmeld Log ind

                          • Log ind

                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                          • Login or register to search.
                          • First post
                            Last post
                          0
                          • Debatforum
                          • Seneste
                          • Populære
                          • Bruger