Brdr. Hartmann: Afnoteringspræmie uden bud
-
Det er i hvert fald en idè, at få fortalt investorerne i Hartmann, at det denne gang er mere vigtigt end tidligere at få afgivet sin stemme på generalforsamlingen. Det kan formentlig gøres elektroninsk.
Der er kun 10%, der skal stemme nej.
jeg har ikke p.t. aktier i Hartmann; men jeg støtter kampen mod det forslag, der er en grov fornærmelse mod alle mindre investorer.
-
7.5% har allerede indikeret at de agter stemme nej. Jeg har meget svært ved at se for mig at forslaget skulle få opbakning fra mere end 90%. Jeg tænker det bliver 70-75% for (Thornico og Hartmann bestyrelsen repræsentere allerede omk 70%) og 25-30% imod.
-
Hartmann: Dansk Aktionærforening vil samle utilfredse mindretalsaktionærer
22/9 16:40Dansk Aktionærforening vil nu samle de mindretalsaktionær, der er utilfredse med majoritetsaktionæren Thornico Holdings planer om at afnotere Brdr. Hartmann fra fondsbørsen og købe de øvrige aktionærer ud til en kurs på 300 kr. per aktie.
Det mulige bud på 300 kr. per aktie er under halvdelen af selskabets topkurs for to et halvt år siden, og forslaget har ifølge Dansk Aktionærforening skabt utilfredshed blandt flere private minoritetsaktionærer.- I første omgang opfordrer vi derfor alle private investorer, der ejer aktier i Brdr. Hartmann, til at melde deres interesse ind til os. Derfra vil vi sammen med en gruppe frivillige sørge for, at der indkaldes til et koordinerende møde, hvor en mere formel samling af investorgruppen kan ske, siger Mikael Bak, administrerende direktør for Dansk Aktionærforening i en meddelelse.
Samlingen sker med henblik på, at Danske Aktionærforening kan medvirke til at arbejde for, at en mulig afnotering sker på fair vilkår og til en pris, der afspejler markedsværdien.
Og såfremt det ikke er tilfældet, ønsker foreningen at sikre, at mindretallet kan stemme gennem fuldmagter eller fremmøde, så et eventuelt urimeligt forslag kan blive blokeret på en kommende generalforsamling.
Thornicos hensigter blev offentliggjort tirsdag aften. Det mulige bud på 300 kr. var 1 kr. under lukkekursen tirsdag på 301 kr.
Fredag stiger Hartmann 2,7 pct. til 308 kr., og den bevæger sig dermed væk fra det købstilbud, som majoritetsaktionæren Thornico Holding annoncerede som en mulighed tirsdag aften.
.\˙ MarketWire
- I første omgang opfordrer vi derfor alle private investorer, der ejer aktier i Brdr. Hartmann, til at melde deres interesse ind til os. Derfra vil vi sammen med en gruppe frivillige sørge for, at der indkaldes til et koordinerende møde, hvor en mere formel samling af investorgruppen kan ske, siger Mikael Bak, administrerende direktør for Dansk Aktionærforening i en meddelelse.
-
Hartmann indkalder til ekstraordinær generalforsamling 16. oktober
22/9 17:05
Brdr. Hartmann indkalder til en ekstraordinær generalforsamling den 16. oktober, hvor der skal tages stilling til det forslag, som er kommet fra storaktionær Thornico Holding om at afnotere selskabet fra fondsbørsen i København.
Thornico Holding, som er ejet af Christian Stadill, anmodede tidligere om, at der blev indkaldt til den ekstraordinære generalforsamling, og det blev dengang også meddelt, at Thornico havde til hensigt at tilbyde at købe de øvrige aktionærer ud af selskabet til en pris på 300 kr. per aktie.
Thornico Holding ejer i forvejen 68,6 pct. af aktierne i Hartmann, og en beslutning om afnotering vil ifølge fondsbørsens regler kræve opbakning fra aktionærer, der repræsenterer 90 pct. af aktiekapitalen.
Planerne om afnotering og tilbuddet om at købe de resterende aktier for 300 kr. per aktie har skabt utilfredshed hos mindretalsaktionærerne, og nu vil Dansk Aktionærforening forsøge at samle dem.
- I første omgang opfordrer vi derfor alle private investorer, der ejer aktier i Brdr. Hartmann, til at melde deres interesse ind til os. Derfra vil vi sammen med en gruppe frivillige sørge for, at der indkaldes til et koordinerende møde, hvor en mere formel samling af investorgruppen kan ske, siger Mikael Bak, administrerende direktør for Dansk Aktionærforening i en meddelelse.
Samlingen sker med henblik på, at Danske Aktionærforening kan medvirke til at arbejde for, at en mulig afnotering sker på fair vilkår og til en pris, der afspejler markedsværdien.
Og såfremt det ikke er tilfældet, ønsker foreningen at sikre, at mindretallet kan stemme gennem fuldmagter eller fremmøde, så et eventuelt urimeligt forslag kan blive blokeret på en kommende generalforsamling.
Fredag lukkede Hartmann 2,7 pct. højere i 308 kr., og den bevægede sig dermed væk fra det købstilbud, som majoritetsaktionæren Thornico Holding annoncerede som en mulighed tirsdag aften.
Marketwire
-
Sådan gør du:
Skriv en mail til: [email protected]I emnefeltet skriver du "Hartmann", og i mailen skriver du dit navn og adresse. Skriv også meget gerne, hvor mange aktier du ejer i selskabet, så vi kan opgøre de samlede ejerandele løbende.
-
Loyalitesforpligtelsen fra tidligere nøglepersoner kan vel ikke stå i vejen for udtalelser fra deres side, da de jo viser loyalitet over for Brdr.Hartmann ved at bringe den rette værdi af firmaet frem i lyset.
Hvis det er Thornico der har dikteret klausulerne er dette jo problematisk. Den tidligere formand ville jo ikke sige meget.
Nå, det er vist noget for advokaterne.
-
Aktionærforeningen er med generalforsamlingsindkaldelsen allerede kørt over: Og ærlig talt synes jeg det er noget underligt, "at Danske Aktionærforening kan medvirke til at arbejde for, at en mulig afnotering sker på fair vilkår "
Næ, aktionærforening. I skal arbejde på, at der ikke på den her måde og ad bagvejen sker overtagelse af en børsnoteret virksomhed med mange aktionærer. Hvis Tornico vil købe de resterende aktier må de give et købstilbud og følge de regler, der er for den slags. Det dur ikke, at aktionærforeningen begynder at give køb på aktionærernes rettigheder.
-
Brdr Hartmann: Hvem har mest stamina? https://www.proinvestor.com/boards/115701
-
Hartmann-investorer slår sig i tøjret efter forslag om afnotering
26/9 10:16
Der er røre blandt de mindre aktionærer hos æggebakkeproducenten Hartmann, efter at storaktionær Thornico Holding, som er ejet af Christian Stadill, har foreslået en afnotering af selskabet fra fondsbørsen i København.
Tirsdag er det VN Capital Management LLC, der modsætter sig den nyligt bebudede afnotering og det efterfølgende købstilbud. VN Capital Management LLC er investeringsrådgiver for en fond, der har købt aktier i Hartmann siden 2021 og i dag ejer omkring 1,6 pct. af alle aktier i selskabet.
VN Capital opfordrer øvrige minoritetsinvestorer til at stemme mod forslaget om afnotering på den ekstraordinære generalforsamling den 16. oktober. Buddet på 300 kr. per aktie er "uacceptabelt og kraftigt undervurderer værdien af verdens førende emballagevirksomhed til æg", mener investeringsrådgiveren.
-
Afnotering af Brødrene Hartmanns aktier skader minoritetsinvestorerne ved at fratage dem et marked for aktiehandel og tjener det formål at tvinge aktionærerne til på sigt at sælge ud til Stadil-familien til en kraftigt reduceret pris. Det er særligt skadeligt eftersom mange af os gerne vil forblive ejere af denne blomstrende og verdensførende virksomhed.
-
Denne transaktion med en nærtstående part skaber betydelige interessekonflikter for bestyrelsen. Ethvert forsøg på at løfte selskabet væk fra minoritetsaktionærerne til underpris vil møde kraftig modstand fra os, siger James Vanasek, partner hos VN Capital, i en pressemeddelelse.
Investeringsrådgiveren opfordrer bestyrelsen i Hartmann til sætte gang i "en velplanlagt og robust salgsproces i stedet for at forære selskabet til Stadil-familien".
VN Capital undersøger nu, hvilke juridiske beføjelser der er til rådighed for at modsætte sig den foreslående afnotering og det efterfølgende købstilbud. Oveni rådes øvrige minoritetsinvestorer til at forkaste det fremsatte forslag på den kommende ekstraordinære generalforsamling.
Thornico Holding ejer i forvejen 68,6 pct. af Hartmann. En beslutning om afnotering vil ifølge fondsbørsens regler kræve opbakning fra aktionærer, der repræsenterer 90 pct. af aktiekapitalen.
En Hartmann-aktie stiger tirsdag formiddag 0,7 pct. til 310 kr.
.\˙ MarketWire
-
-
Efter forslag om afnotering: Thornico køber aktier for 2,3 mio. kr. i Hartmann
26/9 15:36
Majoritetsejeren i Brødrene Hartmann, Thornico, har gennem sit selskab Thornico Food & Food Technology Group købt 7685 aktier i æggebakkeproducenten for lige over 2,3 mio. kr.
Det fremgår af en indberetning fra Brødrene Hartmann.
Sidste uge foreslog Thornico en afnotering af Brødrene Hartmann og fremsatte i samme ombæring et bud på 300 kr. per aktie i æggebakkeproducenten. Buddet var 1 kr. under lukkekursen på 301 kr.
Købet af aktier er dateret til 21. september - altså to dage efter forslaget om afnoteringen. Samlet er der købt aktier for 2.305.314,19 kr. gennem den danske børs, Nasdaq Copenhagen. Det svarer til en gennemsnitskurs på 299,95 kr.
Forslaget om afnotering og det tilhørende bud er blevet taget ilde op af Brødrene Hartmanns minoritetsaktionærer, der kritiserer, at der ingen budpræmie er i Thornicos bud.
Den daværende kurs afspejler imidlertid værdien af Brødrene Hartmann, argumenterede Thornicos topchef Christian Stadil over for Børsen.
Forud for aktiekøbet 21. september ejede Thornico 68,6 pct. af aktierne i Brødrene Hartmann.
Aktien i Brødrene Hartmann handles tirsdag til 320 kr. efter en stigning på 3,9 pct. Siden Thornicos bud 19. september er aktien steget 6,3 pct.
.\˙ MarketWire
-
Der er investoraktivisme i æggebakker. I sidste uge meddelte Thornico, at de vil tilbyde aktionærerne en overtagelsespris i Brdr. Hartmann, der var svarende til den daværende markedspris. Men det mødte modstand. Nu går den vilde æggebakkejagt, og det vender Hansen og Larsen i ugens afsnit.
De taler også om den bankskepsis, der hersker blandt investorerne, hvordan 'skrækkelige september' har levet op til sit dårlige - og når ja, så er rentefrygten tilbage.I ugens afsnit nævner Per et blogindlæg - det kan du læse her: https://www.nordnet.dk/blog/september...
00.00 - 00.42 Intro
00.43 - 09.53 Thornico og Brdr. Hartmann
09.54 - 16.22 Bankskepsis
16.23 - 20.43 Skrækkelige september
20.44 -https://www.youtube.com/watch?v=EUuXjOTTEfQ 25.53 Rentefrygten er tilbage
-
Dansk Aktionærforening har samlet over 425 Hartmann-aktionærer i kamp mod afnotering
27/9 17:23
Dansk Aktionærforening er foreløbigt lykkedes med at samle mere end 425 private aktionærer, som er er utilfredse med majoritetsaktionæren Thornico Holdings planer om at afnotere Brdr. Hartmann fra fondsbørsen og købe de øvrige aktionærer ud til en kurs på 300 kr. per aktie.
Det fremgår af en opdatering fra foreningen, der i fredags satte sig for at samle de utilfredse aktionærer.
Hvor store ejerandele aktionærerne har, er Dansk Aktionærforening stadig ved at få overblik over.
-
Vi vil i de kommende dage forsøge at kontakte flere af de andre større investorer, der har meldt sig i kampen, og samtidig vil vi sammen med vores advokat tage skridt til, at indsamling af fuldmagter og forberedelse til generalforsamlingen sker effektivt.
-
Og derfra handler det om saglige argumenter og om at stå klar til at gå i en konstruktiv dialog, hvis hovedaktionæren på et tidspunkt melder sig klar til at finde en løsning, siger Mikael Bak, administrerende direktør i Dansk Aktionærforening.
Thornicos hensigter om at afnotere Hartmann blev offentliggjort tirsdag aften i sidste uge. Det mulige bud på 300 kr. var dengang 1 kr. under lukkekursen tirsdag på 301 kr.
Onsdag stiger Hartmann 2,2 pct. til 330 kr., og den bevæger sig dermed væk fra det købstilbud, som majoritetsaktionæren Thornico Holding, der ejet af Christian Stadil, annoncerede som en mulighed i tirsdags.
Tidligere har Svenska Handelsbanken, der er næststørste aktionær med en aktiepost på 4,85 pct., meddelt Børsen, at den vil stemme imod en afnotering af Hartmann.
Også VN Capital Management LLC, der investeringsrådgiver for en fond, der har købt aktier i Hartmann siden 2021 og i dag ejer omkring 1,6 pct. af alle aktier i selskabet, er imod.
Hartmann holder ekstraordinær generalforsamling den 16. oktober. En afnotering skal godkendes med mindst 90 pct. af stemmerne og den repræsenterede aktiekapital.
.\˙ MarketWire
-
-
Hartmann bør koste 1,5 mia. kr. mere end budt af Thornico, mener Carnegie
29/9 11:22
Industrikonglomeratet Thornicos bud på æggebakkeproducenten Brdr. Hartmann burde være 1,5 mia. kr. højere end det aktuelle bud på 300 kr. per aktie.
Det vurderer investeringsbanken Carnegie ifølge Insidebusiness.
Den højere værdiansætning af Hartmann er udregnet med udgangspunkt i den norske konkurrent Elopak, der trods en svagere indtjening end den danske æggebakkeproducent handles til en højere værdi.
Med udgangspunkt i Elopaks multipler burde aktien i Hartmann således koste 522 kr. - godt 70 pct. mere end Thornicos aktuelle bud på 300 kr. per aktie, skriver Carnegie.
Det nuværende bud fra Thornico værdiansætter Hartmann til knap 2,1 mia. kr., hvor investeringsbanken ifølge Insidebusiness vurderer, at 3,7 mia. kr. ville være en passende pris.
Carnegies vurdering er ifølge aktionær i Hartmann VN Capital et klart bevis på, at buddet på 300 kr. per aktie ikke afspejler den reelle værdi af selskabet.
-
Den pris, Stadil tilbyder os aktionærer, svarer til en urealistisk lav værdisætning, hvor man kun vil betale knap 5 gange den nuværende EBITDA-indtjening, oplyser James Vanasek, der er stifter af VN Capital, og som ejer 1,6 pct. af Hartmann-aktierne, ifølge Insidebusiness.
-
I lyset af den positive udvikling i selskabet er de på ingen måde fair, og alene på baggrund af den forventede indtjening i år burde tilbuddet være langt højere, fortsætter han.
Thornico fremsatte sidste uge et forslag om at afnotere Brdr. Hartmann fra Nasdaq Copenhagen og tilbød i samme ombæring at købe de øvrige aktionærer ud for 300 kr. per aktie.
Industrikonglomeratets topchef, Christian Stadil, har begrundet buddet over for Børsen med, at det "grundlæggende afspejler værdien af selskabet".
Aktien i Brødrene Hartmann falder fredag 0,3 pct. til 321 kr.
.\˙ MarketWire
-
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind