Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Canadian Solar

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
15 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • L Offline
    L Offline
    lossen
    wrote on sidst redigeret af
    #4

    Jeg sammenligner lige med First Solar, hvis omsætning ikke er vokset i de sidste 4 regnskabsår. Canadian Solars omsætning vokser kraftigt fra år til år, og den er ca. 3 gange større end omsætningen i First Solar. Alligevel har First Solar en markedsværdi, som er mere end 10 gange større end Canadian Solars. PE for First Solar angives til 105 mod 5,27 for Canadian Solar. Åbenbart forventer man forbedringer i First Solar, for estimeret PE angives til 14,47 mod 3,77 for Canadian Solar. Sjældent har jeg set så skæv en værdiansættelse mellem to konkurrerende selskaber. Begge selskaber handles på Nasdaq, men Canadian Solar er ikke hjemmehørende i USA og de har i modsætning til First Solar en del af deres produktion i Kina. Kan det forklare den meget skæve værdiansættelse?

    1 Reply Last reply
    5
    • K Offline
      K Offline
      koden
      wrote on sidst redigeret af
      #5

      Jeg troede silicium kom fra sydamerika?

      1 Reply Last reply
      4
      • L Offline
        L Offline
        lossen
        wrote on sidst redigeret af
        #6

        Kina er den største siliciumproducent. Næst efter oxygen er silicium det hyppigst forekommende grundstof i den tilgængelige del af jordkloden, hvor det udgør ca. 25% efter vægt. Situationen med hensyn til tilgængelighed er altså væsentligt forskellig fra de sjældne jordarter.

        1 Reply Last reply
        5
        • K Offline
          K Offline
          koden
          wrote on sidst redigeret af
          #7

          yes...

          https://www.statista.com/statistics/268108/world-silicon-production-by-country/

          Som jeg forstår andre artikler findes det alle vegne.
          Man har bare "outsourcet"produktionen til hvor det er billigt og hvor miljøet kommer i anden række.

          1 Reply Last reply
          6
          • bgadkB Offline
            bgadkB Offline
            bgadk
            wrote on sidst redigeret af
            #8

            Ja, der er langt fra nogen mangel på silicium. Til solcelle paneler skal der også bruges en del sjældne jordarter, og de graves stort set også kun op i Kina.
            De sjældne jordarter kunne også godt findes alle andre steder på jorden, men Kina har ved at underbyde alle andre, stort set lukket deres konkurrenter ned.

            Det er der nu nogen i USA som der arbejder på at ændre...

            Det ville være meget nemmere (og nok også billigere), hvis man i stedet sagde: I år kommer der 5% told på kinesiske varer og råstoffer, som klassificeres som strategiske. Og hvert år fremover så lægges der yderligere 5% oven i toldsatsen.
            Det gælder også varer, hvor der er over 10% kinesisk input, uanset hvor resten ellers er lavet.

            Så kan industrien og de multinationale godt se, at det ikke kan betale sig at købe kinesisk fremover....

            Men måske skal man bare tage en god handel når man ser den: Hvis kineserne vil levere billige solpaneler, så hvorfor ikke købe dem der?

            1 Reply Last reply
            5
            • P Offline
              P Offline
              PMPirate2
              wrote on sidst redigeret af
              #9

              For produktion af ren silicium er der ikke det store miljømæssige problem. Vi har rigeligt af silicium i hele verden, og det er ikke svært at isolere og lave krystaller af til en rimelig pris.

              For de sjældne jordarter er historien en anden: Der skal - hvis det skal produceres billigt - bruges store mængder materiale, og produktionen skaber store mængder miljøskadeligt affald.

              Kina kan producere sjældne jordarter billigt fordi de kan dumpe giftigt restaffald fra produktionen uden yderligere omkostninger.

              Hvis kineserne kan levere billige solpaneler bør vi købe dem der, så længe de begraver miljøbelastningen på deres egen jord.

              1 Reply Last reply
              7
              • K Offline
                K Offline
                koden
                wrote on sidst redigeret af
                #10

                Jeg er så ikke enig der... bare fordi de begraver miljøbelastningen på den anden side af jorden.
                Blot for at vi skal få billige solceller.

                Vi har nok råd til at betale lidt mere og så i øvrigt selv lave dem eller i mere ansvarlige lande.

                1 Reply Last reply
                3
                • bgadkB Offline
                  bgadkB Offline
                  bgadk
                  wrote on sidst redigeret af
                  #11

                  Der har vi så lige globaliseringens dilemma:

                  Kina vil under alle omstændigheder blive ved med at lave solceller, og de vil være billigere og mindst lige så gode som dem vi fremstiller i Vesten med råvarer andre steder fra. Den eneste måde vi kan stoppe dem fra at vinde markedet i Vesten er at lægge en hel masse told på dem.

                  Kina vil stadig dumpe affaldet hos dem selv, bare en lille smule mindre affald, fordi Kina selv og resten af verden vil købe kinesiske solpaneler....

                  Til gengæld vil vi få dyrere energi end resten af verden. Spørgsmålet er så i øvrigt også om vi kan få miljøorganisationerne og befolkningen til at forstå, at det er ok at grave efter sjældne jordarter i USA, Canada og Europa, og at de miljøforanstaltninger vi vedtager er gode nok til at de ikke demonstrerer mod dem?

                  1 Reply Last reply
                  3
                  • B Offline
                    B Offline
                    B35
                    wrote on sidst redigeret af
                    #12

                    Hvad er sjældne jordarter i solceller?
                    Der er tre ingredienser silikat, aluminum og glas!

                    Mht batterier er kobolt ude og lithiumet på vej, da kinerserne (igen) er igang med Sodium-ion batterier!
                    Der skulle være to samlebåndsarbejde fabrikker under opførelse! ?

                    powerhouse.fund | 525: SSL handshake failed

                    favicon

                    (www.powerhouse.fund)

                    1 Reply Last reply
                    5
                    • bgadkB Offline
                      bgadkB Offline
                      bgadk
                      wrote on sidst redigeret af
                      #13

                      Der bruges også:
                      "solar cells use a range of minor metals including silicon, indium, gallium, selenium, cadmium, and tellurium".
                      Jo mere effektive solcellerne, desto flere eksotiske grundstoffer.
                      Der skelnes også mellem sjældne jordarter og "minor metals". De ovenstående er "minor", men Kina dominerer også de fleste af dem, og de kommer til at mangle hvis de mest effektive solceller bliver produceret i større mængder.

                      God artikel her til fordybelse, herunder hvorfor vindkraft har et væsentligt rare earth problem:

                      Link Preview Image
                      Rare metals in the photovoltaic industry — RatedPower

                      What role do rare earths and minor metals play in the clean energy industry? What are the alternatives emerging for solar photovoltaic technologies? Read on to find out.

                      favicon

                      (ratedpower.com)

                      1 Reply Last reply
                      3
                      • P Offline
                        P Offline
                        PMPirate2
                        wrote on sidst redigeret af
                        #14

                        Du spurgte om sjældne jordarter i solceller, som jeg mente at have hørt om, og nu har jeg læst lidt op på det.

                        Og du har ret, hvad angår det man typisk kalder førstegenerations solceller, som vist stadig er de mest udbredte. Her er de tre største ingredienser silicium, aluminium og glas, udover mindre mængder af typisk fosfor og bor til at dotere silicium-krystallen.

                        De nyere tyndfilms-solceller man kalder andengenerations, bruger typisk nogle sjældne metaller, som tellur, indium og gallium selvom de ikke regnes blandt de sjældne jordarter. Så også her har du ret.

                        Jeg synes i øvrigt, at kinersenes satsning på natrium-ion batterier er fornuftig: Man behøver ikke altid satse på den største energitæthed, og hvis jeg en dag får et solcelletag med tilhørende batteri, betyder energitætheden ikke det store. Her vil jeg hellere have et batteri der er billigere og varer længere, som det ser ud til med natrium-ion.

                        1 Reply Last reply
                        6
                        • B Offline
                          B Offline
                          B35
                          wrote on sidst redigeret af
                          #15

                          Her er noget læsestof og ingen umiddelbare alarmklokker!

                          Link Preview Image
                          Sorry you are not authorised to view this page

                          favicon

                          Geoscience Australia (www.ga.gov.au)

                          1 Reply Last reply
                          3
                          • B Offline
                            B Offline
                            B35
                            wrote on sidst redigeret af
                            #16

                            Læseværdig artikel med tanker på eventuel miljø certificeret magneter!

                            Link Preview Image
                            Neodymium, praseodymium, dysprosium, terbium: Key blockers to EV ascendancy

                            US President Biden said his goal is that 50% of cars sold in 2030 will be zero-emission vehicles: less than 9 years away. So … is that doable? Maybe, but the US needs 10X more rare earths for magne…

                            favicon

                            john koetsier (johnkoetsier.com)

                            1 Reply Last reply
                            4

                            Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                            Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                            With your input, this post could be even better 💗

                            Tilmeld Log ind

                            • Log ind

                            • Har du ikke en konto? Tilmeld

                            • Login or register to search.
                            • First post
                              Last post
                            0
                            • Debatforum
                            • Seneste
                            • Populære
                            • Bruger