Ennogie - kommentar til Q2 regnskabet
-
Tak for en utrolig god gennemgang af situationen i Ennogie pt. Uden en økonomiuddannelse eller erfaring med at læse regnskaber er der utrolig mange begreber at holde styr på, ligesom det ikke er så lige til hvilke nøgletal der er vigtigst, så et indlæg som dette er guld værd.
-
Selvtak Krusjer
Ja der er mange tal og oplysninger at holde øje med. Så man keder sig sjældent når der kommer nye regnskaber ud

-
Så har Ennogie sendt meddelelse ud omkring pris mm på det nye produkt Sun Spot.
Så produktet består af "en enhed" på 24 paneler/3 kw paneleffekt/18m2 der kan producere 3000kwh om året.
Hver blok koster 44.995 kr, og så kan man supplere med det antal enheder man skal bruge til bedst at dække sit strømforbrug.
En kort opsummering.
Hvor Ennogie solcelletaget dækker hele taget, og derfor har en høj årlig produktion af strøm, så er Sun Spot en specifik enhed der fylder 18m2 og kan producere ca 3.000kwh om året. Så Sun Spot gør at Ennogie adresser et nyt segment som de ikke hidtil har dækket.
-
Tak for den fine gennemgang Troldmand!
Vi kan lige starte med at updatere fra ESGs netop udsendte investormeddelelse idag at Sun Spot som standard bliver 18m2 tag som producerer ca. 3.000 kWh årligt, til en købspris på 44.995 kr.
- mit gæt vil være en tysk pris på ca. 5.000 Euro
Disclaimer; jeg ejer nogle procenter af Ennogie.
Alt i livet afhænger af perspektivet man ser med; jeg er langsigtet investor.Jeg ryster ikke på hånden ovenpå det offentliggjorte halvårsregnskab, idet jeg bemærker følgende:
-
Ennogie har vist en flot og fortsat stigende bruttomargin, pt. på 29% og stigende.
-
I virksomhedens aktuelle vækstfase ser jeg ikke udmeldte EBITDA-niveau som et problem. Ledelsen har fokus på ekspansion i de mest profitable segmenter af det gigantiske tyske marked.
Ordreindgangen i Q2 er slet ikke prangende, men i mine øjne acceptabel i nuværende markedsvilkår.
Og jeg anser det som et spørgsmål om få måneder førend vi begynder at se rentefald på de lange renter, hvilket jeg forventer vil øge købelysten igen.
Virksomheden har fin arbejdskapital og adgang til mere, herunder indskydes 12,3 mio DKK ved exercise af warrants senest ultimo 2023. -
Ennogies produkter er fortsat markedsførende med fokus på sikkerhed, udover at kunden får et flot produkt som tjener sig selv hjem og skåner vores ecosystem. Jeg tror der i markedet i de kommende år vil komme øget bevidsthed omkring de sikkerhedsmæssige fordele ved at vælge et Ennogie produkt.
-
I øvrigt er jeg ret spændt på at se hvor hurtigt ordrerne på det nye 18 kvadratmeter Sun Spot produkt kommer ind - det kunne godt være lige præcis det aktive alternativ til en hel tagflade, som kunderne har brug for i nuværende markedsforhold.
-
Min regnemaskine kan heller ikke få udmeldte guidance til at stemme på de nedre grænser. Udmeldingen kan jo være udtryk for et worst case senario - ikke nødvendigvis et udtryk for det mest realistiske..
Så jeg forventer en opjustering senere på året.
-
1000 tak for virkeligt godt og gennemarbejdet indlæg. Meget lærerigt!
-
Tak Sunrise
Kan se den tyske pris på Sun Spot er meldt ud. 4800 euro
Sun Spot ved jeg endnu ikke helt hvilket ben jeg skal stå på. Så jeg vælger pt at udelade produktet i mit excel. Så må det indlemmes med xx styrke når vi har set de første data i Q4
-
Omkring byggebranchen og rentespøgelset:
Ja, for 6-12 måneder siden var jeg ret nervøs for dette. Der var masser af projekter der var færdigprojekterede og hvor kontrakter med hovedentrepenør og underentrepenører var klar, men hvor bygherrerne i mange måneder ventede med at underskrive kontrakterne, nok pga. usikkerheden omkring den fremtidige rente.
Men for et halvt års tid siden vendte det sig for den unoterede virksomhed i byggebranchen, som jeg er involveret i: Nu vælter ordrerne ind, og jeg er mere nervøs for risikoen ved så stor en vækst, som vi er kommet ind i.
-
Tak for den indsigt PMP.
Nu ved jeg ikke hvilken del af byggebranchen du er i. Der kan helt sikkert være lommer af byggebranchen der stadig har det godt. Men når vi ser på nybyg private huse/tagrenoveringer, nybyg af store projekter som pensionsfondende arbejder på mm, så er de mig bekendt stadig underdrejet.
Den almene boligsektor er også blevet forsinket. Selv renoveringsprojekter der allerede havde fået GO på alle tilladelser og tilskud. Mange af dem er ude i genberegninger og nye ekstraordinær generalforsamlinger fordi prisen, og dermed husleje stigning nu bliver forhøjet.
Men når man kigger på div boligforeninger og deres helhedsplaner, så kan det godt se ud til der kommer lidt mere fart på i 2024
-
Via nedenstående link kan man læse en update af mine Ennogie kommentar. Med afsæt i den første offentlige Ennogie præsentation via DAF Kolding
-
På nettet under gruppen "grønnere elforbrug" er Tyskland nævnt og en anderledes test af fbs magt :
Sol over Tyskland
Overraskende mange nulpriser kl 23 til mandag kl 16. Det er mere end min prognose havde med, forklaringen er i dagens illustration: Tyskland har i år tillagt sig over 1 GW solcellekapacitet mere hver måned.
Til sammenligning har Tyskland på en god dag et elforbrug på 70 GW.
Eksponentiel vækst har jeg skrevet meget om, spørgsmålet er hvornår markedet er helt ødelagt og udbygningen stopper. Det skriver jeg om i morgen.
Næste minimum er torsdag.
Facebook eksperiment: Man siger at sure nyheder spreder sig mere end glade. Prøv at stemme negativt i stedet for at 'like' dette opslag - det gør du ved at hold inde på like-knappen.
MVH
Henrik
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind