Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Kina: Er lavere omsætningsafgift den gode katalysator?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
6 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Kinesiske aktier har et andensdagsgilde med stigende aktiekurser. Er lavere omsætningsafgift den gode katalysator?

    De kinesiske aktier har haft det overordentlig svært de seneste kvartaler

    Det skyldes en lang række faktorer

    Først var det Covid-nedlukningen

    Siden kom den skuffende udvikling efter landet igen blev "lukket op"

    Siden fulgte skuffende vækstdata

    Oveni alt andet kommer geopolitiske "udfordringer"

    Som alt i alt har fået udenlandske investorer til at trække meget store beløb ud af Kina

    Det er ikke så mærkeligt, at med den lange række af udfordringer har aktiekursudviklingen været skuffende, jævnfør nedenstående figur.

    Er muligheder og risici balancerede?

    Der er både noget som taler for og imod, at de kinesiske aktier går en bedre tid i møde

    For:

    De seneste måneder har Kina sænket renter og bankernes reservekrav for at stimulere økonomien
    Mandag blev omsætningsafgiften for aktien sænket
    Kineserne investorer mest i ejendom, har mange kontanter og få aktier. Måske kan lavere omsætningsafgift øge aktieinteressen?
    Ejendomsmarkedet er under pres, og det kan tænkes at få kineserne til at kigge mod aktiemarkedet
    Prisfastsættelsen er moderat set i en historisk kontext
    Udenlandske investorer er skuffede og har forladt Kina. Salgspresset må alt andet lige være aftagende fra den kant

    Imod:

    Store kinesiske selskaber bliver næppe de kommende år globale på grund af frygt for om den kinesiske regering "kigger med". Et eksempel på det kunne være Baidu. Største søgemaskine, AI, selvkørende biler, etc. Potentiel konkurrent til Google, men næppe udenfor Kina. Det hæmmer potentialet
    Geopolitikken er stadig og i høj grad en udfordringInvestorerne er i tvivl om hvorvidt den kinesiske regering vil være "all in" på at stimulere økonomien?
    Den kinesiske valuta er faldet markant overfor USD. Det limiterer alt andet lige stimulansmulighederne

    Figur 1: Udviklingen i Ishares China, 3 år

    Kilde: Nordnet

    114994_image002_11_.png

    1 Reply Last reply
    5
    • V Offline
      V Offline
      VærKritisk
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Det er ikke en beskeden afgift der driver aktiekurserne. Der skal være en tro på, at der er en vækst og en værdiskabelse, der fortsætter. Og den er der ikke pt, og derfor vil effekten af den afgiftssænkning være beskeden og fise ud

      1 Reply Last reply
      5
      • V Offline
        V Offline
        VærKritisk
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Nok ikke noget man skal lægge for meget i endnu, men jeg synes vi ser små tegn på at Kina og usa begynder at tilnærme sig handelsmæssigt, og i den sammenhæng nok prøver på at reparere på det dårlige forhold og klima. Hvis...så vil det samlet nok give mere end den afgift

        1 Reply Last reply
        3
        • bgadkB Offline
          bgadkB Offline
          bgadk
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Aktiernes kurs i Kina er fuldstændig adskilt fra firmaernes indtjening. Som i ingen relation....
          Hele børsen er en meme børs hvor kurserne kører op og ned, på rygter og historier.

          Så kineserne ser aktiemarkedet som at gå på casino (hvilket de også er meget glade for), og det vil en lavere aktieskat ikke ændre på.

          De vilde stigningers tid i Kina er forbi, og årsagerne er mangefoldige, så det er ikke noget som bare kommer tilbage eller som kan "løses" med et snuptag.

          1 Reply Last reply
          3
          • bgadkB Offline
            bgadkB Offline
            bgadk
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Nærme og nærme sig... jeg ved nu ikke.

            Det er vel bare en begyndende erkendelse af at konflikten skal styres, så den ikke fører til (atom)krig.

            Japans angreb på Pearl Harbour, skyldes at USA's økonomiske sanktioner begyndte at gøre ondt, og så kunne man fra Japans side, lige så godt tage krigen med det samme... det skal man undgå i forholdet til Kina.

            Måske kommer krigen alligevel, men den skal kun komme fordi begge parter er bevidste og ønsker den. Ikke ved et uheld eller en ubetydelig konflikt som eskalerer ud af kontrol.

            1 Reply Last reply
            3
            • V Offline
              V Offline
              VærKritisk
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              I første sætning skriver jeg, nok ikke noget man skal lægge for meget i - endnu. Enhver dialog er dog bedre end at skrige hinanden i hovedet, som jeg synes især vestlig retorik bærer præg af, og det fører med sikkerhed ikke til noget.

              1 Reply Last reply
              3
              • bgadkB Offline
                bgadkB Offline
                bgadk
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                Jeg læste godt dine forbehold, men jeg ville bare tilføje at det knapt så meget er tilnærmelser og løsninger som er i sigte, men mere en kontrolleret permanent konflikt.

                Skrigeriet synes nu gensidigt med det kinesiske "Ulvekriger diplomati". Jeg tror ikke man løser konflikterne med dialog (selvom man selvfølgelig skal tage den), fordi man ikke kommer til at overbevise hinanden. Kina mener og gør sit, og vi mener og gør vores. Og sådan bliver det ved med, men det betyder også at man istedet for den integration som vi har haft de sidste 30 år, kommer en "afkobling" af forholdet på en række områder. Og der er vi først begyndt.
                Det som er vigtig er at afkoblingen kommer til at gå kontrolleret, så den ikke lige pludselig eskalerer til krig. Der skal således være en gensidig erkendelse af, at Kina kan købe vin, oste og luksusvarer fra Europa, og vi kan købe plastik legetøj og billige boligartikler hos dem, og vi kan gensidigt besøge hinanden som turister, men derudover er der ingen andre forbindelser mellem de Vesten og Kina.

                1 Reply Last reply
                3

                Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                With your input, this post could be even better 💗

                Tilmeld Log ind

                • Log ind

                • Har du ikke en konto? Tilmeld

                • Login or register to search.
                • First post
                  Last post
                0
                • Debatforum
                • Seneste
                • Populære
                • Bruger